Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@17:50:51 GMT

احمدی‌نژاد از«آب گل آلود» ماهی می‌گیرد

تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۵۷۳۸۷/احمدی_نژاد_از_آب_گل_آلود_ماهی_می_گیرد

احمدی‌نژاد از«آب گل آلود» ماهی می‌گیرد

تهران- ایرنا- طی یک سال گذشته وضعیت معیشت مردم با تنگنا رو‌به‌رو شده است و تاکنون مسئولان نتوانستند راه حلی کوتاه مدت برای عبور از این مشکلات پیدا کنند. در این میان افرادی مانند محمود احمدی‌نژاد دائما دست به ساخت کلیپ یا سخنرانی زده و دولت را بیش از پیش تحت‌الشعاع قرار داده‌ است.

در گزیده ای از این گفت وگو آمده است: از آخرین حرکت‌هایی که رئیس دولت‌های نهم و دهم برای تخریب دولت‌های یازدهم و دوازدهم داشته می‌توان به دعوت احمدی‌نژاد از روحانی برای یک مناظره تلویزیونی یاد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برخی از کارشناسان معتقدند که احمدی‌نژاد یک فرد کاملا قابل پیش‌بینی است و مشخص است که قصد پرداختن به چه مباحثی دارد اما آقای روحانی هم باید پاسخگو باشد. سیدفاضل موسوی فعال سیاسی اصلاح‌طلب و نماینده پیشین مجلس در گفت‌وگو با «آرمان» به تحلیل این موضوعات پرداخته است که می‌خوانید.

**با توجه به شرایط سخت اقتصادی، دولت برای حفظ رضایت مردم باید چه اقداماتی انجام دهد؟
بدون هیچ اغراقی باید گفت جامعه در حالت عادی نیست. اما برای عبور از این وضعیت قطعا افرادی که در مسند کار قرار گرفته‌اند، از جمله سران قوا و دیگر افرادی که دلشان برای مملکت می‌سوزد و مسائل را دنبال می‌کنند باید فعالیت‌های جدی و اساسی به جهت حل مشکلات به سرعت انجام دهند. مسئولان تا عید نوروز باید با یک مطالعه دقیق و درست دست به کارهای بسیار جدی زنند. اولین کاری که دولت می‌تواند انجام دهد آن است که برای سامان دادن به وضعیت موجود، برای کالاهای اساسی مردم چاره‌ای بیندیشد. مردم نسبت به وضعیت اقتصادی ناراضی هستند، یعنی باید برای منطقی کردن قیمت‌ها همه بخش‌ها به دولت کمک کنند.

مسئولان مالیات بر ارزش افزوده را از تولید بردارند، چرا که این مالیات می‌تواند در مواردی به تولید فشار وارد کند. با تضعیف تولیدکننده، کارگران که از مهم‌ترین اقشار جامعه هستند تحت فشار قرار گرفته و نسبت به این موضوعات عکس‌العمل نشان خواهند داد. دولت باید از تولیدکننده مالیات را به شکل حداقلی و از واسطه‌ها به گونه‌ای موثر بگیرد. دولت برای قراردادهای سفید و امضا شده و موقت، در جهت حمایت از کارگران راه حل ارائه دهد و جلوی این کار را بگیرد و در مجموع به شکل منطقی دست به حمایت از تولید و کارگر بزند، چرا که در حال حاضر هم تولید کننده‌ها و هم کارگران تحت شدیدترین فشارها قرار دارند.

مساله دیگر این است که بر شرکت‌های خصولتی یا خصوصی نظارت جدی داشته باشد، چرا که رانت‌ها جامعه را ناراضی می‌کند. موضوع دیگر آن است که دولت باید برای افرادی که در اختلاس‌ها، رانت‌ها و آسیب‌پذیر کردن بانک‌ها و در صندوق‌های اعتباری نقش داشته و از جیب هر ایرانی بیش از 400 هزار تومان برداشت کرده فکر جدی کند. معلمان هم که نیروهای کشور را تربیت می‌کنند و قشر زحمتکشی هستند به مسائل اقتصادی آنها بیشتر توجه شود. مسئولان باید در صحبت‌هایشان دقت کنند. معلمان بر گردن همه ما حق دارند. بنابراین باید اعتبارشان حفظ شود. حقوق، جایگاه و ارزش این قشر باید مشخص شود.

**اصلاح‌طلبان چگونه باید دست به اصلاح خود بزنند؟
با تمام احترامی که به احزاب اصلاح‌طلب دارم اما هیچ کدام از آنها به معنای واقعی حزب نیستند، یا حزب‌های غربی هستند که دبیرکل دارد و به آن بستگی دارد و یا حزب‌های قبیله‌ای هستند. به آن معنا که تعدادی از افراد با تفکرات شبیه به یکدیگر دور یکدیگر جمع شده و هیچ فرد دیگری را در میان خود راه نمی‌دهند. این احزاب نمی‌توانند کشور را به سوی توسعه سوق دهند. من در سال‌های گذشته به رئیس دولت اصلاحات گفتم که باید به سمت یک حزب واحد قدرتمند برویم. من خاضعانه هم درخواست کردم که راهی جز تشکیل یک جبهه واحد نداریم. چه جریان اصلاح‌طلبان چه جریان اصولگرا اگر دلسوز نظام و کشور هستند باید یک جبهه و حزب واحد تشکیل دهند. فرض کنیم شورای سیاست‌گذاری داریم و حزبی که 5-6 نفر بیشتر نیستند هم در شورای عالی اصلاحات نماینده دارد. این موضوع اصلا دموکراتیک و عقلی، خردمندانه نیست.

شاهد این هستیم که در شورای عالی سیاستگذاری تنها 4-5 نفر تصمیم‌گیری می‌کنند و این موضوع برای انتخابات سال 1398 مناسب نیست که یعنی استان‌ها و شهرستان‌ها حساب نشوند و افراد مشخصی برای آنها تصمیم بگیرند. این موضوع هم یک استبداد است و استبداد چه اصلاح‌طلبی باشد و چه اصولگرایی تفاوت چندانی ندارد. باید یک جبهه واحد منطقی، قانونی و دموکراتیک، یکی برای اصلاح‌طلبان و یکی برای اصولگرایان و یکی هم برای جریان سوم در کشور به وجود بیاید. اینگونه نمی‌شود که هر روز یک اتفاق در این کشور رخ می‌دهد. چرا مسئولان نشسته‌اند و هیچ کاری نمی‌کنند؟ مردم پای صندوق‌های رأی هم آمدند و رأی دادند.

دولتی‌ها خودشان هم اقرار کردند که حدود 80 درصد تورم از سال گذشته تاکنون افزایش پیدا کرده است. چه اتفاقی در کشور افتاده است که شما این رقم را اعلام کرده‌اید اما حقوق مردم تنها 10-15 درصد افزایش پیدا کرده است؟ طبیعی است که این موضوع برای مردم مشکل ایجاد کند و آنها کفن‌پوش شوند. اگر قصد دارید چنین موضوعاتی را از کشور دور کنید باید به دموکراسی احترام بگذارید. هر فردی ایده‌ای ارائه‌ داده است، باید پاسخگو باشد. به طور مثال دولت‌های نهم و دهم هر کاری خواست انجام داد و حال زمین و زمان را زیر سوال می‌برد. یک نفر وجود ندارد که از رئیس این دولت‌ها سوال کند که شما اعلام کردی یکسری اسامی در جیب دارم و امروز و فردا اعلام می‌کنم، چه شد؟ چرا کسی نمی‌گوید که این سخنان نامربوط چیست و اسامی چه افرادی را در جیب داری؟ چرا کسانی که به آقای ظریف خرده گرفتند از رئیس دولت‌های نهم و دهم درخواست نکردند که برای سخنانش ادله ارائه دهد؟ این موضوعات باید مشخص شود. برخی با اینگونه روزمرگی‌ها انرژی‌ و سرمایه کشور را هدر می‌دهند و هزینه مدیریت کشور را چند برابر می‌کنند.

**احزاب در کشور تا چه اندازه در تصمیمات کشوری نقش دارند؟
به یاد دارم آقای احمدی‌نژاد زمانی گفته بود که احزاب اجازه کار به دولت او نمی‌دهند. در آن زمان من در مجلس حضور داشتم و بلافاصله در مصاحبه‌ای بیان کردم که مگر در ایران حزبی هم وجود دارد که به شما اجازه فعالیت نمی‌دهند؟ تمام احزاب یا کارآیی ندارند، یا نان به نرخ روز خور هستند و یا در انتظار یک اسب آماده و زین کرده هستند تا بپرند روی آن یا برخی هم که توانایی کار را داشتند اعلام کردند که کار نمی‌کنند. احزابی وجود دارد که مردم ارتباطی با آنها ندارند و به عبارت دیگر اغلب احزاب پایگاه مردمی ندارند.

در مقابل مشاهده می‌شود که جریانی پایگاه مردمی دارد اما اجازه فعالیت ندارد. برخی احزاب دچار روزمرگی شده و این موضوع آفتی است که جریان‌های سیاسی به آن دچار می‌شوند که دائما در انتظار هستند که آیا فلان کس سخنی می‌گوید، نمی‌گوید.

**آقای احمدی‌نژاد اخیرا آقای روحانی را به مناظره تلویزیونی دعوت کرده است.
نظام درباره آقای احمدی‌نژاد ظاهرا تصمیم نگرفته که ‌چکار کند. آقای احمدی‌نژاد به جهت طرد شدن از جامعه و نظام دنبال پیدا کردن راهی است. اگر آقای احمدی‌نژاد اهل مناظره بود در مناظرات سال 88 آنگونه رفتار نمی‌کرد. او به جهت آنکه می‌داند نظام زیر بار اینگونه درخواست‌ها نمی‌رود تنها به دنبال ایجاد موج است. احمدی‌نژاد تصور می‌کند که در این شرایط می‌تواند از آب گل‌آلود ماهی بگیرد. آقای احمدی‌نژاد بداند دیگر جایگاهی میان مردم و چه بسا در نظام ندارد. اگر امروز تصمیم گرفته شود که او به این شهر و آن شهر نرود و سخنی نگوید، اگر نظام به این تصمیم برسد، آقای احمدی‌نژاد فردا در خانه نشسته است. این موضوع که هنر نیست که احمدی‌نژاد اعلام کند قصد سخنرانی دارد. او تصور می‌کند که چه خبر است؟ عده‌ای تنها از طریق احمدی‌نژاد قصد دارند تا خار چشم روحانی شود.

اگرنه از این نمد کلاهی برای آقای احمدی‌نژاد ایجاد نخواهد شد. چرا که پرونده او بسته شده است. زمانی که 11 روز در منزل نشست، پرونده‌اش بسته شد. برخی مطرح کرده‌اند که احمدی‌نژاد را در مجمع آورده‌ایم تا کنترلش کنیم. تاریخ رفتارهای سیاسی آقای احمدی‌نژاد برای این کشور تمام شده است. به نظرم اگر آقای روحانی حرفی در دفاع از خود دارد، مناظره را بپذیرد، گرچه قابل درک است که چرا آقای احمدی‌نژاد چنین حرفی را مطرح کرده است. آقای احمدی‌نژاد طی هشت سال گذشته کشور را به سمتی سوق داد که با 1400 میلیارد دلار از ذخایر نفتی و گازی، هنگام تحویل دولت، در خزانه بود. تمام انبارهای مواد غذایی کشور شاید به اندازه یک یا دو ماه ذخیره داشتند. اگر آقای روحانی بخواهد خیلی حرف‌ها برای گفتن دارد.

منبع: روزنامه آرمان؛ 1397،9،24
گروه اطلاع رسانی**2059**2002

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۵۷۳۸۷/احمدی_نژاد_از_آب_گل_آلود_ماهی_می_گیرد را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی: