Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-25@09:35:00 GMT

2/عضو شورای مرکزی حزب موتلفه: رئیس جمهور عینک واقع‌بینی به چشم بزنند/ با وجود رکود؛ پایین آمدن تورم هنر نیست

تاریخ انتشار: ۸ فروردین ۱۳۹۶ | کد خبر: ۲۱۹۵۶۴۱۰/۲_عضو_شورای_مرکزی_حزب_موتلفه_رئیس_جمهور_عینک_واقع_بینی_به_چشم_بزنند_با_وجود_رکود_پایین_آمدن_تورم_هنر_نیست

2/عضو شورای مرکزی حزب موتلفه: رئیس جمهور عینک واقع‌بینی به چشم بزنند/ با وجود رکود؛ پایین آمدن تورم هنر نیست

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، در آغازین سال نو به سراغ احمدعلی مقدم عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی و دبیر حزب موتلفه استان کرمان رفتیم تا دیدگاه و نظرات وی را در رابطه با مسائل جاری کشور و به ویژه پیام نوروزی مقام معظم رهبری و بیانات معظم‌له در حرم رضوی جویا شویم.

حاصل این این نشست گفت‌وگویی در زمینه‌های متعدد به ویژه سال «اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال» و انتخابات ریاست جمهوری و شوراهاست که قسمت دوم آن را مطالعه کنید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فارس: دولت یازدهم و شخص رئیس جمهور همواره از کارنامه مثبت حرف می‌زند، نظر شما در این زمینه چیست؟

مقدم:دیگر نمی‌توان مردم را با شعار و حرف قانع کرد و جالب آن است که رئیس جمهور قبل از مردم خود عملکردش را ارزیابی می‌کند که طبعاً خودش از عملکردش راضی است، چون هیچ ماست‌فروشی نمی‌گوید، ماست من ترش است، لذا دولت مرتب از خود تعریف و تمجید می‌کند در حالی که باید دیگران به کارنامه ایشان نمره بدهند و ارزیابی کنند.

سفره‌های مردم خالی است

به نظر بنده بهترین ارزیابی را مردم و کسب و کار و بازار اقتصاد و جوانان تحصیل‌کرده و بیکار کشور دارند، برای مثال رئیس جمهور با ارائه آمار و ارقام اخیراش گفته است، کارهایی در زمینه اشتغال و دیگرحوزه‌ها انجام داده که طی 25 سال انجام نشده و طوری صحبت می‌کنند که گویی مملکت ما مدینه فاضله شده و بدون مشکل است و مردم و کشور هیچ مشکلی ندارد و همه در رفاه به سر می‌برند.

اکنون این سئوال پیش می‌آید، پس چرا سفره‌های مردم خالی است و یا در همایش مجریان برگزاری انتخابات اظهار داشتند که دولت به تمام قول‌هایی که به مردم داده، عمل کرده و باید از ایشان سئوال شود به کدام قول‌ها و شعارهای انتخاباتی خود عمل کرده‌اید، باید به ایشان عرض کنم، مگر حضرت آقا نفرمودند که رفع مشکلات معیشتی مردم یک آرمان انقلابی است، آیا در این یک قلم که وعده خود آقای روحانی هم بود، مشکلات معیشتی مردم رفع شده است.

دولت هیچ اقدامی در مورد حقوق‌های نجومی نکرده است

آیا مشکلات مردم در زمینه اشتغال و رفع بیکاری رفع شده است در مورد حقوق‌های نجومی هنوز که هنوز است، اقدام عملی از دولت مشاهده نشده است و بقیه موارد دیگر هم به همین نحو است، فکر می‌کنم، رئیس جمهور خود باید عینکی که بتواند حداقل واقعیت‌های مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم را مشاهده کنند به چشم بزنند تا ببینیم آن موقع هم چنین ادعائی دارند، مبنی براینکه به تمام وعده‌های خود عمل کرده‌اند.

فقط می‌توان به وعده‌های هر ساله خود ایشان اشاره کرد که هر سال اظهار می‌داشتند، امسال سال رونق اقتصادی است، آیا واقعاً هر سال، سال رونق اقتصادی بوده است ،اگر چنین بوده پس این مشکلات معیشتی مردم چیست، این بیکاری و رکود چیست، این سفره‌های مردم چه می‌گوید.

فارس: عمکرد دولت در زمینه اشتغال، رکود و تورم را چگونه ارزیابی می‌کنید

مقدم: در زمینه اشتغال به نظر بنده دولت عملکرد قابل قبولی نداشته است و این را من نمی‌گویم، بلکه آمارها نیز نشان می‌دهند و حتی این دولت نتوانسته وضعیت اشتغال دولت قبلی را حفظ کند و حتی نتوانسته به همان حد دولت قبلی نگه دارد، بلکه از آن حد هم پایین‌تر آمده است، با این حساب می‌توان، گفت دولت در زمینه اشتغال نمره منفی دارد در کشور از لحاظ منابع بسیار غنی هستیم و دولت می‌توانست با استفاده از این منابع و نیروی کار با انگیزه، متدین، انقلابی و پای کار کارنامه قابل قبول‌تری ارائه دهد، اما دولت روحانی فرصت‌های طلائی خدمت‌رسانی را از دست داد.

با وجود رکود، پایین آمدن تورم هنر نیست

جناب روحانی بیان می‌کنند، تورم را تک رقمی کردیم در حالی که بر همگان روشن است با وجود رکود تورم هر چقدر پایین بیاید، تاثیری بر معیشت و سفره مردم ندارد با رکودی که در کشور وجود دارد، تورم تک‌رقمی دارای هیچ ارزشی نیست، زمانی پایین آمدن تورم قابل ارزش است که همزمان رکود از بین برود با وجود رکود، پایین آمدن تورم هنر نیست.

زمانی که برجام اجرایی شد، هیأت‌های خارجی زیادی به کشور در رفت و آمد بودند و این رفت و آمدها به نظرم یک مانور سیاسی بود که می‌خواستند، اثرات برجام را مثبت جلوه دهند، زیرا کمتر هیأتی منجر به یک قرارداد عملی و اجرایی سرمایه‌گذاری شده است.

به طوری که در نهایت دیدیم، رشد سرمایه‌گذاری در کشور هیچ تغییری نکرد و حتی منفی شده است و تقریباً هیچ دستاوردی از این رفت و آمدها مشاهده نشد و رونقی در وضع اقتصادی مردم به وجود نیامده است.

فارس: در راستای اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی چه ابزاری مورد نیاز است

مقدم: در مرحله نخست به نظر من برای تحقق اقتصاد مقاومتی باید سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری کاملاً اجرایی شود و برای اجرایی کردن آن هم در حقیقت باید گفتمان‌سازی شود به این معنا که در مراکز و محافل دانشگاهی صاحب‌نظران بر روی ابعاد مختلف آن بررسی و مطالعه کنند و در مرحله بعد در مقام اجرایی شدن در دستور کار دولت قرار گیرد.

دولت باید هم با مدیران معتقد به رفع معضل اقتصادی با اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی و همچنین مدیران انقلابی و کارآمد به صورت بسیجی‌وار وارد اجرا شود و آحاد مردم و کسانی که توان سرمایه‌گذاری دارند با تسهیلاتی که دولت برای آنان فراهم می‌کند به این باور برسند.

دولت باید به دنبال ظرفیت‌های بالقوه اشتغال و ایجاد تولید باشد

سرمایه‌گذاران در بخش خصوصی باید به اقتصاد کشور خود کمک کرده و دولت قبل از آن زمینه ایجاد سرمایه‌گذاری را برای سرمایه‌گذار داخلی فراهم کند تا نرخ ریسک پایین بیاید و دولت نیز علاوه بر مسائل گفته شده به دنبال ظرفیت‌های بالقوه اشتغال و ایجاد تولید در کشور باشد.

به عنوان مثال به گفته کارشناسان اقتصادی منابع زیرزمینی معدنی استحصال نشده در کشور فراوان وجود دارد که بکر مانده است و تنها نیازمند عزم جهادی و بسیجی مسئولان و به کارگیری نیروی پرتوان انقلابی داخلی است.

در راستای اجرایی کردن این سیاست‌ها، مقام معظم رهبری در سیاست‌های کلان ابلاغی کاملاً راهکارها و خط‌مشی‌ها را مشخص کردند از همین منظر ایشان بر فصل‌بندی و زمان‌بندی تکیه می‌کنند، می‌خواهند همگان را متوجه کنند، این فرآیندی است، طولانی، زمان‌بر و نیازمند راهبرد مشخص و باید طی مدت مشخصی میزان پیشرفت یا عدم توفیق آن مشخص باشد تا بتوان دقیقاً نقاط قوت و ضعف آن را مشخص کرد، البته باید برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت تنظیم و به مرحله اجرا در آید.

فارس: تعیین سیاست‌های کلی نظام تا چه حد می‌تواند برای مسؤولان راهگشا باشد

مقدم: مقام معظم رهبری هر ساله در ابتدای سال دستورالعمل‌های اجرایی جامع و کاملی را برای مدیران سه قوه ارائه می‌کنند و به نظر من اگر مدیران اجرایی فقط همین دستورات را به عنوان منشور سرلوحه کار خود قرار دهند و به آن باور داشته باشند به دنبال آن بروند و با جدیت کار را دنبال کنند آن هم با نیروهای کارآمد، متدین، جوان و با انگیزه و انقلابی یقیناً تحولی اساسی در کشور به وجود می‌آید.

فارس: تا چه حد در آستانه انتخابات صحبت‌های نوروزی رئیس جمهور مؤثر است

مقدم: به نظر می‌رسد، موضع‌گیری روحانی، سخنرانی‌ها و وعده‌های تکراری ایشان صرفاً حرکتی انتخاباتی است، روحانی با وجود کارنامه غیر قابل قبول می‌خواهد خود را برای انتخابات آتی آماده کند و دوباره با وعده و وعیدی که در این چهار سال نتوانست، محقق کند با دادن همان وعده‌ها رأی جمع کند.

رئیس جمهور عینک واقع‌بینی به چشم بزنند

به نظرم اگر ایشان می‌توانست کاری برای مردم، سفره مردم و اشتغال، رفع بیکاری و رکود و اقتصاد انجام دهد در این چها ر سال کرده بود به هر حال توان ایشان همین بود، بنابراین در دوره بعدی شق‌القمر نمی‌توانند، انجام دهند.

توصیه بنده به ایشان این است که جناب روحانی عینک واقع‌بینی به چشم بزنند و با صداقت با مردم سخن بگویند و علت ضعف و شکست‌های دولت خود را بیان کنند و توجیه کردن مشکلات و جلوه دادن مدینه فاضله از کشور به نظرم صحیح نیست و در نهایت به ضرر خودشان است، جالب است، ایشان ادعا می‌کند، طی این چند سال کارهایی شده که طی 25 سال انجام نگرفته در حالی ادعای پایین آمدن تورم را می‌کنند که قدرت خرید مردم بسیار پایین آمده است.

فارس: نقش واردات و قاچاق کالا را در اقتصاد چگونه ارزیابی می‌کنید؟

مقدم: مقام معظم رهبری دست بر روی نقطه حساسی گذاشتند، یکی از گلوگاه‌های اقتصادی کشور که موجب به شماره افتادن نبض اقتصادی می‌شود، واردات است، واردات هم اعتماد به نفس داخلی را کم می‌کند و هم ما را در مقابل بیگانه ناتوان و ضعیف جلوه می‌دهد.

جوان ایرانی ثابت کرده، توانایی ساخت ابتدایی‌ترین تا پیشرفته‌ترین فناوری‌ها را دارد، اما نیاز به حمایت دستگاه‌های دولتی در این بین است و این عزم جدی مسؤولان مربوطه در این حوزه را می‌طلبد، موضوع دوم مورد تاکید ایشان در زمینه یکی دیگر از زیرشاخه‌های رونق اشتغال در کشور و جلوگیری از قاچاق سازمان‌یافته و فلج‌کننده کالا به کشور است و از نظر رهبری توجیه اینکه امکان کنترل مبادی واردات به کشور وجود ندارد، پذیرفته نیست.

به نظر می‌رسد، نظارت بیشتر بر اجناس وارد شده، استفاد از فناوری در این زمینه و در نظر گرفتن مجازات‌های شدید اقتصادی برای متخلفان می‌تواند راه‌گشا باشد، تمرکز مورد تاکید مقام معظم رهبری بر نقاط مهم اقتصاد مقاومتی، یعنی تولید و اشتغال نشان از این دارد که اگر اقتصاد مقاومتی به درستی اجرایی و از صرف دادن گزارش و آمار خارج شود، یقیناً افزایش تولید و ایجاد اشتغال را به دنبال دارد، لذا تنها باید درک درستی از فرمایش مقام معظم رهبری از اقتصاد مقاومتی داشت.

انتهای پیام/ح

منبع: فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۵۶۴۱۰/۲_عضو_شورای_مرکزی_حزب_موتلفه_رئیس_جمهور_عینک_واقع_بینی_به_چشم_بزنند_با_وجود_رکود_پایین_آمدن_تورم_هنر_نیست را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی: