Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@17:37:08 GMT

کتاب‌ های درسی باید پژوهش محور باشد

تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۶۰۰۲۰/کتاب_های_درسی_باید_پژوهش_محور_باشد

کتاب‌ های درسی باید پژوهش محور باشد

تهران-ایرنا - سرپرست سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش گفت: کتاب های درسی باید پژوهش محور، خلاق محور و مساله محور باشد تا دانش آموزان با هم زندگی کردن و آموختن برای زیستن را بیاموزند.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش ایرنا، حیدر تورانی امروز شنبه در مراسم تجلیل از پژوهشگران و فناوران دانش آموزی در روز نخست هفته ملی پژوهش و فناوری اظهار داشت: اگر پژوهش محوری در سایر برنامه های پرورشی و روش تدریس معلمان هم وارد شود و آنها باور کنند که دانش آموزان باید مدام در حال جستجو گری باشند، در نهایت دانش آموزانی خلاق و توانمند خواهیم داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد : قرار نیست بچه ها پژوهشگر شوند بلکه باید به دنبال تحقیق و جستجو باشند و مسیر پژوهش و پژوهشگری البته با هدف مدنظر آموزش و پرورش باید در برنامه های درسی و محتواهای آموزشی وارد شود و برای تحقق این مهم، باید مثبت اندیش باشیم.
سرپرست سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ادامه داد: در اهمیت و ضرورت پژوهش در تعالیم اسلامی منابع بسیاری داریم و بر اساس این تعالیم به دنبال علم رفتن برای هر مسلمانی واجب است البته صرفا به معنای تعلیم علم نیست بلکه طالب بودن وظیفه است.
تورانی اضافه کرد: ما در اهمیت و فلسفه پژوهش منابع بسیاری داریم اما مساله اصلی در چیستی پژوهش و بد فهمی هایی است که در آموزش و پرورش درباره پژوهش وجود دارد.
وی تصریح کرد: پژوهش در آموزش و پرورش با سیستم نظام مند پژوهش در دانشگاه ها متفاوت است هدف ما این است که بتوانیم فرایند یادگیری و یاددهی را به گونه ای هدایت کنیم که دانش آموزان از وقتی وارد پیش دبستانی تا دانشگاه می شوند عشق به یادگیری داشته باشند، اعتماد به نفس پیدا کرده و شوق به یادگیری پیدا کنند.
سرپرست سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تصریح کرد: بسیاری از چالش های تعلیم و تربیت، بین المللی است و صرفا مساله کشور ما نیست حال آن که ما این چالش ها و مسائل را انحصاری برای خود می دانیم.
تورانی با اشاره به این که بسیاری از نداشته های ما در حوزه آموزش و پرورش، جهانی است و جوامع مختلف نیز درگیر هستند، اضافه کرد: باید بر داشته های خود تکیه کنیم و با تجلیل از دانش آموزان برتر در عرصه پژوهشگری، تلاش کنیم تا به روحیه جستجوگری در برنامه هایی همچون هفته پژوهش بیشتر پرداخته شود و مورد توجه قرار گیرد.
وی یادآور شد: ما باید فرهنگ پژوهش را در مدارس جا بیاندازیم و مدیران مدارس و روسای استان ها باید این نگاه را در مدارس تعقیب کنند تا وقتی دانش آموزان وارد دانشگاه ها می شوند بتوانند ارزش های مختلف را خلق کنند.
وی افزود : ما اکنون نیازمند کارآفرین هستیم زیرا آنها خودباور و خلاق هستند.
در این مراسم از 28 دانش آموز پژوهشگر برتر قدردانی شد.
هفته ملی پژوهش و فناوری امروز 24 آذرماه آغاز شد.
علمی *1883 *2017

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۶۰۰۲۰/کتاب_های_درسی_باید_پژوهش_محور_باشد را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی: