Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-29@09:45:14 GMT

سردار زاهدیان: سازمان های اطلاعاتی غرب در افغانستان درگیر درآمد قاچاق مواد مخدر شده اند

تاریخ انتشار: ۶ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۲۱۹۵۱۷۰۱/سردار_زاهدیان_سازمان_های_اطلاعاتی_غرب_در_افغانستان_درگیر_درآمد_قاچاق_مواد_مخدر_شده_اند

سردار زاهدیان: سازمان های اطلاعاتی غرب در افغانستان درگیر درآمد قاچاق مواد مخدر شده اند

** افغانستان کانون داغ تولید و شکل گیری قاچاق مواد مخدر:
سردار زاهدیان در پایان مذاکرات فشرده با مقام های بلندپایه ضدمواد مخدر وزارت کشور و پلیس روسیه برای تقویت همکاری های دوجانبه و چند جانبه، در باره نتایج روابط تهران و مسکو در این حوزه، اظهار کرد: همسو با توافق نامه های ایران و روسیه، تداوم و تقویت همکاری ها در چارچوب تبادل اطلاعات، عملیاتی، فنی و آموزشی برنامه ریزی شده است و دو کشور همچنین با هدف ترغیب مقامات افغان برای کنترل و کاهش سطح زیر کشت و برخورد با شبکه های مرتبط با قاچاق و ترانزیت مواد مخدر و پیش سازهای آن تلاش خواهند کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: همچنین به منظور افزایش اثربخشی اقدامات با تمرکز بر شبکه های قاچاق، ارتباطات ایران و روسیه برای انجام اقدام های مشترک و هدف گیری منابع مالی قاچاقچیان توسعه می یابد.

** ایران پیشگام جهانی در مبارزه با مواد مخدر و سستی غرب:
رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ایران در باره تدابیر پیشگیرانه چمهوری اسلامی در زمینه انتقال و جابجایی مواد مخدر نیز اظهار کرد: ایران با ایجاد موانع گسترده فیزیکی، الکترونیکی و الکترواپتیکی در مرزهای شرقی، سد محکمی را مقابل شبکه های قاچاق ایجاد کرده و با کنترل سایر محورهای مواصلاتی، مرزهای شمالی و غربی، مانع انتقال این مواد به سایر کشورها می شود و تاکنون هم نزدیک به 3800 شهید و 12 هزار جانباز را برای نجات جامعه جهانی تقدیم کرده است.
سردار زاهدیان همچنین با اشاره به سستی غرب برای انجام وظایف بین المللی در مبارزه کارآمد علیه قاچاق و ترانزیت این مواد، اظهار کرد: محموله های مواد مخدر از افغانستان برای رسیدن به بازارهای اروپایی، وارد ایران می شود. با وجود همکاری و تلاش های بی‌دریغ و گسترده جمهوری اسلامی، کشورهای اروپایی در برابر این مبارزه بی تفاوت هستند، حمایت نکرده، متناسب با سطح تهدید عمل نمی کنند و بار مسئولیت این مبارزه به ایران تحمیل شده است.
مقام عالی ضدمواد مخدر ایران که در سفر به روسیه، رشد تولید، تجارت و ترانزیت مواد مخدر در منطقه و راهکارهای موثر مبارزه با آن را در مذاکره با همتای خود و مقام های روسی بررسی کرده، افزود: سال 2001 که آمریکا و سایر کشورهای غربی افغانستان را اشغال کردند، تولید تریاک حدود 200 تن بود، اما امروز با وجود حضور نیروهای این کشورها به بیش از 4400 تن رسیده و پیش بینی ها هم حاکی از تولید بیش از 7700 تن در سال جاری است. از سوی دیگر برپایه گزارش های واصله، سرویس های اطلاعاتی این کشورها در گیر بحث قاچاق و کسب درآمد از این مسیر شده اند.
سردار زاهدیان در ادامه مصاحبه با خبرنگار ایرنا، گفت: بخش عمده ای از تبادلات مالی شبکه های قاچاق در اروپا و برخی کشورهای غربی صورت می پذیرد و نبود همکاری این کشورها برای برخورد با شبکه‌های فعال، زمینه ساز توانمند شدن مافیای مواد مخدر شده است.

** ایران شریک طرح بین المللی ضد مواد مخدر «خزر پاک» و «کانال»:
وی همچنین در رابطه با همکاری های رو به رشد ایران در منطقه برای مبارزه با این پدیده، اظهار کرد: هدف طرح «خزر پاک» که با مشارکت همه کشورهای ساحلی بویژه جمهوری اسلامی و فدراسیون روسیه اجرا می شود، دریایی بدون هرگونه آلودگی است. مسکو و تهران برای جلوگیری از انتقال مواد مخدر از دریای خزر از حدود چهار سال پیش، عملیات مشترک خزر پاک یا خزر حلال را در اجرا می کنند و در سال جاری نیز پیگیر مقدمات لازم برای اجرای عملیات مرتبط هستند.
سردار زاهدیان همچنین در پایان با اشاره به یک طرح دیگر منطقه ای، اظهار کرد: عملیات کانال هرساله با مشارکت نهادهای مبارزه با موادمخدر کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی (روسیه، بلاروس، ارمنستان، قرقیزستان، تاجیکستان و قزاقستان) با همکاری ایران و چند کشور دیگر به عنوان عضو ناظرعلیه قاچاق این مواد، روانگردان ها و پیش سازها، جرایم وابسته از جمله پولشویی صورت می گیرد که پلیس مبارزه با مواد مخدر جمهوری اسلامی در این زمینه نیز نقش محوری دارد و هرساله بیشترین کشفیات مواد مخدر را انجام می دهد.

** دستاوردهای رایزنی های مسکو:
در جریان مذاکرات سردار مسعود زاهدیان رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ایران از جمله با سرتیپ آندره خراپوف مدیرکل مبارزه با مواد مخدر وزارت کشور و مقام های پلیس روسیه که روز پنجشنبه پایان یافت، برای پیگیری افزایش همکاری های آموزشی، گسترش تدابیر ضد موادمخدر و مقابله با جرائم سازمان یافته مرتبط با این پدیده توافق شد.
عزم جدی و هماهنگی برای نابودی باندهای قاچاق مواد مخدر، مقابله با تهدیدهای امنیتی و اجتماعی ناشی از افزایش تولید این مواد در أفغانستان و گسترش فعالیت قاچاقچیان، پیشبرد کشت جایگزین و مقابله جدی تر با تولید تریاک و قاچاق آن، ضرورت همکاری برای آموزش نیروهای مبارزه با مواد مخدر، کاربرد تجهیزات پیشرفته در شناسایی و استفاده از سگ های موادیاب در مناطق بیشتری از مبادی ورودی و خروجی و همچنین ردیابی و مسدود کردن شبکه های بانکی مرتبط با قاچاق مواد مخدر از محورهای مورد تاکید و توافق دو مقام ارشد ایرانی و روسی بود.
همچنین در مذاکرات سردار زاهدیان با سرلشکر یوری دیمیدوف نیکلایویچ رئیس مرکز آموزش مهارت های حرفه ای کارکنان پلیس روسیه، ابعاد مختلف همکاری ها در این حوزه و استفاده از تجربیات و بهره وری بیشتر در مبارزه با قاچاق مواد مخدر و جرائم مرتبط بررسی شد.
این مرکز، کانون مدیریت، برنامه ریزی و فرماندهی آموزش پلیس روسیه بشمار می رود و وظیفه آموزشی برای نیروی انسانی در بخش های مختلف به ویژه مبارزه با قاچاق مواد مخدر و جرائم سازمان یافته را برای بزرگ ترین کشور جهان با بیش از 17 میلیون کیلومتر مربع مساحت دارد که به دلیل مجاورت مرزهای خود با کشورهای آسیای میانه تحت تاثیر فعالیت های باندهای قاچاق مواد مخدر نیز هست.
اروپام 1516 ** انتشار دهنده: هادی مولوی نیا

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۵۱۷۰۱/سردار_زاهدیان_سازمان_های_اطلاعاتی_غرب_در_افغانستان_درگیر_درآمد_قاچاق_مواد_مخدر_شده_اند را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی: