Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-20@05:42:37 GMT

همه پروژه های عمرانی، پیوست پدافند غیرعامل داشته باشند

تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۶۸۲۷۴/همه_پروژه_های_عمرانی_پیوست_پدافند_غیرعامل_داشته_باشند

همه پروژه های عمرانی، پیوست پدافند غیرعامل داشته باشند

رشت - ایرنا - مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری گیلان گفت: بر اساس قانون جدید توسعه همه پروژه های عمرانی باید پیوست پدافند غیرعامل داشته باشند و اگر این موضوع در اولویت قرار نگیرد، مشکلاتی عدیده مشهود خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا امیر محمدپور روز شنبه در جلسه شورای پدافند غیرعامل که در سالن اجتماعات فرمانداری صومعه سرا برگزار شد، بیان داشت: در تهدیدات انسان‌ساز می‌توانیم موضوع فناوری ، تجهیزات، اطلاعات و زیرساخت ها را مد نظر بگیریم و در بعد انسانی آنها استراتژی و راهبرد استفاده کنندگان را می توان مد نظر گرفت، همچنین مولفه های علمی، تکنولوژیک و صنعتی بودن تهدیدات نوین ، موجب شده تهدیدات همواره متغیر و پویا باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی منشاء تهدیدات انسان ساخت را بر پایه دانش و فناوری دانست و گفت: به دلیل پویایی علم و تغییر استراتژی و ساختارها، تهدیدات همواره سیال و متغیر هستند، از این رو در بحث تهدیدات انسان ساخت یک تغییر اساسی ایجاد شده و آن رشد علم و فناوری است.
دبیر شورای پدافند غیرعامل استان گیلان با اشاره به رشد روز افزون فناوری ها و امکان ترکیب تهدید و فرصت در فناوری ها اظهار کرد: فناوری با رشد سریع که داشته علی رغم کاربردها و خدماتی که می‌تواند به مردم ارائه دهد تهدیداتی را نیز در قالب خود به وجود آورده و همچنین وجود سایبر در زیر ساخت‌ها به کشورهای تولید کننده اشراف اطلاعاتی کامل می دهد.
محمدپور تهدیدات ترکیبی را یکی دیگر از تهدیدات نوین برای کشور دانست و گفت: سایبر، گسترش فناوری و شبکه های اجتماعی موجب شده تا یک تهدید ترکیبی شکل گیرد یعنی دشمنان با استفاده از فضای سایبر و به وسیله شبکه های اجتماعی می تواند تهدیدات فرهنگی،اجتماعی، اقتصادی و امنیتی برای کشور ایجاد کنند و ویژگی این تهدید آن است که مردم، محور اصلی هستند و با استفاده از شبکه اجتماعی که امروز تبدیل به یک رسانه فراگیر شده و جای رسانه های رسمی را گرفته اهداف خود را پیش می برد.
مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری گیلان بر لزوم تقویت زیرساخت های شهرستان صومعه سرا تاکید کرد و گفت: پدافند غیرعامل یک رویکرد و شیوه صیانتی و حفاظتی هوشمندانه فراتر و بنیادی تر از تهدید محور بوده و در دل خود فرصت‌های بی‌شماری را در زمان جنگ و صلح ایجاد می کند که در مجموع، ضرورت آن را بر مبنای نهادینه سازی تفکر صیانتی، هم افزایی و رصد مستمر شرایط محیط داخلی و خارجی، ترمیم مداوم نقص و آسیب پذیرها و فراهم سازی موقیعت های رشد و تعالی را مطرح می سازد.
وی آموزش مدارس را دروازه اصلی فرهنگ سازی پدافند غیرعامل دانست و خاطرنشان کرد: از آنجا که جامعه نیازمند پیشگیری است و پدافند غیرعامل، خود بنیان و اساس این پیشگیری بوده این موضوع باید به صورت یک فرهنگ در سطوح مختلف جامعه نهادینه شود و باید از ابتدا در کنار آموزش‌ های تحصیلی، آموزش این موارد به دانش ‌آموزان نیز مد نظر باشد که با اجرای برنامه‌های موثر در فضاهای آموزشی و همین‌طور دستگاه‌های اجرایی، به تبیین اهمیت این موضوع پرداخته شود.
فرماندار صومعه سرا نیز در سخنانی با تاکید بر ضرورت وجود نگاه پدافندی در تصمیم گیری و برنامه ریزی های سازمانی اظهار کرد: پدافندغیرعامل تبیین کننده بسیاری از روش ها و راه ها برای مقابله با تهدیدات است تا بتوانیم نسبت به مصون سازی کلیه اقدامات و فرآیندها اقدام کنیم.
علی فتح اللهی افزود: نگاه پدافند غیرعامل فقط در بحث عمرانی و اجرایی حائز اهمیت نیست بلکه نگاه پدافند غیرعامل در تمام زمینه و ابعاد فرهنگی اجتماعی و... مهم و اثرگذار است و سبب مصون سازی می شود.
وی با اشاره به اینکه وجود نگاه پدافندی در اقدامات مختلف فیزیکی، عمرانی موجب ماندگاری و اثرگذاری می شود، گفت: نگاه پدافند غیرعامل باید در لایه های دستورات و فعالیت ها لحاظ شود زیرا از هر جهت نگاه پدافند ارجحیت دارد.
شهرستان صومعه سرا با سه بخش مرکزی، تولمات و میرزاکوچک در 25 کیلومتری غرب مرکز استان گیلان واقع است.
پدافند غیر عامل به مجموعه اقداماتی اطلاق می‌شود که به جنگ‌افزار نیاز نداشته و با اجرای آن می‌توان از واردشدن خسارات مالی به تجهیزات و تاسیسات حیاتی و حساس نظامی و غیرنظامی و تلفات انسانی جلوگیری کرد و یا میزان این خسارات و تلفات را به حداقل ممکن کاهش داد.
همچنین پدافند غیرعامل به معنای کاهش آسیب‌پذیری در هنگام بحران بدون استفاده از اقدامات نظامی و صرفا با بهره‌گیری از فعالیت‌های غیرنظامی، فنی و مدیریتی است.
اقدامات پدافند غیرعامل شامل پوشش، پراکندگی، تفرقه و جابجایی، فریب، مکان یابی، اعلام خبر، قابلیت بقا، استحکامات، استتار، اختفاء، ماکت فریبنده و سازه‌های امن است.
در پدافند غیرعامل تمامی نهادها، نیروها، سازمان‌ها، صنایع و مردم عادی می‌توانند نقش موثری ایفا کنند در حالیکه در پدافند عامل مانند سیستم‌های ضدهوایی و هواپیماهای رهگیر، تنها نیروهای مسلح مسئولیت برعهده دارند.
7296/2007/

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۶۸۲۷۴/همه_پروژه_های_عمرانی_پیوست_پدافند_غیرعامل_داشته_باشند را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی: