Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-26@11:46:39 GMT

علت چاق شدن زنان در دوران يائسگي

تاریخ انتشار: ۲۴ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۲۱۹۸۳۵۶۳/علت_چاق_شدن_زنان_در_دوران_یائسگی

خبرگزاري آريا -


افزايش وزن و گرگرفتگي از تغييرات ناخواسته دوران يائسگي هستند

علت چاق شدن زنان در دوران يائسگي
دوران بلوغ، بارداري و شيردهي از جمله هيجان انگيزترين تغييراتي است که در بدن هر زني اتفاق مي افتد و کمتر خانمي را مي توانيد پيدا کنيد که از اين تغييرات ناراضي باشد. تغيير اساسي بعدي با آغاز دوران يائسگي ايجاد مي شود که هم بر جسم و شرايط فيزيکي تاثيرگذار است و هم بر وضعيت روحي و سلامت رواني فرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اين تغييرات اغلب مطلوب نيستند و حتي گاهي آغاز اين دوره با نوعي افسردگي يا ترس و اضطراب همراه مي شود.

افزايش ناخواسته وزن، گرگرفتگي و تعريق شبانه، خشکي پوست، تغييرات دستگاه تناسلي زنانه، افزايش احتمال بروز پوکي استخوان و... تنها بخشي از تغييرات ناخواسته دوران يائسگي هستند. تغذيه متعادل و متنوع در دوران يائسگي مانند باقي دوره هاي زندگي مي تواند شما را از شر بعضي از اين تغييرات خلاص کرده و کيفيت زندگي تان را بالاتر ببرد. مي پرسيد چطور؟ ادامه اين مطلب را از دست ندهيد.

چرا در دوران يائسگي چاق مي شويم؟
به مرور که سن تان بالاتر مي رود، متوجه مي شويد که حفظ وزن متعادل و داشتن اندام متناسب برايتان بسيار دشوارتر از قبل است. اغلب زنان در سراسر دنيا در دوران يائسگي دچار چند کيلو افزايش ناخواسته وزن مي شوند که خيلي وقت ها حتي نمي دانند از کجا آمده است!

با اين حال افزايش وزن در دوران يائسگي اجتناب ناپذير نيست و شما مي توانيد با توجه به عادات سالم خوردن و داشتن سبک زندگي فعال اين روند را معکوس کنيد.
تغييرات هورموني دوران يائسگي با افزايش ريسک تجمع چربي در اطراف باسن و ران همراه است. يادتان باشد هرچه سن بالاتر مي رود از ميزان توده عضلاني بدن کم شده و ميزان چربي ها افزايش پيدا مي کند. اين موضوع چه ربطي به چاق شدن دارد؟ معني اش اين است که توده فعال بدن شما کمتر شده و بايد کالري مصرفي روزانه تان را کاهش دهيد. چون ديگر به آن همه کالري احتياج نداريد. اگر همچنان مانند قبل غذا بخوريد و به دليل تغييراتي که در اين سن ايجاد مي شود، ورزش و فعاليت بدني تان را کم کنيد، شک نداشته باشيد که ظرف دو سه ماه، چند کيلو اضافه وزن پيدا مي کنيد.


مصرف کوهوش سياه گرگرفتگي در دوران يائسگي را کاهش مي دهد

اين نکته را هم بدانيد که ژنتيک در اين دوران هم مانند هر دوره ديگري از زندگي شما نقشي مهم و تاثيرگذار دارد؛ بنابراين اگر مادر، پدر يا بستگاني داشته ايد که دچار چاقي شکمي بوده اند، بايد بيشتر مراقب اضافه وزن تان باشيد. از آنجا که چاقي و افزايش وزن در دوران يائسگي مي تواند ريسک ابتلا به ديابت، پرفشاري خون و بعضي از انواع سرطان مثل سرطان سينه يا روده را بيشتر کند، بنابراين پيش از چاق شدن، بايد به فکر راه حلي مناسب براي پيشگيري از آن باشيد. نمي دانيد چطور؟ راه حلش يک الگوي ساده است؛ کم خوردن و بيشتر ورزش کردن.

ورزش هاي هوازي از جمله پياده روي، تردميل، کوه نوردي، دوچرخه سواري و... چربي هاي اضافه را آب مي کنند و شما را به وزن مورد نظرتان مي رسانند. البته براي کاهش وزن روي ورزش هاي قدرتي هم مي توانيد حساب کنيد. چون هرقدر حجم عضله هاي شما بيشتر باشد، کالري بيشتري هم مي سوزانيد که باعث مي شود کنترل وزن براي تان به سادگي آب خوردن باشد.

بنابراين طوري برنامه ريزي کنيد که در هفته 150 دقيقه فعاليت ورزشي متوسط يا 75 دقيقه در هفته فعاليت هوازي شديد داشته باشيد و حداقل دو بار تمرينات قدرتي انجام دهيد. از طرف ديگر ميزان کالري موردنياز روزانه شما 200 تا 250 کيلوکالري کمتر از 30 و 40 سالگي است.

روزانه 8 تا 10 ليوان آب بنوشيد
خوردن آب به مقدار کافي در طول روز باعث مي شود که بدن تان هيدراته بماند و دچار خشکي و کم آبي نشود. يادتان باشد با کم آب شدن بدن، ميزان سوخت و ساز يا همان متابوليسم پايه هم پايين مي آيد و ممکن است شما را در معرض چاقي و اضافه وزن بيشتر قرار دهد. هيچ کس نمي تواند به شما بگويد واقعا به چند ليوان آب در طول روز نياز داريد چون اين مسئله تحت تاثير عوامل متعددي است. اينکه شما چقدر فعاليت داريد، در چه آب و هوايي زندگي مي کنيد و...، همه و همه بر ميزان آب مورد نياز روازنه تان تاثير مي گذارد با اين حال قاعده کلي براساس نوشيدن 8 تا 10 ليوان آب به صورت روزانه است.

خداحافظي ابدي با چربي
با آغاز دوران يائسگي ريسک شما براي ابتلا به بيماري هاي قلبي بيشتر مي شود و انواع چربي هاي اشباع و ترانس از جمله متهمان رديف اول ابتلا به اين نوع بيماري ها هستند و مي توانند شما را توي يک دردسر درست و حسابي بيندازند که با افزايش وزن، بالارفتن کلسترول، گرفتگي عروقي و... همراه است.

بنابراين مصرف روغن ها را در برنامه غذايي تان کم کنيد. قبل از خريد هر محصولي برچسب آن را بخوانيد تا ببينيد چقدر کلسترول و چربي اشباع دارد، داخل فروشگاه که هستيد چشم تان دنبال محصولات غذايي کم چرب باشد و در نهايت اينکه فاصله تان را با چربي هاي ترانس که در بعضي روغن هاي گياهي و بيسکوييت ها و شيريني جات وجود دارد حفظ کنيد چون چربي هاي ترانس نيز مي توانند زمينه ابتلاي شما به بيماري هاي قلبي را فراهم کنند.


ميزان کلسيم لازم براي زنان در سنين 50 سالگي و بالاتر، 1200 ميلي گرم در روز است

خوردن مواد غذايي حاوي کلسيم فراموش نشود
خوردن يا نوشيدن چهار واحد لبنيات از جمله شير، ماست، کشک و دوغ که جزو غني ترين منابع کلسيم محسوب مي شوند به شما کمک مي کند که نياز روزانه خود را به اين عنصر برطرف کنيد. البته مواد غذايي ديگري مانند ماهي، کلم بروکلي، برگ شلغم و ساير سبزيجات داراي برگ سبز تيره، بادام، لوبياي سويا و حبوبات هم حاوي مقداري کلسيم هستند. يادتان باشد مصرف کافي کلسيم براي زنان در سنين 50 سالگي و بالاتر، 1200 ميلي گرم در روز است.

بد نيست بدانيد که جذب کلسيم در دستگاه گوارش، تحت تاثير بعضي از عوامل غذايي قرار مي گيرد و ممکن است کم يا زياد شود. به عنوان مثال، لاکتوز (قند شير) باعث افزايش جذب کلسيم مي شود. در حالي که اگزالات موجود در سبزيجاتي نظير ريواس، اسفناج و چغندر قند باعث کاهش جذب اين عنصر مي شود. اسيد فيتيک نيز که عمدتا در پوسته خارجي غلات وجود دارد، با کلسيم ترکيب شده و مانع جذب آن مي شود.

آهن را دست کم نگيريد
شايد با خودتان فکر مي کنيد در دوران يائسگي خونريزي هاي ماهانه متوقف مي شود و عنصري مانند آهن اهميتش را در برنامه غذايي شما از دست مي دهد؛ اما صددرصد دچار سوءتفاهم شده ايد. خوردن سه وعده غذايي حاوي منابع آهن دار از جمله توصيه هاي اکيد تغذيه اي دوران يائسگي است و شما مي توانيد با مصرف گوشت قرمز، ماهي، تخم مرغ، سبزيجات برگ سبز، آجيل و غلات غني شده اطمينان حاصل کنيد که 8 ميلي گرم آهن مورد نياز روزانه وارد بدن تان مي شود.

غذاهاي حاي فيبر مصرف کنيد
نان هاي سبوس دار، غلات، حبوبات، ماکاروني، برنج، ميوه هاي تازه و سبزيجات از جمله منابع غذايي پرفيبر هستند و شما هم در دوران يائسگي به روزي 21 گرم فيبر نياز داريد. بنابراين هرچه زودتر با اين مواد غذايي آشتي و ارتباط تان را بيشتر کنيد.


بذر کتان تعريق شبانه در دوران يائسگي را کاهش مي دهد

با کدام مواد غذايي نسخه يائسگي را بپيچيم؟
- کوهوش سياه براي گرگرفتگي:
کوهوش سياه علاج گرگرفتگي بوده و خوردنش درست مثل اين است که يک پارچ آب يخ روي آتش درون تان ريخته باشند. اين داروي گياهي به شکل هاي مختلف مانند قرص، کپسول و دم نوش قابل استفاده است. اگر مي خواهيد دم نوش آن را درست کنيد، بايد ريشه خشک گياه را داخل آب بريزيد و بجوشانيد و 20 تا 30 دقيقه روي حرارت بگذاريد و دائم هم بزنيد تا دم نوش تان آماده شود. يادتان باشد مصرف اين داروي گياهي به هيچ وجه براي بيماران مبتلا به مشکلات کبدي مجاز نيست و خانم هايي که در دوران يائسگي تحت هورمون درمان هستند بايد دور استروژن را خط بکشند.

- بذر کتان براي تعريق شبانه:
بذر کتان يا روغن آن به علت داشتن ترکيباتي به نام «ليگنان» به تعادل هورموني بدن در دوران يائسگي کمک مي کند از حجم تعريق شبانه در اين دوران مي کاهد.

شبدر قرمز جايگزين استروژن:
مصرف شبدر قرمز به عنوان جايگزين هورمون استروژن (که سطح آن در بدن در دوران يائسگي کم مي شود) رواج زيادي دارد و شايعاتي که اخيرا درباره اين گياه دارويي و سرطان رحم به گوش مي رسيد، در مطالعاتي که به تازگي انجام شده به اثبات نرسيده است. با اين حال بهتر است پيش از مصرف آن با پزشک معالج تان مشورت کنيد.

ويتامين D:
اين ويتامين درست به اندازه کلسيم براي حفظ سلامت استخوان هاي شما اهميت دارد و اگر نباشد، کلسيم به تنهايي نمي تواند ساختمان استخوان ها را حفظ کند. حتما شنيده ايد که بهترين منبع کلسيم نور خورشيد است و اگر پوست در معرض آفتاب باشد، بدن مي تواند ويتامين D بسازد. با اين حال شايد بهتر باشد به جاي ماندن زير آفتاب شديد آن هم به مدت طولاني براي رفع کمبود اين ويتامين، از مکمل هاي آن استفاده کنيد البته با مجوز پزشک.

جينسينگ براي بهبود خلق و خو:
هرچند مطالعاتي که در آمريکاي شمالي انجام شده حاکي از آن است که جينسينگ کمکي به رفع علائم فيزيکي يائسگي مثل گرگرفتگي نمي کند، اما مصرف آن مي تواند خواب شما را تنظيم کرده و خلق و خوي تان را که در اين دوران مثل يک آتش فشان نيمه فعال هستيد، در بهترين وضعيت نگه دارد.

سنت جان ورت و اختلالات خلقي:
نوسانات خلقي جزو جدايي ناپذير تغييرات رواني دوران يائسگي است که با مصرف گياه دارويي سنت جان ورت مي توانيد کلک اش را بکنيد. تاثير مصرف اين داروي گياهي بر رفع افسردگي خفيف به اثبات رسيده است.

فيتواستروژن ها:
فيتواستروژن ها يا همان استروژن هاي گياهي ترکيباتي هستند که از نظر ساختار و عملکرد مشابه هورمون استروژن محسوب مي شوند که با يائسه شدن، سطح آن در خون فرد پايين مي آيد و شما را توي دردسر مي اندازد. مصرف روزانه اين ترکيبات در دوران يائسگي به شما کمک مي کند تا علائم اين دوران خاص از عمرتان را با شدت بسيار کمتري تجربه کنيد. سويا، نخود و عدس از جمله مواد غذايي حاوي فيتواستروژن هستند.

البته شبدر هم تا حدودي فيتواستروژن دارد. ايزوفلاون موجود در اين گياه اگرچه اثر کمتري نسبت به استروژن واقعي دارد ولي مي تواند تعداد دفعات و شدت گرگرفتگي دوران يائسگي را کاهش دهد. اين مسئله به خصوص در مورد خانم هايي که مبتلا به سرطان سينه هم هستند و دچار علائم يائسگي شده اند، اهميت دارند چون اگرچه نمي توانند از استروژن درماني استفاده کنند، اما مصرف فيتواستروژن هاي گياهي براي شان منع خاصي ندارد.

ويتامين اي
اگرچه مطالعات انجام شده حاکي از اثربخشي مصرف خوراکي ويتامين اي در رفع علائم يائسگي نبوده ولي به نظر مي سد مصرف آن به صورت کرم يا ژل هاي واژينال مي تواند علائم خشکي واژن را در خانم ها کاهش دهد و اين مسئله قطعا روي روابط زناشويي زنان در دوران يائسگي موثر است.
منبع :
مجله همشهري تندرستي
bartarinha.ir



منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۸۳۵۶۳/علت_چاق_شدن_زنان_در_دوران_یائسگی را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی: