Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-28@22:12:57 GMT

تولد نوزاد تالاسمی ماژور در کرمانشاه به صفر رسیده است

تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۹۶۴۶۹/تولد_نوزاد_تالاسمی_ماژور_در_کرمانشاه_به_صفر_رسیده_است

تولد نوزاد تالاسمی ماژور در کرمانشاه به صفر رسیده است

کرمانشاه - ایرنا - معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اعلام کرد که از سال 89 در سایه الطاف الهی و تلاش مستمر و بی وقفه تمام عوامل دست اندرکار به هدف برنامه «بروز صفر تالاسمی ماژور» در کرمانشاه رسیده ایم.

دکتر ابراهیم شکیبا روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: برنامه کنترل بروز بیماری بتاتالاسمی ماژور از سال 76 با ادغام در شبکه های بهداشتی درمانی و با هدف کاهش بروز این بیماری با غربالگری تمام داوطلبان ازدواج و شناسایی زوجین ناقل تالاسمی همزمان با دانشگاه های علوم پزشکی کشور در دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه آغاز شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: در استان کرمانشاه قبل از سال 76 سالیانه شاهد تولد حدود 25 بیمار بتاتالاسمی ماژور بودیم که به محض ادغام برنامه پیشگیری و شناسایی زوجین ناقل و پرخطر تالاسمی و برگزاری جلسات آموزشی، مشاوره، مراقبت و خدمات تشخیص پیش از تولد و سقط درمانی جنین مبتلا به بیماری ، پس از سه سال از اجرای برنامه (طی سال های 79 تا 89 ) بروز بیماری به متوسط سه تولد در سال کاهش یافت که بیانگر موفقیت بسیار چشمگیر برنامه است.
شکیبا عنوان کرد: از ابتدای اجرای برنامه تاکنون حداقل از تولد حدود 450 بیمار تالاسمی ماژور پیشگیری شده که با توجه به درد رنج بیماران و آسیب های روحی خانواده های درگیر بیماری اقدامی بسیار ارزنده و انسانی صورت گرفته است.
وی با بیان اینکه تولد هر بیمار تالاسمی حدود 100 هزار دلار خسارت به سرمایه های ملی وارد می کند گفت: به احتساب پیشگیری های موفق برنامه فوق حدود 45 میلیون دلار صرفه جویی ارزی به دنبال داشته است.
شکیبا با بیان اینکه از ویژگی های برنامه تالاسمی حساسیت و مراقبت ویژه زوجین از بدو شناسایی تا پایان سن باروری می باشد که هر ماهه بطور فعال تحت مراقبت و مشاوره کارشناسان و پزشکان مشاور سیستم قرار می گیرند گفت: با احتساب حدود یک هزار و 200 زوج ناقل در استان سالیانه شاهد حدود 36 هزار مراقبت و مشاوره فعال در سیستم شبکه های بهداشتی درمانی هستیم که بسیار ارزشمند و قابل تقدیر است.
استان کرمانشاه 2 میلیون نفر جمعیت در 32 شهر و 2 هزار و 622 روستا دارد که از این میزان 30 درصد آن زیر 18 سال دارند.
3033/8066

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۹۶۴۶۹/تولد_نوزاد_تالاسمی_ماژور_در_کرمانشاه_به_صفر_رسیده_است را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی: