Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-03-19@08:21:51 GMT

پشت پرده تئوریک جدایی اقلیم کردستان عراق/ رئیس دانشگاه در قامت مشاور مسعود بارزانی

تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۲۱۹۵۳۳۱۵/پشت_پرده_تئوریک_جدایی_اقلیم_کردستان_عراق_رئیس_دانشگاه_در_قامت_مشاور_مسعود_بارزانی

پشت پرده تئوریک جدایی اقلیم کردستان عراق/ رئیس دانشگاه در قامت مشاور مسعود بارزانی

دانشگاه آمریکایی کردستان ،دانشگاهی آمریکایی است که در سال ۲۰۰۷ میلادی در شهر سلیمانیه کردستان عراق تاسیس شد. دروس دانشگاهی در این دانشگاه به زبان‌های انگلیسی و کردی تدریس می‌شوند. اساتید آن کرد و آمریکایی هستند و تحصیل درآن مانند تحصیل در آمریکاست و مدرک صادر شده هم هیچ تفاوتی با مدارک صادر شده در دانشگاه های آمریکایی نمی کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پشت پرده تئوری جدایی اقلیم کردستان عراق
نکته جالبی که در تهیه این گزارش به آن برخورد کردیم این بود که رئیس و همه کاره دانشگاه آمریکایی کردستان، «مسرور بارزانی» پسر ارشد مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق است. بسیاری از محافل منطقه ای و حتی تحلیلگران کُرد، مسرور بارزانی را طراح ایده جدایی اقلیم کردستان عراق می دانند.

مسرور بارزانی علاوه بر ریاست دانشگاه آمریکایی کردستان، مشاور شورای امنیت اقلیم کردستان نیز هست و بسیاری وی را به عنوان مشاور و دست راست مسعود بارزانی در اجرای سیاست هایش می دانند.

وی چند ماه پیش از اجرای همه پرسی اقلیم کردستان عراق گفته بود: «اکنون زمان آن فرا رسیده است که همانند ملت های دیگر جهان با کردها رفتار شود زیرا آنها شایستگی مستقل شدن را دارند».

وی همچنین با ابراز نگرانی درباره مواضع بغداد در قبال همه‌پرسی جدایی کردستان، از واشنگتن درخواست کمک کرده بود.
مسرور بارزانی‌ که به عنوان رئیس سازمان اطلاعاتی اقلیم کردستان عراق شناخته می شود، پس از برگزاری همه پرسی و روند ناامید کننده آن که موجب لغو نتایج همه پرسی شد ،از موضع جامعه بین‌المللی در این زمینه انتقاد کرد.

این در شرایطی بود که رفراندوم برگزار شده بارزانی و اصرار بر اجرای نقشه‌های صهیونیستی در عراق، سرنوشت مردم مناطق کردنشین این کشور را به آینده‌ای مبهم هدایت کرد. در واقع همه پرسی که قرار بود آرزوهای مردم اقلیم کردستان را محقق کند به کابوسی تمام نشدنی برای آنها تبدیل شد. بعدها مشخص شد که یکی از اهداف مهم این همه پرسی جنگ تصاحب چاه‌های نفتی کرکوک بوده که بارزانی ها در پوشش همه پرسی در پی رسیدن به آن بودند.

رسانه‌های وابسته به اتحادیه میهنی در آن زمان گزارش دادند با برنامه شخص «مسرور بارزانی»، حزب دموکرات کردستان در پی آن است با کشاندن دامنه جنگ به داخل شهر کرکوک، اتحادیه میهنی کردستان را هدف قرار دهند.

این رسانه ها با افشای جزئیاتی از این برنامه اعلام کردند که دستگاه اطلاعاتی حزب دموکرات کردستان عراق از نیروهای موسوم به واحدهای 80 و زیره وانی خواسته‌اند نیروهای عراقی را به داخل شهر کرکوک بکشانند. پیش از این رخدادها نیز مقامات سوری از نقش فرزندان بارزانی به ویژه مسرور و منصور در قاچاق نفت این کشور خبر داده بودند.

رئیس دانشگاهی که پسر ارشد و مشاور اصلی بارزانی است
در اینجا پیوندهای میان محافل دانشگاهی و عرصه سیاسی به خوبی قابل مشاهده است. سوال اینجاست «رئیس دانشگاهی که طراح ایده و تئوری جدایی اقلیم کردستان است، در دانشگاه خود چه راهبردی را دنبال می کند؟»
پاسخ به این سوال زیاد سخت نیست؛ «در واقع نباید انتظار داشت از دانشگاهی که مسرور بارزانی به عنوان مغز متفکر تئوری جدایی اقلیم کردستان بر آن ریاست می کند چیزی جز فرآیند تجزیه عراق به عنوان خروجی ایجاد شود.»

دانشجویانی هم که از این دانشگاه در سال های آینده فارغ التحصیل می شوند به طور قطع مخالف ایده جدایی نخواهند بود و چیزی جز استقلال موهوم کردستان را در نظر نخواهند داشت.

سوالی که اکنون در ذهن نگارنده شکل گرفته این است که چه اتاق فکری پشت پرده انتخاب روسای دانشگاه های غربی در منطقه قرار دارد؟ آیا این مساله اتفاقی است که روسای اکثر این دانشگاه ها از مروجان تئوری های نظام سلطه هستند. در گزارش های پیشین درباره دانشگاه اسکندریه و رئیس آن که مجری پروژه های علمی آمریکا و انگلیس در مصر بود، سخن گفتیم. حال اگر این فرض را بپذیریم که در روند انتخاب روسای این دانشگاه ها یک اتاق فکر مشغول برنامه ریزی است ،پس به طور قطع در روند تولید علم و فارغ التحصیلان نیز برنامه ای مدون و هدفمند قرار دارد.

در اینجاست که باید نسبت به خطر محافل دانشگاهی وابسته به غرب در منطقه هوشیار بود. در جایی که تلاش می شود با طراحی سیستم های آموزشی، خروجی هایی خطرناک اما با پشتوانه آکادمیک نظیر مساله جدایی اقلیم کردستان عراق طراحی و ترویج شود.

دانشگاه آمریکایی کردستان ؛ پنجمین دانشگاه معتبر عراق

بر اساس جدیدترین رده بندی سازمان QSدر زمینه رتبه بندی دانشگاه های جهان، دانشگاه آمریکایی کردستان عراق در بین دانشگاه های اقلیم کردستان رتبه اول و در بین دانشگاه های عراق رتبه پنجم را داراست. همچنین در بین کشورهای عربی نیز رتبه 57 را به خود اختصاص داده است. این دانشگاه در دو سال گذشته شمار قابل توجهی پژوهش علمی منتشر کرده است.

تعداد دانشجوها و رشته ها
تعداد دانشجویان این دانشگاه حدود 1600 دانشجو است و در حال حاضر در مقطع لیسانس رشته های مدیریت کسب و کار، فناوری اطلاعات، مطالعات بین المللی، مهندسی، زبان انگلیسی و روزنامه نگاری را ارائه می دهد. تمام دانشجویان این دانشگاه بدون در نظر گرفتن رشته ای که انتخاب می کنند باید دوره های اصلی علوم انسانی را بگذرانند در این دوره ها تلاش شده تا تفکر خلاقانه، آشنایی با ایده های بزرگ بشری و دانش بیشتر دانشجویان در مواردی خارج از رشته تحصیلی شان تقویت گردد.

فعالیت های ورزشی
این دانشگاه در زمینه فعالیت های ورزشی نیز فعال است، بسیاری از دانشجویان در زمینه های کارهای داوطلبانه، مشارکت های اجتماعی، کارآموزی، ورزش و هنرهای خلاقانه مشغول به فعالیت هستند. دانشگاه دارای تیم های مردانه و زنانه در رشته بسکتبال و فوتبال است. همچنین باشگاه های دانشجویی نسبت به اولین باشگاه که در سال 2011 تاسیس شده بود، پیشرفت زیادی کرده اند و امروزه دارای 20 باشگاه متفاوت هستند که بر روی فعالیت هایی مختلف مانند شطرنج، مطالعه، موسیقی و... تمرکز کرده اند.

تمرکز برای تاسیس مراکز علمی تحقیقاتی
این دانشگاه توسط وزارت آموزش عالی و تحقیقات علمی کشور عراق در سال 2011 به عنوان بالاترین دانشگاه خصوصی در کردستان به رسمیت شناخته شده است.
برنامه های این دانشگاه جذب دانش آموزان نخبه از سراسر این کشور است. این دانشگاه مقصد دانشجویانی خواهد بود که به دنبال استفاده از بورس و تخفیف های تحصیلی هستند.
موسسه های Twin Rivers، مطالعات باستانی بین النهرین، مرکز مطالعات منطقه ای و صلح و امنیت در سال 2010 در این دانشگاه تاسیس شده اند.
در اوایل سال 2013 مرکز تحقیقات جدیدی به نام موسسه مطالعات منطقه ای و بین المللی(IRIS) در این دانشگاه راه اندازی شد که اکنون به یک مرکز پیشرو در تحقیقات تبدیل شده است.
تمرکز این دانشگاه نیز به ایجاد یک مرکز عالی و تحقیقاتی برای آموزش دانشجویان بااستعداد در سراسر منطقه و عراق بوده است.

موقعیت مکانی و امکانات
این دانشگاه در حال حاضر بهترین امکانات را در بین دانشگاه های عراق داراست.این مجتمع دانشگاهی دارای 169 هکتار زمین است که شامل ساختمان اداری و دانشگاهی با بیش از 50 کلاس با پروژکتور، آزمایشگاه های کامپیوتر پیشرفته، کتابخانه ای با هزاران کتاب انگلیسی (علاوه بر بخش کردی و عربی) و امکانات غذای عالی با کیفیت می باشد.این دانشگاه دارای سالن های چند منظوره، یک سالن ورزشی، دو زمین بسکتبال در فضای باز و یک زمین فوتبال است. همچنین شامل یک ساختمان اضافی با امکانات و تجهیزات آزمایشگاهی با کیفیت بالا از جمله چاپگر سه بعدی است.

شرایط ورود به دانشگاه
دانشجویان از هر جنس (دختر و پسر) و از هر مذهب و ملیتی می توانند برای تحصیل در دانشگاه کردستان، تقاضای پذیرش کنند. دانشجویان بر پایه توانائی، معلومات و علائق شخصی، برای تحصیلات آکادمیک در دانشگاه پذیرفته می شوند. آنها باید شرایط آکادمیک ورود به دانشگاه را داشته باشند که لزوما این شرایط نیاز های اساسی ورود به هر دانشگاهی است.

هزینه ها و شرایط تحصیل
هزینه های تحصیل برای یک دانشجوی ایرانی در این دانشگاه حدود 10 هزار دلار برای یک سال است که هزینه بالایی به نظر می رسد البته دانشجویان کرد از تخفیف برخوردار می شوند.
متقاضیان باید سه شرط پذیرش را برای دانشگاه کردستان دارا باشند. اولا؛ آنها باید دوره دبیرستان را بارتبه %75 در دیپلم متوسطه به پایان رسانده باشند. سپس باید یک امتحان کتبی به زبان انگلیسی را که توسط دانشگاه برادفورد بگذرانند. نهایتا اگر دانشجویان این امتحانات کتبی را با موفقیت پشت سر نهادند، برای تشخیص توانائی در یک مصاحبه شفاهی جهت سنجش و ارزیابی توان و استعداد و انگیزه علمی شان حضور خواهند یافت.

نقاط تمایز
- دانشجویان در صورت تحصیل در این دانشگاه مدرک معتبری دریافت می کنند که مانند این است که در آمریکا تحصیل و مدرک دریافت کرده باشند.
- این دانشگاه عضو انجمن کالج ها و دانشگاه های بین المللی آمریکا (AAICU) است.
- پیشرفت سریع و رشد بالای این دانشگاه نسبت به زمان تاسیس.
- وجود موسسه مطالعات منطقه ای و بین المللی(IRIS) که برای برنامه ریزی بلند مدت واستفاده از تجربیات آن ها در مسائلی مانند مطالعات ژئوپولتیک منطقه ای، امنیت و توسعه اقتصادی می تواند بسیار مفید باشد.

تهیه و تنظیم: مژگان الیکائی

دانشگاه آمریکایی کردستان مسعود بارزانی

منبع: ایسکانیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۵۳۳۱۵/پشت_پرده_تئوریک_جدایی_اقلیم_کردستان_عراق_رئیس_دانشگاه_در_قامت_مشاور_مسعود_بارزانی را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی: