Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بی باک نیوز»
2024-03-19@04:34:40 GMT

روند کاهشی سرمایه‌گذاری در صنعت نفت در دولت یازدهم +سند

تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۲۱۹۶۶۴۱۴/روند_کاهشی_سرمایه_گذاری_در_صنعت_نفت_در_دولت_یازدهم_سند


به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس هرچه به زمان انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری نزدیک می شویم علاوه بر بحث های سیاسی موضوعات داغ اقتصادی نیز در میتینگ های انتخابات مطرح می شود.

اخیرا و به خصوص پس از برگزاری مناظره سوم بین کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری موضوع سرمایه گذاری در صنعت نفت نیز در طول فعالیت دولت یازدهم وارد بحث های اقتصادی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وزیر نفت سال گذشته هم‌زمان با سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی اعلام کرد نیازمند حجم سرمایه‌گذاری 200 میلیارد دلاری در صنعت نفت هستیم که 130 میلیارد دلار آن در بخش بالادست و 70 میلیارد دلار نیز در بخش پایین‌دست باید سرمایه‌گذاری شود.

همچنین حسن روحانی رئیس دولت یازدهم در مناظره دوم اعلام کرد 200 میلیارد دلار طرح برای سرمایه‌گذاری در صنعت نفت موجود است.

اما این گفته حسن روحانی در حالی مطرح می شود که عملکرد دولت یازدهم بر پایه آمارهای موجود مؤید عملکرد بسیار ضعیف در جذب سرمایه‌گذاری در بخش‌های بالادستی و پایین‌دستی است.

نمودار فوق براساس عملکرد دولت یازدهم در جذب سرمایه گذاری در صنعت نفت بدست آمده است.

باید تاکید شود موضوع سرمایه‌گذاری در صنعت نفت به‌عنوان یک چالش تأثیرگذار بر سر راه کشور در امر تولید نفت و گاز و فراورده‌های پالایشی و پتروشیمیایی است،اما ظاهرا با اجرای برجام و رفع تحریم ها هنوز نتوانستیم علی رغم وعده‌های داده شده سرمایه گذاری مناسب را در این بخش جذب کنیم.

تأثیر عدم سرمایه‌گذاری در بخش بالادستی صنعت نفت، صرفاً کاهش توان تولید و خارج شدن از شمار تولید‌کنندگان مهم جهان نخواهد بود، بلکه با کاهش فراورده‌های پایین‌دست و درآمدهای نفتی در سال‌های آینده تبعات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی را هم به کشور تحمیل خواهد کرد.

به عبارت‌دیگر،اگر قرار است ترتیبات و روال جاری دولت یازدهم برای جذب سرمایه خارجی از طریق قراردادهای ipc همچنان حاکم باشد،علاوه بر آنکه نمی‌توان چشم امیدی به ورود و جذب سرمایه‌های خارجی داشت از جذب سرمایه‌های داخلی نیز بازخواهیم ماند.

شرکت ملی نفت ایران امروز بیش از هر زمان دیگری جهت اکتشاف میادین نفتی و گازی جدی، توسعه میادین شناخته‌شده و استمرار تولید از حوزه‌هایی که باگذشت زمان، دچار کاهش تولیدشده‌اند، به جذب سرمایه نیازمند است.

انتهای پیام/م


-----------------------------------------------------------------------------

تذکر: کاربر محترم؛ انتشار مطالب دیگر رسانه ها از سوی پایگاه خبری تحلیلی بی‌باک لزوما به معنای صحت و تایید محتوای آنها نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. در ضمن شما می توانید اخبار و مطالب وزین خود را که تا کنون در هیچ رسانه‌ای منتشر نشده است از طریق بخش "تماس با ما" برای ما ارسال نمایید تا در صورت دارا بودن مولفه‌های لازم، در بخش ویژه منتشر گردد.

------------- با کلیک بر روی لینکهای ذیل تمامی روزنامه‌های کشور را رایگان مطالعه کنید -------------

روزنامههای عمومی | روزنامههای اقتصادی | روزنامههای ورزشی | سایر روزنامهها| هفتهنامه و ماهنامه | نشریات استانی

منبع: بی باک نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bibaknews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بی باک نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۶۶۴۱۴/روند_کاهشی_سرمایه_گذاری_در_صنعت_نفت_در_دولت_یازدهم_سند را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی: