Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-03-29@01:10:39 GMT

معرفی امامزادگان فارس/ بقعه بی‌بی دختران شیراز

تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۵۳۳۰۸/معرفی_امامزادگان_فارس_بقعه_بی_بی_دختران_شیراز

معرفی امامزادگان فارس/ بقعه بی‌بی دختران شیراز

به گزارش ایكنا از فارس، بقعه امامزاده «ام عبدالله» مشهور به بی‌بی دختران یا در گویش محلی بی‌بی دخترون، در شهر شیراز، واقع شده و در کتاب آثار عجم نوشته فرصت‌الدوله شیرازی در مورد این امامزاده آمده است: «این امامزاده، نامش بی‌بی خدیجه و کنیه‌اش ام عبدالله، سیده‌ای است فاضله از اولاد حسین بن علی بن حسین (ع)».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بر این اساس، این امامزاده از اولاد حضرت زین‌العابدین (ع) امام چهارم شیعیان است و بقعه آن در نزدیكی‌های مسجد تاریخی ایلخانی قرار دارد.
این بقعه توسط قتلخان مختوم شاه‌دختر سلطان قطب‌الدین شاه جهان بن سلطان سیمور غتمیش قراختایی و همسر امیر مبارزالدین محمد ـ مؤسس سلسله آل مظفر- ساخته اما به علت زلزله تخریب شد و بعداً محمدقلی خان ایلخانی عمارت را تجدید و تعمیر کرد.
این عمارت در کوچه‌ای منشعب از خیابان شهید دستغیب در پشت مسجد بیت العباس قرار دارد و عمارت کنونی که دارای گنبدی بلند و به‌صورت دوطبقه با یک زیرزمین ساخته‌شده مربوط به دوره ایلخانی است.
بقعه بی‌بی دختران دارای حوضی مربعی در حیاط و جلوی بقعه و دو باغچه در طرفین آن و مقبره ام عبدالله در زیرزمین حیاط قرار دارد.
زائران حرم شاهچراغ(ع) می‌توانند با پیمودن مسافتی کوتاه از فضای معنوی و معماری منحصربه‌فرد و زیبای این بنا که در بافت تاریخی شیراز خودنمایی می‌کند بهره‌مند شوند.
انتهای پیام

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۵۳۳۰۸/معرفی_امامزادگان_فارس_بقعه_بی_بی_دختران_شیراز را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی: