Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-26@18:07:30 GMT

روایت نوروز از زبان کودکان+ فیلم

تاریخ انتشار: ۳ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۸۳۹۳۰/روایت_نوروز_از_زبان_کودکان_فیلم

روایت نوروز از زبان کودکان+ فیلم

‍‍‍‍‍‍

یک مربی نقالی و شاهنامه خوان به همراه شاگردانش ویدئو کوتاهی با عنوان «جشن جمشید» آماده کرده که داستان نوروز را از زبان کودکان روایت می‌کند.

بهاره جهاندوست در گفت‌وگو با ایسنا، درباره چگونگی ساخت این ویدئو بیان کرد:ایده ساخت این ویدئو از سال گذشته  و زمانی که کلیپی از خانم رابعه زند که چنگ می‌نواختند و در کانال ایسنا منتشر شد،به ذهنم رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به این فکر کردم چقدر خوب است که در مناسبت‌های مختلف کلیپی داشته باشیم و محتوای فرهنگی را با زبان تصویر ارائه دهیم به همین دلیل  فکر کردم بهترین زمان برای امتحان چنین برنامه‌ای نوروز است.     

او با بیان اینکه ضبط این ویدئو یک روز زمان برده است، افزود: تدوین این کار نیز با کمک حمیدرضا بهاری- تدوین‌گر و تصویرگر- آماده شد. خانه کودک لیان نیز از ما حمایت کرد تا این کار انجام شود.

این نقال اضافه کرد: برخی از شاگردان از چهار سال پیش این کار را شروع کرده و برخی دیگر چند ماهی می‌شود که در این زمینه آموزش می‌بینند. برخی شاهنامه خوانی و برخی دیگر آموزش نقالی می‌بینند.

جهاندوست درباره متنی که بچه‌ها در این ویدئو روایت می‌کنند، بیان کرد: متنی که با بچه‌ها کار کردم از نخستین داستان‌های شاهنامه فردوسی به نام  داستان پادشاهی جمشید است که بچه‌ها در این ویدئو به طور خلاصه درباره خدماتی که در دوران پادشاهی جمشید به مردم سرزمین ایران شده است، صحبت می‌کنند و در پایان داستان به جایی می‌رسد که جمشید تصمیم می‌گیرد برای خودش تخت پادشاهی بسازد و با کمک دیوان و پریان این تخت را آماده و دستور می‌دهد آن را با جواهر تزئین کنند. مردم از سرزمین‌های مختلف به تخت جمشید می‌آیند و آن روز که نخستین روز فروردین هست، نوروز خوانده می‌شود.

او همچنین توضیح داد: برخی از بچه‌ها در این ویدئو حدود دو سال است که این روایت را آموزش دیده بودند و برخی هم دیرتر و برای آنکه همه در یک سطح قرار بگیرند پیش از ضبط، کارگاهی  به نام «جشن جمشید» برای آنها برگزار کردم که با فرهنگ و آیین نوروز آشنا شوند. همچنین خانم زهرا احمدلو که نقاشی و کاردستی را به بچه‌ها آموزش می‌دهد در روایت بهتر قصه جمشید کمک کرد.

این نقال درباره لباس‌هایی که راویان در این ویدئو پوشیده‌اند، نیز گفت: تونیک و جلیقه لباس فرم نقالی است و راویان از لباس‌های سنتی ایرانی در این ویدئو استفاده کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، راویان این ویدئوی ۵ دقیقه و ۴۰ ثانیه ای بهاره جهاندوست، ویانا پرویزیان، لیان قادری، سید رایان میرفارسی، ترنم جاهد، رادمهر جاهد، سهیل ملک محمد، اهورا غضنفری، مانی بدرخانی، ماهان بدرخانی، برنا برقعی، امیرحسین مرادیان، هانا حسین زاده، پارسا بابایی، هستی لطیفی، یاسمین آبادیان، آریانا شکری و ایرانا شکری هستند.

در ادامه ویدئو «جشن جمشید» را که از شبکه دو و جام جم هم پخش شده است، ببینید.

مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی‌کند.
فایل آن‌را از اینجا دانلود کنید: video/webm

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۸۳۹۳۰/روایت_نوروز_از_زبان_کودکان_فیلم را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی: