Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-03-29@15:52:04 GMT

کن کن یا ژرژت مسئله این است/چشم بادامی ها،سردمدار تولید پارچه ی حجاب برتر بانوان ایران

تاریخ انتشار: ۷ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۶۳۲۴۳/کن_کن_یا_ژرژت_مسئله_این_است_چشم_بادامی_ها_سردمدار_تولید_پارچه_ی_حجاب_برتر_بانوان_ایران

کن کن یا ژرژت مسئله این است/چشم بادامی ها،سردمدار تولید پارچه ی حجاب برتر بانوان ایران

به گزارشگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم؛ سری که به بازار بزرگ ، پاساژها و مراکز خرید قم بزنی مغازه های متعدد چادر فروشی نظرت را به خود جلب می کند، در ویترین و جلوی مغازه ها چادرهای بسیاری با طرح ها و جنس های مختلف بر تن مانکن ها خودنمایی می کند، از طرح های ایرانی گرفته  چادر قجری همان چادری که  رضاخان از سر زنان کشید، ملی و کارمندی، خبرنگاری  و دانشجویی،خلیجی و شال دار تا چادر  طرح عربی با نام بحرینی، اماراتی، صدفی لبنانی،عبایی و جلابیب.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از طرح و مدل که بگذریم وارد مغازه که شوی زبان حال جنس چادرها از زبان مغازه دار خبر از هویت غیرایرانی اش می دهد، پارچه ی چادرها بیشتر از کشورهای کره، ژاپن، تایلند و حتی اخیرا می گویند از کشور هندوستان نیز وارد شده است! اما نکته ی قابل تامل این که کشورهایی که بانوانش بی حجاب هستند،کارخانه هایش پارچه چادر زنان ایرانی را تولید می کنند!

 بازار چادر مشکی سیاه تر از رنگ چادرها است

 به مغازه های مختلف چادر فروشی سری زدیم، قیمت ها و واردات بی رویه حاکی از این بود که بازار چادر مشکی این روزها سیاه تر از رنگ این چادرها است. نصرالهی فرد، فروشنده در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم؛گفت: پارچه ی چادر مشکی عموما ساده است یا گلدار و قیمت ها بسته به طرح و جنس متفاوت است، اجناس مغازه ام کره ای، اندونزی، ژاپنی و تایلندی است، با این وضعیت نا به سامان دلار ،پارچه چادری جنس کره ای  از قواره ای 80  تا 250 هزار تومان و ژاپنی از 350 تا 800 هزار تومان است!

سراغ از پارچه چادر ایرانی گرفتم،فروشنده گفت:حتی نیم متر هم پارچه چادر مشکی ایرانی در قم نیست، چرا که در استان تولید کننده پارچه چادر مشکی نداریم فعلا که در بازار ندیده ایم اما شنیده ایم یک کارخانه در شهرکرد تاسیس شده اما آن قدری تولید ندارد که در بازار عرضه شود.

 چادرهای گران قیمتی که جزء کالاهای لوکس محسوب می شوند

بانوان بسیاری در مغازه مشغول خرید چادر بودند،نظر خانمی 25 ساله  را در خصوص پارچه چادری ساخت داخل پرسیدم،گفت:چرا نباید مملکت خودمون چادر تولید داخل داشته باشیم ما هزینه زیادی برای چادر مشکی می کنیم اما متاسفانه خیلی زود چادرها به اصطلاح نخ کش می شوند و رنگشون ثابت نیست اگر کالای با کیفیت ایرانی تولید شود مطمئنا با استقبال خوبی روبرو می شود.

در این میان  خانمی 45 ساله سراغ از بهترین جنس چادر گرفت، فروشنده چادر مارکی  را پیشنهاد می دهد با قیمت قواره ای 800 هزار تومان !علت این انتخاب را جویا شدم،  در پاسخ گفت: پسرم به تازگی ازدواج کرده،معمولا مرسوم هست که  برای تازه عروس چادر اعلاء پیشکشی می برند، برای خرید عروسی هم خریدن یک قواره چادر اعلاء نشانه اهمیتی است که خانواده عروس به دختر دم بختشان می دهد.

 

کن کن یا ژرژت مسئله این است!

  به سراغ کسبه ی دیگری  رفتیم ،آقای زنده دل گفت: ده سال در کار تولید چادر هستم جنس ایرانی نبوده تا به حال من ندیدم کل کارهایی که در بازار هست اکثر کره ای و چینی است، این شرکت ها به سفارش ایران اقدام به تولید پارچه چادرمشکی  می کنند.

در مورد قیمت هر چه رنگ پارچه چادری که انتخاب می کنید مشکی تر و مواد به کار رفته در ساخت آن طبیعی تر باشد و بسته به درصد به کارگیری  ابریشم در ساخت  قیمت آن نیز گرانتر است.

نام برند ها بر روی چادرها نشان از قصه ی تلخ واردات چادر مشکی از کشور چشم بادامی ها دارد، چادرهایی با برند الگانس، میتسوبیشی کریستال، باربارا ،لکسوز، دیسکاوری، کن کن  و ژرژت تمام مغازه ها را که زیر پا بگذاری کن کن و ژرژت دومحصول کره ای و ژاپنی در بازار اشباع شده ،پارچه کن کن به عنوان یک پارچه خیلی سبک و بسیار نرم در بازار نام برده می شود و ظاهر براقی دارد اما نکته ی قابل توجه این که پارچه چادری ژرژت و کن کن نیز در بازار با کیفیت های متفاوتی وجود دارد.

سابقه ی 150 ساله ی صنعت نساجی کشور نتوانسته جوابگوی میلیون ها زن چادری ایرانی باشدایران بزرگترین مصرف کننده ی چادر مشکی در جهان است اما مشکل کار کجاست که نتوانسته ایم پارچه چادر مشکی تولید کنیم؟

 سعیدی،مدیرعامل یک کارخانه نساجی در قم در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم؛گفت: علت این که تولیدکنندگان ما به تولید چادر مشکی روی نمی آوردند این است که تکنولوژی این کار را نداریم چند سال پیش یکی از دوستان قصد راه اندازی یک کارخانه چادربافی داشت  تا میزانی نیز در کار پیش رفت اما پس از مدتی گفت که تنها توانسته است دو مرحله از تولید را به نتیجه برسانند و مرحله سوم که اصلی ترین قسمت از تولید بوده را نتوانسته اند به سرانجام برسانند چون توانایی و صنعت آن را نداشته اند،از طرفی واردات و سود سرشاری که عاید تولیدکنندگان خارجی می شود به رقابت نابرابر با تولید کننده داخلی منجر می شود به همین دلیل تولید چادر مشکی در ایران استقبال نمی شود.

 وی افزود:کشور ما نیرو و توانایی داشتن کارخانجات تولید چادر مشکی و صنعت حجاب را دارد ولی اینکه از این توانایی تا چه حد در چه سطح استفاده شود یا نشود دست بنده و مصرف کننده نیست ولی من هم مثل هر ایرانی و به عنوان یک تولید کننده اعتقاد دارم تولید داخلی اگر با کیفیت جنس وارداتی برابری کند بسیار به صرفه تر است.

در کش و قوس های نبود حتی یک متر پارچه ی ایرانی،چهار کارخانه ی تولید پارچه ی مشکی در قزوین، خوانسار، کرمانشاه و شهرکرد  از 20 سال گذشته تصمیم به تولید پارچه چادر مشکی داشتند،اما به علت واردات بی رویه قاچاق ناکام ماندند، در این بین  کارخانه حجاب شهرکرد در چند سال اخیر به تولید پرداخته ،اما برای کیفیت برتر و تولید بیشتر نیاز به زمان  دارد.

 شهرکرد تنها ۲۰ درصد نیاز کشور به چادر مشکی را تامین می کند

دانایی ،مديرعامل شركت نساجی حجاب شهركرد در گفت و گوی تلفنی با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوانازقم؛گفت: این کارخانه  با ۳۴ هزار دوک بزرگ‌ترین واحد تابندگی کشور است که قادر به تولید  پارچه چادری قابل رقابت با محصولات کره‌ای و عرضه ی آن با قیمتی پایین تر نسبت به مشابه خارجی  شده است.

وی با اشاره به این که طرح کارخانه حجاب شهرکرد در راستای اقتصاد مقاومتی فعالیت دارد،افزود:سال گذشته در این شرکت چهار میلیون متر پارچه چادر مشکی  تولید شد و پیش بینی می شود امسال حدود ۸ میلیون متر پارچه چادر مشکی در این کارخانه تولید شود.

دانایی عنوان کرد:نیاز سالانه کشور به پارچه چادر مشکی حدود 75 میلیون متر برآورد شده و طرح کارخانه حجاب شهرکرد برای تولید 10 میلیون متر طول پارچه چادر مشکی به صورت سالانه طراحی شده است،که حداقل 20 درصد نیاز مصرف کنندگان در کشور را در طرح توسعه دنبال می کند.

وی  در ادامه گفت:در جهت اشتغالزایی به تعداد شاغلان این واحد به زودی افزوده خواهد شد و در مجموع حدود 375 نفر شاغل خواهیم داشت.

مديرعامل شركت نساجی حجاب شهركرد  افزود: رنگ و مواد شیمیایی مورد مصرف در این کارخانه، وارداتی است و بخشی از مواد اولیه مورد نیاز هم از خارج کشور تامین می‌شود بخشی از نخ مورد نیاز هم از اصفهان و قزوین تأمین می‌شود و بخشی دیگر وارداتی است.

 

تعرفه ی پایین ریشه به تیشه ی تولید داخلی پارچه چادری می زند

مديرعامل شركت نساجی حجاب شهركرد با تاکید بر تحقق شعار سال در راستای حمایت از تولید داخل گفت:واردات پارچه چادر مشکی از مبادی رسمی و غیررسمی یا همان قاچاق از رقبای جدی و دشمن سرسخت  تولید داخلی هستند و باید یک عزم جمعی در حمایت از تولیدات داخلی صورت گیرد.

دانایی بیان کرد:طبق گفته ی رئیس هیئت مدیره صنعت نساجی کشور سالانه تا 500 میلیون دلار واردات چادر مشکی داریم متاسفانه برای واردات  پارچه چادری تعرفه ی بسیار پایینی چیزی حدود 15 درصد در نظر گرفته شده  و همین باعث شده که ضرر زیادی به صنایع نساجی تولید کننده پارچه ی چادر در داخل کشور زده شود.

وی با اشاره به اینکه میزان واردات پارچه ی  چادر براساس اطلاعات گمرک ایران که از سوی انجمن صنایع نساجی ایران  اعلام شده  در سال 94 از نظر وزنی بیش از 14 هزار تن بوده است،اما عجیب تر آن که  در سال 95 که خط تولید چادر مشکی شرکت نساجی حجاب شهرکرد رسما با حضور معاون اول ریاست جمهوری و وزیر صنعت و معدن و تجارت افتتاح شد، واردات به 18 هزار تن افزایش پیدا کرده است! 

دانایی از عوامل موفق نبودن کارخانجات چادر مشکی در کشور را  نبود دانش فنی تولید پارچه چادر مشکی عنوان کرد و گفت:پارچه چادر مشکی محصولی نیست که به سادگی  بتوان آن را تولید کرد، چرا که فرآیندها و ماشین آلات و مواد مصرفی خاصی دارد، همچنین  عامل مهم داشتن ماشین آلات متناسب در این زمینه است، بسیاری از تولید کنندگان وقتی به این عرصه وارد شده اند،ماشین آلات آنها متناسب خط تولید این پارچه ها نبود و در گام اول کار را رها کرده اند.

در استان قم در تولید چادر مشکی ایرانی تنها توانسته استاندارد ملی پارچه چادر مشکی را در کارنامه ی خود داشته باشد که برای نخستین بار این تدوین در کشور انجام شده است،بدیهی است اگر کالایی مشمول استاندارد اجباری باشد باید ویژگی‌های خاصی داشته باشد. حال اگر قرار باشد کالایی وارد ایران شود اما این استاندارد را نداشته باشد طبعا باید جلوی واردات آن گرفته شود که نمونه ی آن را در کن کن و ژرژت ها با کیفیت های متفاوت در بازار می توان دید!

تدوین استاندارد ملی پارچه چادر مشکی در قم 

منصور فرزانه،مدیر کل استاندارد قم در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم؛ گفت: تدوین استاندارد ملی پارچه چادر مشکی از مدت ها پیش در دستور کار این اداره کل بود و در سی ام  اردیبهشت سال 96 به نام استان قم به تصویب رسید.

وی افزود:این استاندارد به دبیری مجتبی محمودی از کارشناسان اداره کل استاندارد استان در حوزه صنعت نساجی و با همکاری پژوهشگاه استاندارد تولیدکنندگان آزمایشگاه ها و صاحبنظران این حوزه تدوین شده است.

فرزانه عنوان کرد: تدوین این استاندارد در قم به دلیل این که چادر مشکی به عنوان حجاب برتر از خاستگاه آن یعنی استان قم و هم از این جهت که قم  پایتخت جهان تشیع است در دستورکار قرار گرفت.

مدیر کل استاندارد قم در ادامه بیان کرد: با توجه به استاندارد نبودن پارچه چادر مشکی خارجی دو طرح پژوهشی از سوی دکتر مرتضوی استاد دانشگاه صنعتی اصفهان و دکتر سمنانی رهبر عضو هیئت علمی پزوهگاه استاندارد اجرا و از نتایج آن در تدوین محتوای اصلی استاندارد ملی پارچه چادر مشکی لحاظ گردیده است.

وی از جمله استانداردهای لازم برای پارچه چادر مشکی را ثبات رنگ  در برابر نور و در واقع سنجش میزان بوری چادر در برابر آفتاب،باز شدگی درز  جهت سنجش نحوه ی دوخت، افتادگی پارچه جهت سنجش میزان آویزش  چادر و مقاومت الکتریکی جهت سنجش چسبندگی چادر برشمرد.

کشور ایران با داشتن فن رنگرزی ، تولید ابریشم و داشتن ماشین آلات   با کمی عزم راسخ  در تولید پارچه چادر مشکی می تواند سالانه از خروج میلیون ها ارز جلوگیری کند باید گام های بلند تری برای راه اندازی کارخانجات تولید پارچه های چادر در ایران برداشته شود،و بیش از پیش در حمایت از تولیدات ملی به ویژه پارچه چادر مشکی تولید داخل گام برداریم، باید از خودمان شروع کنیم و به این  باور برسیم مصرف‌کنندگان ایرانی باید خودشان بخواهند تا صنعت تولید پارچه چادر مشکی  پیشرفت کند و از این راه برای کارگر ایرانی اشتغالزایی بیشتری ایجاد شود  تا شاهد تحقق حجاب ایرانی اسلامی به معنا ی واقعی کلمه باشیم.

گزارش از زهره شعبانی

انتهای پیام/ش

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۶۳۲۴۳/کن_کن_یا_ژرژت_مسئله_این_است_چشم_بادامی_ها_سردمدار_تولید_پارچه_ی_حجاب_برتر_بانوان_ایران را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی: