Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-26@23:59:41 GMT

«مشق شب قدر»باحضور۱۵۰ خوشنویس برپاشد/تداوم صدهاساله کتابت قرآن

تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۲۱۹۷۲۱۷۹/مشق_شب_قدر_باحضور۱۵۰_خوشنویس_برپاشد_تداوم_صدهاساله_کتابت_قرآن

«مشق شب قدر»باحضور۱۵۰ خوشنویس برپاشد/تداوم صدهاساله کتابت قرآن

شیراز- آیین «مشق شب قدر» با حضورمدیر کل فرهنگ و ارشاد فارس، مدیرکل اوقاف و ۱۵۰ هنرمند خوشنویس در نگارخانه استاد مجید چیزفهم دانشمندیان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، شنبه شب به رسم شب های قدر هرسال که توسط انجمن خوشنویسان فارس آیین «مشق شب قدر» برپا می شود، برای نخستین بار پس از راه اندازی نگارخانه استاد چیزفهم واقع در ساختمان شماره ۲ اداره کل فرهنگ و ارشاد فارس در کوی زهرا(س) چهارراه ایثار این برنامه برگزار شد که میزبان ۱۵۰ هنرمند خطاط و خوشنویس به همراه چهره هایی نظیر مدیر انتشارات نوید شیراز و رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس هم بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این آیین کورش کمالی سروستانی با تمجید از قرآن نگاری هنرمندان خوشنویس در شب های قدر گفت: خوشبختانه استان فارس در زمینه قرآن نگاری در کشور دارای قدمت هزار ساله دارد.

رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس افزود: نسخ قرآن نگاران فارس در حوزه های مختلف نشانگر این است که هنر مقدس و قدسی خطاطی و کتابت یعنی پیدا کردن کالبد برای وحی ماندگار خداوند سالها و سده ها در این سرزمین تداوم داشته است.

رئیس انجمن خوشنویسان استان فارس هم با اشاره به برگزاری مراسم معنوی «مشق قدر» در شب ۲۳ ماه مبارک رمضان گفت: این مراسم هر سال در شب ۲۱ ماه مبارک برگزار می شد که امسال به شب ۲۳ ماه مبارک موکول شده است.

مجید چیزفهم دانشمندیان با اشاره به اینکه ۱۵۰ نفر خوشنویس از ساعت ۱۰ شب تا سحر، به کتابت آیات قرآن و احادیث در خصوص شب قدر و مدح امیرالمومنین علی (علیه السلام) پرداختند، افزود: این مراسم در نگارخانه ای واقع در ساختمان شماره ۲ فرهنگ و ارشاد فارس در بلوار کوی زهرا(س) توسط انجمن خوشنویسان استان و فرهنگ و ارشاد فارس ممکن شد.

در حاشیه این آیین مدیرکل فرهنگ و ارشاد فارس در گفت و گو با خبرنگاران عنوان کرد: سالهای گذشته در حرم مطهر احمدبن موسی شاهچراغ(ع) و تالار حافظ فرهنگ و ارشاد اسلامی این آیین برگزار شد که امسال به یمن راه اندازی نگارخانه ای به نام استاد چیزفهم این آیین به ساختمان شماره ۲ فرهنگ و ارشاد انتقال یافت.

بهزاد مریدی با بیان اینکه اصرار فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تعیین ماوایی در قالب نگارخانه برای خوشنویسان است، افزود: از این پس ضمن برپایی چنین رویدادهایی در زمینه خوشنویسی مناسبتی، کلاس ها و دوره های خطاطی نیز در این نگارخانه برقرار می شود.

وی این برنامه های را موجب فزونی یافتن تقدس هنر خوشنویسی در میان علاقه مندان این فن زیبا عنوان کرد و ادامه داد: تا به امروز نگارخانه ای که به طور تخصصی به حوزه خوشنویسی بپردازد نداشتیم، بنابراین همواره با حوزه های مختلف تجسمی تجمیع شده بود اما به نظر می رسد پس از این، نگارخانه استاد چیزفهم میزبانی خوشنویسان از سراسر فارس و ایران را برعهده بگیرد.

مدیر فرهنگ و ارشاد فارس از سپردن نگارخانه یادشده به انجمن خوشنویسان ایران از هفته جاری خبر داد و گفت: در راستای برون سپاری کارها به انجمن ها و اتحادیه های فرهنگی و هنری این کار انجام می گیرد کمااینکه تماشاخانه ها و نگارخانه هایی پیشتر به انجمن های مرتبط سپرده شده است.

وی پیرامون تعریف هنر مقدس گفت: قطعا هنر مقدس خوشنویسی ذیل این تعریف قرار می گیرد و به فرمایش پیامبر عظیم الشان اسلام(ص) هرآنچه که منتسب به کتابت است دارای حرمت است؛ خوشنویسی همواره به عنوان هنری بوده که مورد تمجید فضلا، علما و هنرمندان واقع شده و تاثیرات این هنر بی بدیل و غیرقابل انکار است.

مریدی با بیان اینکه خوشنویسی در حوزه نقاشی ورود یافته افزود: امروزه حوزه نقاشیخط به عنوان یک هنر مدرن جای خود را بازکرده و در حوزه های مختلف خوشنویسی شکل جدی داشته و به نظر می رسد به مرور این هنر فرارشته ای شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد فارس پیرامون اعطای عنوان پایتختی هنر خوشنویسی با وجود چهره های ماندگاری نظیر استاد احمد نی ریزی و استاد دیرین در استان یادآور شد: به نظر می رسد اگر یاری انجمن خوشنویسان فارس انجام گیرد و حضور هنرمندان این حوزه افزون شود قطعا می توان برای سال های آینده عناوین این چنینی را برای فارس و شیراز از آن خودمان بکنیم البته در چند وقت اخیر شور و شعف بیشتری در این حوزه ایجاد شده است و دست کم در میان علاقه مندان این رشته کودکان و نوجوانان حضور چشم گیری دارند.

به گزارش خبرنگار مهر، آیین «مشق شب قدر» با حضور مدیرکل اوقاف استان فارس و چهره های هنری مانند استاد رحیم هودی برگزار شد.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۷۲۱۷۹/مشق_شب_قدر_باحضور۱۵۰_خوشنویس_برپاشد_تداوم_صدهاساله_کتابت_قرآن را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی: