Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-04-19@21:54:25 GMT

خطر وقوع زلزله در ۷۸ درصد شهرهای کشور وجود دارد

تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۶۸۲۷۳/خطر_وقوع_زلزله_در_۷۸_درصد_شهرهای_کشور_وجود_دارد

به گزارش اکوفارس به نقل از تسنیم، مرتضی سلیمی در دوره بین‌المللی جست‌وجو و نجات شهری که از سوی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر و با همکاری نمایندگی سازمان ملل در ایران، سازمان پیشگیری مدیریت بحران شهر تهران و سفارت اتریش برگزار شد، اظهار کرد: نکته بسیار حائز اهمیت در نقشه ایران وجود 120 گسل فعال در مناطق شهری کشورمان است به طوری که  78درصد شهرهای ایران در مناطق با ریسک زلزله قرار دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به عبارت دیگر در نقشه ایران، 78درصد شهرها را شهرهای «لرزان» با خطر نسبی بالا تشکیل می‌دهند.

این مقام مسئول در جمعیت هلال احمر با اشاره به خطر وقوع زمین‌لرزه در تهران افزود: کلانشهر تهران به عنوان پایتخت کشور  نه تنها از خطر زلزله ایمن نیست بلکه سال‌هاست در انتظار زلزله‌ای ویرانگر با قدرت بالای 7 ریشتر به سر می‌برد.  بر اساس مطالعات آماری و زلزله‌هایی که پیش از این در ناحیه ری و تهران ثبت شده، با احتمال بیش از 70 درصد به طور متوسط  هر 158 سال زلزله‌ای ویرانگر در این ناحیه رخ داده است.

سلیمی با بیان اینکه آخرین زلزله در تهران 182 سال پیش اتفاق افتاد و بر همین اساس وقوع زلزله تهران 24 سال تاخیر زمانی دارد گفت: در صورت وقوع زلزله در این منطقه که علاوه بر پایتخت بودن، مرکزیت فرهنگی، اقتصادی و همچنین دولتی را دارد و بیش از 10 میلیون نفر در آن سکونت دارند با فاجعه‌ای بزرگ مواجه خواهیم بود.

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر تصریح کرد: کارشناسان می‌گویند در اثر زلزله مخرب تهران بیش از یک میلیون ساختمان تخریب  و آسیب خواهد دید و حدود  یک و نیم میلیون کشته در اثر این زلزله بر جای می‌ماند.

وی با تاکید بر ضرورت تشکیل و  تقویت تیم‌های جستجو و نجات شهری مطابق استانداردهای بین المللی در ایران اضافه کرد:  گرچه مقداری در این مسئله تأخیر وجود دارد اما بازهم برگزاری این دوره را به فال نیک گرفته و امید داریم برگزاری این دوره آغازگر عضویت ایران در اینساراگ ( گروه بین المللی جستجو نجات شهری) باشد.

سلیمی با اشاره به اقدامات انجام شده از سوی هلال احمر برای ارتقای آمادگی مردمن و نیروهای امدادی در برابر زلزله افزود: جمعیت هلال احمر ایران در حوزه  آمادگی  اقدامات قابل توجهی داشته که  از جمله این اقدامات ارائه آموزش‌های همگانی  به بیش سه میلیون نفر در کشور است. همچنین در حال حاضر بیش از 6 هزار و 200 تیم عملیاتی در 17 رسته تخصصی در جمعیت هلال احمر مشغول فعالیت هستند تا در زمان وقوع حوادث و سوانح براساس سانحه رخ داده وارد میدان شوند.

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با بیان اینکه 559 پایگاه‌ امداد بین شهری، کوهستان و ساحلی در  کشور فعال هستند گفت: از سوی دیگر شبکه امداد و نجات ایران به ابزارهای جدید جست‌وجو نظیر انواع دستگاه‌های زنده یاب‌ها، سگ‌های جست‌وجو و نجات، بیش از یک هزار و 100 دستگاه آمبولانس ، 500 موتور سیکلت‌های ارزیاب و پیشرو، 52 دستگاه خودروهای امدادی چند منظوره ، یک هزار و 300 دستگاه خوروی امدادی پشتیبان، 11 دستگاه خودروی ارتباطات، سامانه ثبت حوادث و ایجاد مراکزEOC در سراسر کشور جهت تسریع اطلاع رسانی حوادث ، 31 مرکز امداد هوایی در تمامی استان‌ها و 24 فروند بالگرد مجهز است.

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۶۸۲۷۳/خطر_وقوع_زلزله_در_۷۸_درصد_شهرهای_کشور_وجود_دارد را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی: