Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-20@01:52:14 GMT

تکثیر طبیعی ماهی کُلمه در رودخانه قره سو استان گلستان

تاریخ انتشار: ۹ فروردین ۱۳۹۶ | کد خبر: ۲۱۹۶۸۴۰۲/تکثیر_طبیعی_ماهی_ک_لمه_در_رودخانه_قره_سو_استان_گلستان

تکثیر طبیعی ماهی کُلمه در رودخانه قره سو استان گلستان

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی این اداره کل، سیدجواد قدس علوی اظهار داشت: این گونه تکثیر که برای نخستین بار در کشور صورت می گیرد، هزینه های استخر، غذادهی، نگهداری و جابجایی را کاهش داده و نمونه ای از اقدام جهادی به شمار می رود.
وی با تاکید بر اهمیت ماهیان کُلمه در ایجاد اشتغال برای صیادان استان خاطرنشان کرد: در سال جاری که با عنوان اقتصاد مقاومتی، تولید ـ اشتغال نامگذاری شده، پیش بینی می شود شیلات گلستان فراتر از برنامه ابلاغی، 30 میلیون قطعه بچه ماهی کُلمه تولید کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گفته وی مرکز بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی ماهیان استخوانی گلستان همه ساله نسبت به تولید و رهاسازی سه گونه از ماهیان استخوانی (کُلمه، سفید و کپور دریایی) اقدام می کند که با توجه به اهمیت ماهی کُلمه در زنجیره غذایی ماهیان خاویاری، طبق برنامه مصوب ابلاغی سازمان شیلات کشور، در سال 96 باید 21 میلیون قطعه بچه ماهی کُلمه تولید شود.
اسماعیل جباری مدیر مرکز بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی ماهیان استخوانی استان گلستان نیز گفت: پس از رهاسازی مولدین کُلمه، عملیات تکثیر لاروهای تولید شده به همراه مولدین، سیکل طبیعی مهاجرت به سمت دریا انجام می شود.
یاد آور می شود در سال قبل بیش از 29 میلیون قطعه بچه ماهی کُلمه که توسط مرکز بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی ماهیان استخوانی گلستان تولید شده بود، در دریا رهاسازی شد.
به گزارش ایرنا شاخه اصلی رودخانه قره سو از ارتفاع 2900 متری کوه‌های اسب چر، سوس و قزیمان سرچشمه می‌گیرد و بعد از ملحق شدن آب چشمه‌سارها و شاخه‌های فرعی به نام باغشاه و گرماب دشت سرانجام با سایر شاخه‌های فرعی، رودخانه قره سو را تشکیل می‌دهد.
طول این رودخانه 160 کیلومتر بوده و در جنوب استان گلستان با جهت شرقی- غربی جریان دارد.
از مهم‌ترین شاخه‌های قره سو می‌توان به گرماب دشت، چهل چهار آب، شصت کلا، فسن رود، النگ دره، نوشن و زیارت اشاره نمود.
این رود بعد از پیمودن چند دهستان در غرب و شمال غرب استان گلستان در کنار روستای قره سو به خلیج گرگان می‌ریزد.
رودخانه قره سو یکی از مهم‌ترین منابع تغذیه‌کننده خلیج گرگان بوده و از سوی دیگر از مراکز عمده تکثیر انواع ماهیان استخوانی نظیر ماهی کلمه، ماهی سفید، سیم، کپور و کفال می‌باشد.
استان گلستان واقع در شمال کشور از مناطق مهم پرورش ماهی در کشور به شمار می رود.
6204/1860
دریافت کننده: علی اصغر تیموریان** انتشار دهنده: تاج محمد شیری

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۶۸۴۰۲/تکثیر_طبیعی_ماهی_ک_لمه_در_رودخانه_قره_سو_استان_گلستان را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی: