Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-23@10:18:11 GMT

ساوجبلاغ سرشار از ظرفیت های اقتصادی ، فرهنگی و اجتماعی

تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۹۸۸۱۴/ساوجبلاغ_سرشار_از_ظرفیت_های_اقتصادی_فرهنگی_و_اجتماعی

ساوجبلاغ سرشار از ظرفیت های اقتصادی ، فرهنگی و اجتماعی

کرج - ایرنا- فرماندار ساوجبلاغ از این شهرستان به عنوان منطقه ای سرشار از ظرفیت های اقتصادی ، فرهنگی ، اجتماعی و گردشگری نام برد و گفت: طرح های توسعه ای مناسبی برای ارتقای سطح امکانات انجام گرفته است.

به گزارش ایرنا، ابوالقاسم پالیزگیر روز دوشنبه در نشست شورای اداری که با حضور عزیزالله شهبازی استاندار البرز و مدیران استانی و شهرستانی در سالن اجتماعات فرمانداری برگزار شد، اظهار داشت :
این شهرستان با وسعتی حدود یک هزار و 79 کیلومتر مربع در غرب استان البرز واقع شده که حدود 20 درصد از مساحت استان را به خود اختصاص داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با بیان اینکه ساوجبلاغ از 126 آبادی، 91 روستا، پنج شهر و سه بخش تشکیل شده از نهایت همدلی و وحدت بین مسئولان عمرانی و فرهنگی برای پیشبرد برنامه ها به عنوان نقطه عطفی در توسعه این شهرستان یاد کرد.
پالیزگیر گفت: ساوجبلاغ در سال‌های اخیر رشد بسیار خوبی در حوزه‌های میراث فرهنگی و گردشگری، ورزش و جوانان، کشاورزی و صنعت، تعاونی‌ها، آموزش و پرورش، آموزش عالی، بهداشت و درمان و خدمات رسانی به شهرها و روستاها داشته‌ است.
وی گفت: وجود 124اثر باستانی که 59 اثر آن به ثبت ملی رسیده و پنج منطقه نمونه گردشگری در سطح ملی، ساوجبلاغ را به یکی از بزرگترین حوزه‌های گردشگری در استان البرز تبدیل کرده است.
پالیزگیر به حوزه کشاورزی و پتانسیل بزرگ اراضی باغی و زراعی شهرستان اشاره کرد و اظهار داشت: ساوجبلاغ با میزان تولید سالانه بیش از 27 هزار تن انواع میوه های هسته دار با قابلیت صادرات از قطب های کشاورزی و باغی البرز است.
وی در بخش تولیدات دامی به فعالیت 826 واحد گاوداری، 130 واحد مرغداری گوشتی و تخمگذار، 133 واحد پرورش زنبور عسل با تولید سالانه 39 تن محصول، 130 مزرعه پرورش ماهی‌های گرم‌آبی و سردآبی با ظرفیت 575 تن اشاره کرد و گفت: در تولید توت فرنگی گلخانه‌ای با ظرفیت 2 هزار و 970 تن سرآمد کشور هستیم.
فرماندار ساوجبلاغ افزود: در بخش ورزش و جوانان در دولت تدبیر و امید علاوه بر افزایش سالن‌های ورزشی در شهرها و روستاها، سهم مهمی از باشگاه‌های ورزشی را به صورت اختصاصی در اختیار بانوان قرار داده ایم و شاهد پرورش قهرمانان زیادی دراین شهرستان هستیم.
پالیزگیر از تاسیس 685 تعاونی با بیش از 145 هزار عضو در شهرها و روستاهای ساوجبلاغ خبر داد و گفت: عملکرد شهرستان ساوجبلاغ در این بخش با ایجاد تعاونی‌های روستایی و شهرک‌های صنعتی روستایی بسیار مطلوب است.
فرماندار ساوجبلاغ در بخش صنعت، به وجود یک هزارو 200 واحد تولیدی، 67 معدن، 9 واحد سردخانه، چهار انبار کالای اساسی و هفت سیلوی گندم در شهرستان اشاره کرد و افزود: ساوجبلاغ بیشترین ظرفیت سیلوهای غلات را در کشور دارد و دولت می تواند از این ظرفیت‌ها نهایت استفاده را برای ذخیره سازی غذای مردم داشته باشد.
پالیزگیر به قابلیت‌های حوزه آموزش و پرورش و آموزش عالی در شهرستان ساوجبلاغ هم اشاره کرد و گفت: هشت دانشگاه با 20 هزار دانشجو در رشته های مختلف از قابلیت های ویژه علمی در این شهرستان است.
فرماندار ساوجبلاغ در ادامه از سرمایه گذاران دعوت کرد این شهرستان را با قابلیت های منحصر به فرد از جمله بزرگراه کرج - قزوین، ریل سراسری تهران - تبریز، جاده قدیم کرج- هشتگرد، نزدیکی به 2کلانشهر تهران و کرج، فرودگاه پیام و آزادی، وجود شهرک‌های بزرگ و صنایع معتبر از جمله ماموت، شهرک غیر دولتی هشتگرد، منطقه ویژه صنعتی دارویی برکت و لکه های صنعتی با قابلیت تبدیل به شهرک صنعتی را انتخاب و سود کلانی را عاید خود نمایند.
وی به ساخت دهکده سلامت در جاده برغان با پیشرفت فیزیکی 40 درصد، اجرای عملیات ساخت مجموعه گردشگری سیاهکران و طاووسیه با 80 درصد پیشرفت فیزیکی اشاره کرد و آنها را از دیگر قابلیت‌های شهرستان نام برد.
پالیزگیر به وجود برندهای معتبر تولیدی صنعتی دراین شهرستان اشاره کرد و گفت که وجود این صنایع ساوجبلاغ به یکی از بهترین ها در کشور تبدیل کرده است.
وی در ادامه به تنگناهای موجود در ساوجبلاغ از جمله فقدان شهر صنعتی مصوب، عدم تامین منابع مالی مناسب برای تکمیل زیرساخت‌های در دست احداث در مراکز پرجمعیت از جمله مسکن مهر، عدم وجود نمایشگاه عرضه مستقیم کالا و عدم تفویض اختیار به مدیران ادارات جهت تصمیم‌گیری اشاره کرد و افزود: متاسفانه ساخت و ساز های فراوان به لحاظ جذابیت منطقه یکی از تهدیدهای مهم در این شهرستان به شمار می آید که باید فکر اساسی و تمهیداتی در این خصوص اندیشیده شود.
فرماندارساوجبلاغ افزود: در ساوجبلاغ 50 هزار واحد مسکن مهر در شهر جدید پیش‌بینی شده که 25 هزار واحد آن افتتاح و 25 هزار واحد دیگر باقی مانده که از این تعداد 15 هزار نفر متقاضی دارد و 10 هزار واحد فاقد متقاضی است. ‌
وی گفت: درزمان حاضر هشت هزار واحد مسکونی آماده تحویل است ولی متاسفانه فاقد انشعاب آب و برق و ...زم بوده و هفت هزار واحد دیگر هم از 70 درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است که برای تعیین تکلیف این واحدها بیش از 250 میلیارد ریال یارانه مسکن نیاز است.
در شهرک ابریشم هم 9 هزارو 700 واحد مسکونی ساخته شده که حدود پنج هزار و 700 واحد تحویل شده و مشکل اساسی توافق بر سر تحویل این شهرک به شهرداری چهارباغ است.
پالیزگیر محدودیت منابع آب، بیمه نامناسب کشاورزی، ناکافی بودن تجهیزات بیمارستانی، بودجه ناکافی در تکمیل پروژه های نیمه تمام، کمبود نیروی انسانی و امکانات تجهیزات برای حفاظت از اراضی کشاورزی و منابع طبیعی، فقدان سیستم جمع آوری فاضلاب شهری و صنعتی در چهار شهر، وجود مدارس با قدمت بیش از 40 سال و ممنوعیت استقرار واحدهای صنعتی با شعاع 120 کیلومتری تهران را از مشکلات منطقه اعلام کرد و خواستار رفع این موانع برای توسعه شهرستان شد.
فرماندار ساوجبلاغ در پایان پیشنهاداتی برای توسعه ساوجبلاغ در بخش‌های مختلف از جمله صدور مجوز احداث شهرک صنعتی مصوب توسط بخش خصوصی که 50 هزار اشتغال مستقیم وغیرمستقیم به همراه خواهد داشت، احداث نمایشگاه دائمی محصولات، تعریض اتوبان، توسعه حمل و نقل عمومی و تجهیز نوسازی ناوگان و غیره را بیان کرد.
در ادامه امام جمعه مرکز شهرستان ساوجبلاغ با اشاره به اینکه منابع انسانی مهمترین ظرفیت ساوجبلاغ است اظهار داشت: با توجه به نزدیکی ساوجبلاغ به پایتخت عوارضی در حوزه های فرهنگی و اجتماعی و... بر این شهرستان تحمیل شده که برنامه ویژه ای را می‌طلبد.
حجت الاسلام والمسلمین روح الله مختاری گفت: در شهرستان ساوجبلاغ با توجه به پتانسیل موجود صنایع زیادی وجود دارد که تعدادی از آنها به موجب شرایط اقتصادی کشور آسیب دیده اند و نیاز به توجه دارند که امیدواریم با اهتمام مسئولین و شکل گیری نواحی و مناطق صنعتی و رونق صنایع آسیب دیده اشتغال جوانان مهیا شود.
وی با اشاره به حوزه کشاورزی و باغداری ساوجبلاغ افزود: با وجود قابلیت‌های موجود در بخش کشاورزی و باغداری متاسفانه دارای صنایع تبدیلی حداقل است که باید به این نکته توجه ویژه شود.
شهرستان 250 هزار نفری ساوجبلاغ در غرب کرج مرکز استان البرز قرار دارد.
6155

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۹۸۸۱۴/ساوجبلاغ_سرشار_از_ظرفیت_های_اقتصادی_فرهنگی_و_اجتماعی را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی: