Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-23@22:30:03 GMT

جای پیوست نگاران در پروژه های عمرانی خالی است/ پیاده راه سازی یا تبدیل آسفالت به سنگ فرش؟!

تاریخ انتشار: ۴ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۲۱۹۷۲۲۳۶/جای_پیوست_نگاران_در_پروژه_های_عمرانی_خالی_است_پیاده_راه_سازی_یا_تبدیل_آسفالت_به_سنگ_فرش

جای پیوست نگاران در پروژه های عمرانی خالی است/ پیاده راه سازی یا تبدیل آسفالت به سنگ فرش؟!

برخی کارشناسان بر این عقیده اند که پروژه عظیم پیاده راه سازی در همدان در حالی پی گرفته می شود که غفلت از پیوست های فرهنگی و اجتماعی به زودی این پروژه را با چالش هایی جدی مواجه خواهد کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از نافع ،موضوع پیوست نگاری فرهنگی برای تمامی پروژه ها، طی سالهای گذشته از سوی مقام معظم رهبری مورد تاکید قرار گرفت و البته دراین خصوص ،مطابق ماده ی 4 نظام نامه ی پیوست فرهنگی، مسئولین مکلف شدند که درراستای حفظ ، تقویت و گسترش ارزش های اسلامی، ملی و انقلابی ،نهادینه شدن اجرای اهداف و سیاست های نقشه مهندسی کشور،بهره گیری از فرصت های فرهنگی جامعه به منظورافزایش اثربخشی و همچنین پیشگیری از آسیب ها، پیوست های فرهنگی را در اجرای پروژه ها مورد توجه قرار دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

علیرغم تاکیدات مذکور،متاسفانه هنوزهم شاهد اجرای برخی پروژه های بزرگ و صاحب اثر، بدون توجه به پیوست های فرهنگی می باشیم.

 

برخی کارشناسان بر این عقیده اند که پروژه عظیم پیاده راه سازی در همدان در حالی پی گرفته می شود که غفلت از پیوست های فرهنگی و اجتماعی به زودی این پروژه را با چالش هایی جدی مواجه خواهد کرد کما اینکه درفاز نخست پیاده راه سازی درخیابان بوعلی، عدم جانمایی مکانی برای دستفروشان و درخیابان اکباتان، مسدود شدن مسیر تردد بازار آهن فروشان اعتراضات مردمی و تکانه هایی را به دنبال داشت.

 

موسسه پیوست نگاری فرهنگی بسیج اساتید، حالا نزدیک به دوسال است که با گردهم آوری نخبگان و اساتید دانشگاهی سعی در توجه دادن مسئولین به پیوست نگاری فرهنگی برای پروژه های در دست اقدام دارد که به همین منظور گفتگویی ترتیب دادیم با یکی از اعضاء این موسسه که در ادامه به آن پرداخته شده است.

 

توجه به مطالبات رهبری در پیوست نگاری فرهنگی دراجرای پروژه های عمرانی حائز اهمیت است

عضو موسسه پیوست نگاری فرهنگی بسیج اساتید در گفتگو با خبرنگار ما، ضمن گرامیداشت هفته بسیج به تاکیدات ومطالبات مقام معظم رهبری درتوجه به پیوست نگاری فرهنگی دراجرای تمامی پروژه ها اشاره کرد وگفت: به یقین در چنین شرایطی میتوانیم کشور و استانی آباد تر را پیشکش مردم قدرشناس ایران نماییم.

 

این کارشناس بسیجی ،درهمین خصوص به موضوع اجرای پروژه پیاده راه سازی و ضرورت توجه به پیوست های فرهنگی،اجتماعی و اقتصادی پروژه مذکور پرداخت و با طرح این سوال که "آیا انجام سخت افزاری پیاده راه سازی به تنهایی ما را به اهداف مورد نظر می رساند،گفت: متاسفانه،عدم توجه به پیوست ها دراجرای پروژه های عمرانی آفتی است که پروژه ها را با چالش برخی پروژه ها را با چالش مواجه کرده است.

 

جای پیوست نگاران در پروژه های عمرانی خالی است

وی در ادامه بیان کرد: متاسفانه درحال حاضر جای پیوست نگاران در پروژه های عمرانی خالی است و این جایگاه باید مورد توجه قرار گیرد.

 

قاسمی با بیان اینکه درحال حاضر سازوکار پیوست نگاری در پروژه های ما رسمیت نیافته است، اظهارکرد: برخی از مسئولین درمقابل پیوست نگاران موضع گیری می کنند و این در حالی است که برخی پروژه ها پس از اتمام به چالش کشیده می شوند.

 

وی تصریح کرد:ظرفیت پیوست نگاران بسیج اساتید یک ظرفیت قابل بهره برداری است، که در آن تخصص در کنار تعهد جمع آمده است.

 

پیوست نگاری در اجرای پروژه پیاده راه سازی همچنان مورد غفلت است

جمشید قاسمی در ادامه سخنان خود ضمن انتقاد از اجرای پیاده راه بوعلی بدون توجه به پیوست های فرهنگی گفت: امروز در حالی پروژه پیاده راه سازی در سایر خیابان های شهر در حالی در حال پیش روی است که پیوست های پروژه همچنان مورد غفلت هستند.

 

وی به توضیح برخی موارد مورد غفلت در پیاده راه سازی خیابان بوعلی اشاره کرد وضمن انتقاد از المانها و مبلمان نصب شده دراین پیاده راه، گفت:متاسفانه علیرغم اینکه این پیاده راه به نام یکی از دانشمندان بزرگ دنیا است اما هیچ گونه ارتباط معنایی میان نمادهای نصب شده با شیخ الرئیس بوعلی سینا وجود ندارد و این درحالی است که در پیاده راه سازی های صورت گرفته در کشورهای توسعه یافته، این گونه ارتباطات موضوعی و معنایی  به شدت مورد توجه قرار میگیرند.

 

پیاده راه بوعلی خالی از هرنوع المان مرتبط است

عضو موسسه پیوست نگاری فرهنگی بسیج اساتید تشریح کرد:اگر قرار است این پیاده راه به عنوان یک جاذبه گردشگری مورد توجه گردشگران قرار گیر پس باید معرف نام آن نیز باشد در حالی که پیاده راه بوعلی خالی از هرنوع المان مرتبط است.

 

وی ادامه داد: متولیان امر می توانستند در طراحی المان ها به معرفی کتب شیخ الرئیس بپردازند چراکه این شیوه ارتباطی می تواند ضمن معرفی دانشمندان و فلاسه ما، افراد را به مطالعه آثار آنان نیز علاقه مند کند.

 

جمشید قاسمی با بیان اینکه متاسفانه درپیاده راه بوعلی، نام آوری شیخ الرئیس به بینندگان و بازدید کنندگان معرفی نمی شود،عنوان کرد: المانهای نصب شده به هیچ وجه برای گردشگران داخلی و به ویژه گردشگران خارجی معرف عنوان پیاده راه نیست و این به معنانی عدم توجه به پیوست نگاری فرهنگی است.

 

عدم توجه به پیوست نگاری های فرهنگی ،کج سلیقگی ها را رقم زده است

وی با بیان اینکه این نوع کج سلیقگی ها نشان دهنده عدم توجه به پیوست نگاری های فرهنگی است،خاطرنشان کرد: اگرپروژه پیاده راه سازی قراراست تمامی شش خیابان اصلی شهر را تحت تاثیر قرار دهد باید این پروژه با دقت خاص از سوی شورای شهر و مدیریت شهری مورد پیگیری قرار گیرد.

 

قاسمی همچنین ضمن اشاره به بی توجهی متولیان امر در به کارگیری نمادهای مذهبی و اسلامی در پیاده راه بوعلی، گفت: در تمامی پروژه های عمرانی مسلمانان، مطالبات مذهبی مردم نظیرایجاد فضاهایی برای اقامه نماز مورد توجه قرار گیرد که در پیاده راه سازی خیابان بوعلی این اتفاق نیز نیافتاد.

 

هرپیاده راه باید متناسب با نامش دارای شاخصه های دیداری باشد

وی با تاکید براینکه هرپیاده راه باید متناسب با نامش دارای شاخصه های دیداری ویژه ای باشد، تصریح کرد:در پیاده راه سازی شش خیابان اصلی همدان باید اطلاعات مربوط به آن خیابان در قالب نمادها و المان ها نصب شده به بازدید کنندگان معرفی شود که البته این مهم در پیاده راه بوعلی مورد غفلت قرار گرفت.

 

پیاده راه شهدا،یادآور وقایع تاریخی و انقلابی باشد

قاسمی درادامه با بیان اینکه به عنوان مثال در پیاده راه ایجاد شده در خیابان شهدا می توان وقایع اتفاق افتاده درابتدای انقلاب و شهدای این خیابان را با زبان المانها به تصویر کشید،گفت: پیاده راه تختی نیز می تواند معرف ورزشکاران و پهاوانان باشد و البته این شیوه علاوه بر معرفی داشته های استان،  در ایجاد جاذبه های بصری نیزمیتواند موثرباشد.

 

پیاده راه سازی به معنای تبدیل آسفالت یک خیابان به سنگفرش نیست

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه شورای شهر باید در پروژه پیاده راه سازی ،ضمن تشکیل تیمی کارشناسی و متخصص در تمامی ابعاد ، به پیگیری امور بپردازد،عنوان کرد:به یقین پیاده راه سازی تنها به معنای تبدیل آسفالت یک خیابان به سنگفرش نیست.

 

حذف میدان مرکزی شهر چالش های جدی را به دنبال خواهد داشت

جمشید قاسمی همچنین در ادامه به پیاده راه سازی میدان امام اشاره کرد و گفت:سنگفرش های میدان امام دارای قدمت تاریخی بودند که حین عملیات پیاده راه سازی متاسفانه بی توجه کنار گذاشته شدند در حالی که متولیان امر می توانستند از این سنگها در نمادسازی های سنتی و تاریخی استفاده نمایند.

 

وی ادامه داد: همچنین به نظر میرسد حذف میدان مرکزی شهربه بهانه ایجاد ارتباط میان شش خیابان اصلی،درآینده شهر را با چالش های جدی مواجه خواهد کرد.

 

اصل بومی سازی در الگو برداری از کشورهای توسعه یافته مورد غفلت است

عضو موسسه پیوست نگاری فرهنگی بسیج اساتید تصریح کرد:ضروری است در الگوبرداری از کشورهای دیگر، اصل بومی سازی مورد توجه قرار گیرد.

 

پیمانکاران با مباحث فرهنگی بیگانه اند

وی افزود: متاسفانه عموما پروژه های عمرانی توسط پیمانکارانی انجام میشوند که با مباحث فرهنگی به طور کامل بیگانه اند و این به معنای تهاجم به تاریخ چند دهه ساله شهرهمدان است.

 

پیاده راه سازی در خیابان اکباتان دارای حساسیت است

جمشید قاسمی در ادامه به پیاده راه سازی خیابان اکباتان اشاره کرد و گفت: اجرای پیاده راه در خیابان مذکور ازحساسیت ویژه ای برخوردار است چراکه خیابان مذکورعلاوه بر تاریخی بودن به جهت وجود راسته بازارها، مسجد جامع، محورتردد روستانشینان، نوع اصناف مستقر در این خیابان و وجود سایت تاریخی هگمتانه دارای شرایط خاصی است که به نظر می رسد پیاده راه سازی در این خیابان بدون توجه به موارد مذکور در حال اجرااست.

 

وی افزود: در پیاده راه سازی خیابان اکباتان باید تمدن تاریخی و باستانی چند هزار ساله همدان معرفی شود.

 

قاسمی همچنین بیان کرد: عدم جانمایی مکانی مناسب برای دستفروشان از جمله موارد، مورد غفلت برای دو پیاده راه بوعلی و اکباتان است که به یقین برخورد قهری با این نوع از اشتغال نمی تواند موثر باشد.

 

وی همچنین با بیان اینکه مشاغل سنتی همدان باید نمادی برای معرفی در پیاده راه ها داشته باشند گفت:درپیاده راه اکباتان باید شرایط تاریخی سایت هگمتانه ، مسجد جامع همداه و راسته بازار آهان فروشان و دباغ خانه مورد توجه قرار گیرد.

 

پیاده راه باباطاهرنمایشگاه معرفی چهره های شاخص و فرهیخته استان باشد

عضو موسسه پیوست نگاری فرهنگی بسیج اساتید همچنین یادآور شد:در پیاده راه سازی خیابان باباطاهرمی توان چهره های شاخص ، فرهیخته و فرهنگی کشور استان خودمان را از طریق المان ها به عابران و گردشگران معرفی کرد.

 

وی عنوان کرد: می توان درشش خیابان اصلی شهر با ذوق و سلیقه پیوست نگاری فرهنگی نمایشگاهی در قالب معرفی استان فراهم آورد.

 

قاسمی با بیان اینکه به پیوست های فرهنگی، اقتصادی واجتماعی باید پیش ازتولد پیاده راه سازی مورد توجه قرارمی گرفت عنوان کرد:متاسفانه درپیوست نگاری فرهنگی با بی توجهی متوالیان امر مواجه هستیم به طوری که در پیاده راه سازی تنها شاخص های سخت افزاری مدنظر است ودر حالی که قرارداد های عمرانی ما بدون توجه به پیوست ها پیگیری می شوند.

 

پیوست نگاران فرهنگی مورد بی مهری قرار گرفته اند

این کارشناس همچنین با اذعان اینکه در کمیسیون فرهنگی شورای شهر پیوست های فرهنگی مورد توجه قرار گیرند، بیان کرد:در حال حاضر پیوست نگاران ما نخبگان دانشگاهی هستند که مورد بی مهری قرار گرفته اند.

 

وی با بیان اینکه شورای پیوست نگاری فرهنگی بسیج استید استان یک سال و نیم است که شکل گرفته و البته در این مدت از سوی شورانشنان مورد بی توجهی قرار گرفته،عنوان کرد:مدیریت شهری می توانتند در پیشبرد پروژه های اولویت دار و کلیدی خود از ظرفیت مذکور بهره برداری نماید.

 

پروژه های عمرانی، بدون پیوست نگاری،محکوم به شکست است

وی بیان کرد:چنانچه پروژه های موفق کشورهای توسعه یافته بدون پیوست نگاری در دستور کار قرار گیرند به یقیین  محکوم به شکست هستند چراکه در این خصوص بومی سازی از الزامات است.

 

وی با بیان اینکه امروز در سطح دنیا حتی ازیک عروسک هم برای انتقال پیام های فرهنگی استفاده میشود گفت علی رغم اینکه مقام معظم رهبری تاکییدات فراوانی به منظور وجود پیوست های فرهنگی در کنار پروژه های عمرانی داشتند اما این همم هنوز هم از سوی مسولین مورد غفلت قرار می گیرد.

 

این استاد دانشگاه افزود: امروز در پروژه های چندین میلیاردی پیوست ها های فرهنگی ، اجتماعی و اقتصادی کم اهمیت شده اند.

 

ورود هیجانی شورای شهر به پروژه های عمرانی قابل پذیرش نیست

جمشید قاسمی در ادامه سخنان خود با اشاره به ورود هیجانی مدیریت شهری به برخی از پروژه ها گفت: البته این نوع عملکرد تنها مخصوص شورای شهر همدان نیست وچنین پروژه هایی محکوم به شکست است.

 

وی افزود: چنانچه هر مجموعه تصمیم سازی گرفتار بازی ها وحواشی شود پیشبرد امورمردم امکان پذیر نیست وافراد نیز باید در دستگاه عدل الهی پاسخگو باشند.

 

این کارشناس همچنین با بیان اینکه به یقین اعضای شورای شهر به تنهایی نمی توانند پروژه های شهری را به شایستگی عملیاتی نمایند اظهار کرد:شورای شهر نیازمند بهره گیری ازدیدگاه کارشناسان و اساتید دانشگاهی است.

 

پروژه های شهری چوب کم لطفی به مجموعه پیوست نگاران را خواهند خورد

وی ضمن گلایه از شورای اسلامی شهر به منظور بی توجهی به شورای پیوست نگاری بسیج اساتید استان گفت:متاسفانه در طول یکسال و نیم تشکیل این شورا حتی یکبار هم فضای تعاملی میان اساتید بسیجی دانشگاهی با شورای اسلامی شهرهمدان ایجاد نشده است.

 

قاسمی افزود: اگر به زودی فضای تعاملی مذکور فراهم نشود پروژه های شهری چوب کم لطفی به مجموعه پیوست نگاری فرهنگی را خواهند خورد.

 

وی عنوان کرد:انتظار داریم شورای پیوست نگاری بسیج اساتید به فضای مدیریتی استان معرفی شود چراکه در این صورت خدمت بزرگی به مدیران و مردم استان اتفاق می افتد.

 

مدیران استانی از ظرفیت پیوست نگاران فرهنگی بهره مند شوند

وی با بیان اینکه مسئولین باید ظرفیت موسسه پیوست نگاری فرهنگی بسیج اساتید به شایستگی بهره مند شوند،گفت: نباید مدیران شهر و استان پیوست نگاران را رغیب خود تلقی کنند چراکه پیوست نگاران تنها به دنبال ارائه مشاوره بر اساس بارش های فکری هستند.

 

تحقق اقتصاد مقاومتی با بهره گیری از ظرفیت پیوست نگاران فرهنگی بسیج اساتید امکان پذیر میشود

عضو موسسه پیوست نگاری فرهنگی بسیج اساتید در نهایت عنوان کرد: بهره گیری ازظرفیت اساتید پیوست نگاران بسیجی، گام برداشتن در مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی است چراکه هر پروژه عمرانی بدون توجه به الزامات پیوست نگاری به معنای تحمیل بار مالی به استان و مردم است.

 

و اما نا گفته اینکه؛

ایجاد تعامل سازنده میان کارشناسان پیوست نگار، مدیران و سیاستمداران از الزاماتی است که متاسفانه مورد غفلت واقع شده  ودر این خصوص؛ مطابق نظر کارشناسان، باید به نقطه ای برسیم که فرهنگ از حالتی ضمیمه‏ای و حاشیه‏ای به متن پروژه ها برگردد.

 

انتهای پیام/

 

 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۷۲۲۳۶/جای_پیوست_نگاران_در_پروژه_های_عمرانی_خالی_است_پیاده_راه_سازی_یا_تبدیل_آسفالت_به_سنگ_فرش را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی: