Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-20@10:16:11 GMT

چرایی انتخاب افراد شناخته شده در سطح ملی برای شورای شهر تهران

تاریخ انتشار: ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۲۱۹۶۵۳۲۲/چرایی_انتخاب_افراد_شناخته_شده_در_سطح_ملی_برای_شورای_شهر_تهران

چرایی انتخاب افراد شناخته شده در سطح ملی برای شورای شهر تهران

روزنامه های صبح امروز در ارتباط با انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا عنوان هایی چون «چرایی انتخاب افراد شناخته شده در سطح ملی برای شورای شهر تهران»، «شوراها به جایگاه واقعی‌شان نرسیدند»، «حریم پایتخت و رسالت دولت و مدیریت کلان‌شهرها» ، «اگر فردی در لیست نهایی قرار نگرفت، فریاد «وا دنیا» سر ندهد»، «شهر برای زندگی و نه زنده‌ماندن»، «مدیران به مطالبات شوراها توجه کنند» و «اعضای شورای شهر که از فساد حمایت کرده‌اند نباید دوباره در لیست قرار گیرند» را بازتاب دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



**چرایی انتخاب افراد شناخته شده در سطح ملی برای شورای شهر تهران
روزنامه «ستاره صبح» در گفت و گو با ابراهیم بای سلامی نماینده پیشین مجلس با انتشار عنوان «چرایی انتخاب افراد شناخته شده در سطح ملی برای شورای شهر تهران»، نوشت: شورا‌ها در تهران از اهمیت فوق العاده‌ای برخوردارند، چراکه جمعیت استراتژیک کشور در این کلانشهر زندگی می‌کنند و بخش عمده‌ای از دارایی ها، ثروت و امکانات عمده کشور در این شهر متمرکز شده است. به همین دلیل تاثیر گذاری شورای شهر تهران نه فقط در سطح این شهر، بلکه در سطح ملی است و انتخاب اعضای شورای شهر تهران مفهوم سیاسی، اجتماعی و فرهنگی دارد. از سوی دیگر ما نیاز داریم با رویکردی نو به اداره این کلانشهر بپردازیم و آسایش، آرامش و رفاه مردم را در نظر داشته باشیم.

در این رابطه چهار مساله اصلی ترافیک، آلودگی هوا، محیط زیست و پارکینگ در اولویت قرار دارند. نمی‌توان این شهر را با رویکرد‌های قدیمی و کلاسیک اداره کرد و لازم است که به صورت تطبیقی در مطالعه با شهر‌های بزرگ جهان به اداره شهر تهران پرداخت.

**شوراها به جایگاه واقعی‌شان نرسیدند
روزنامه «وقایع اتفاقیه» در یادداشتی با قلم غلامرضا کاظمی کارشناس مدیریت شهری با انتشار عنوان «شوراها به جایگاه واقعی‌شان نرسیدند»، نوشت: در شرایطی که خیلی‌ها درگیر انتخابات ریاست‌جمهوری شده‌اند و اهمیت این انتخابات باعث شده نگاه کمرنگ‌تری به انتخابات شورای شهر داشته باشند اما دغدغه‌های شهرنشینی، موضوعی است که نمی‌توان به این راحتی از کنارش گذشت. تجربه چهار دوره شورای شهر تهران، ثابت کرده که اگر نهاد ناظر بر شهرداری در تمام شهرها و به‌ویژه تهران، آن‌طور که باید و شاید فعال باشد و به دور از سیاسی‌کاری و با حضور متخصصان اداره شود، می‌تواند ثمرات بهتری را برای شهروندان به‌دنبال داشته باشد.

در نگاهی جامع و کارشناسی، شوراها باید جایگاهی برای مباحث علمی و تخصصی باشد. شوراها باید بتوانند برای یک شهر در حوزه‌های مختلف برنامه داشته باشند. باید بتوانند نگاه درستی به آینده شهر داشته باشند و باید بتوانند برای تمام مشکلاتی که ممکن است برای یک شهر به وجود ‌آید، پیش‌بینی‌های لازم را بکنند.

**حریم پایتخت و رسالت دولت و مدیریت کلان‌شهرها
روزنامه «شرق» در گزارشی با انتشار عنوان «حریم پایتخت و رسالت دولت و مدیریت کلان‌شهرها»، نوشت: حریم پایتخت با وسعت تقریبی شش هزار کیلومترمربع پهنه‌ای است با هدف صیانت و تنفس گاهی برای تضمین زیست فراگیر در منطقه شهری تهران که مطابق طرح جامع شهر تهران و همچنین طرح جامع حریم تهران به تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری ایران رسیده است. موضوع حریم موضوع شهرداری یا استانداری نیست، بلکه وجود و حفظ ارزش‌های زیستی آن، اساس زندگی نسل کنونی و نسل‌های آینده است.

مطالعات ما نشان می‌دهد چهار ماده قانونی مشخص‌شده در لایحه مدیریت شهری برای حل مسائل حریم مناطق کلان‌شهری کفایت نمی‌کند ولی بااین‌حال تا حدودی می‌تواند به رفع برخی ناسازگاری‌های بین‌سازمانی کمک کند و قطعا ضرورت دارد زمینه‌های قانونی لازم برای شکل‌گیری یکپارچگی نهادی- مدیریتی فراهم شود چراکه فقط در صورت وجود بسترهای قانونی، نهادی و مدیریتی هماهنگ‌ساز است که صیانت و توسعه پایدار شهری و پیراشهری مناطق کلان‌شهری کشور به‌عنوان یک حلقه مفقوده در نظام مدیریت شهری و منطقه‌ای محقق خواهد شد.

**اگر فردی در لیست نهایی قرار نگرفت، فریاد «وا دنیا» سر ندهد
روزنامه «ابتکار» با درج عنوان «اگر فردی در لیست نهایی قرار نگرفت، فریاد «وا دنیا» سر ندهد» به نقل از محمدرضا عارف رئیس شورایعالی سیاست ‌گذاری اصلاح ‌طلبان، نوشت: انتخابات مهم دیگر شوراهای اسلامی شهر و روستا است؛ شوراها دستاورد بزرگ دوران اصلاحات است. جایگاه این شورا باید در پیگیری مسائل شهری تقویت شود که به نظر می‌رسد اصلاح قانون شوراها ضروری است.

وی به نامزدهای اصلاح طلب انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا توصیه کرد که سعه صدر داشته باشند و در چارچوب گفتمان اصلاحات همان حرکتی در انتخابات 92 صورت گرفت را ادامه دهند.

**شهر برای زندگی و نه زنده‌ماندن
محسن هاشمی در یادداشتی در روزنامه «شرق» عنوان «شهر برای زندگی و نه زنده‌ماندن» را بازتاب داد و آورد: تأسیس نهاد شورای شهر که پیش‌تر در قانون اساسی پیش‌بینی شده اما مغفول مانده بود، به پایمردی دولت اصلاحات به تحقق پیوست. شورای‌های شهری با دو مأموریت سترگ؛ برنامه‌ریزی و نظارت بر عملکرد شهرداری‌ها سهم بزرگی در به زیستی و افزایش کیفیت زندگی شهری می‌توانند ایفا کنند. اینک در پرتو تجمیع برگزاری دو انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراهای شهر، بیم آن می‌رود اهمیت انتخابات مدنی (غیرسیاسی) در شعاع سیاسی انتخابات ریاست‌جمهوری کم‌رنگ یا وجه سیاسی انتخابات ریاست‌جمهوری به انتخابات مدنی شوراهای شهر تسری و گسترش یابد. این هر دو (کم‌رنگی یا غلبه سیاست بر انتخابات شوراهای شهر) برای داشتن زندگی با کیفیت یا دست‌کم زندگی با آلودگی و تنش کمتر، بسان سم مهلک است.

**مدیران به مطالبات شوراها توجه کنند
روزنامه «اطلاعات» در مطلبی با عنوان «مدیران به مطالبات شوراها توجه کنند» به نقل از قربانی مدیرکل دفتر امور روستایی و شورا های استانداری خراسان رضوی شورا ها، نوشت: متاسفانه برخی از مدیران اداره ها به مطالبات و خواسته های شورا ها بی توجه هستند. مدیران باید با سبک مدیریت شهری و روستایی در راستای حفظ جمعیت در روستاها ‌اهتمام ویژه ای داشته باشند و خواسته ها و مطالبات شورا ها را در حوزه کاری خود لحاظ کنند. متاسفانه در برخی روستا های استان، کسانی واردشورا شده اند که بین مردم از اعتمادپایینی برخوردار هستند و افراد توانمند و کارآمد و خوشنام رغبتی به عضویت در شورا ها ندارند.

** اعضای شورای شهر که از فساد حمایت کرده‌اند نباید دوباره در لیست قرار گیرند
روزنامه «ستاره صبح» در مطلبی با عنوان «اعضای شورای شهر که از فساد حمایت کرده‌اند نباید دوباره در لیست قرار گیرند» به نقل از رحمت‌اله حافظی رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران، نوشت: جلوی ضرر را هر وقت بگیریم منفعت است و آزموده را آزمودن خطاست؛ وی گفت به مدیریت پلاسکویی اجازه ندهیم به سطوح بالاتر مدیریتی دست یابد. مدیریت در بحران پلاسکو، مدیریت بحران نبود، بلکه مدیریت آواربرداری بود؛ وقتی فردی در مدیریت شهر تهران و حتی مدیریت بحران پلاسکو موفق نبوده چگونه می‌تواند با این نگرش و بینش و تفکر، در سطحی کلان‌تر، کشور را اداره کند؟!

انتظار نداریم کسانی که حامی این سیستم فاسد بوده‌اند در لیست بعدی هر دو جناح سیاسی حضور داشته باشند، اگر لیست‌ها به این افراد آلوده شود، مردم لیست‌ها را می‌شکنند. انتظار می‌رود لیست‌ها دچار آلودگی نشود.

*گروه اطلاع رسانی
خبرنگار: مهسا شریفی ** انتشاردهنده: شهربانو جمعه
**پژوهشم**2059**9131

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۶۵۳۲۲/چرایی_انتخاب_افراد_شناخته_شده_در_سطح_ملی_برای_شورای_شهر_تهران را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی: