Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-03-19@11:45:20 GMT

توزیع 190 تن بذر لوبیا اصلاح شده خمین در کشور

تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۲۲۰۰۳۱۶۱/توزیع_۱۹۰_تن_بذر_لوبیا_اصلاح_شده_خمین_در_کشور

استان‌ها>مرکزی - مدیر شرکت دانش بنیان بذرهای اصلاح شده لوبیا درخمین گفت: 190 تن بذر لوبیای مرغوب، اصلاح و فرآوری شده این شهرستان برای کشت بهاره لوبیا در کشور توزیع شد.


به گزارش خبرآنلاين، ابراهیم كمانكش افزود: این بذرها در طبقات بذری مادری، گواهی شده و پرورشی در هشت رقم انواع سفید ، قرمز و چیتی نسبت به تولید و توزیع سال گذشته 40 تن افزایش دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: بذرهای اصلاح و فرآوری شده خمین به 14 استان لوبیا خیز کشور برای کشت در سطح یک هزار هکتار مزارع لوبیا استفاده می شود.
مدیر شرکت دانش بنیان بذرهای اصلاح شده لوبیا درخمین گفت: سطح زیر کشت سالانه لوبیای کشور بیش از 100 هزار هکتار است و بذرهای اصلاح و فرآوری شده خمین نمی تواند تمامی نیاز کشور در این زمینه را پاسخگو باشد.
کمانکش بیان کرد: به منظور پوشش 100 درصدی سطح زیر کشت سالانه لوبیای کشور با بذر اصلاح شده، به 20 هزار تن بذر نیاز است.
وی بیان کرد: بذر اصلاح و گواهی شده لوبیا چیتی، سفید و قرمز در استان مرکزی در شهرستان های خنداب،اراک، شازند و خمین تولید می شود و در خمین فراوری و در اختیار لوبیا کاران کشور قرار می گیرد.
وی یادآورشد: برای نخستین بار در کشور مجوز تولید بذر گواهی شده لوبیا در سال 89 به شهرستان خمین داده شد و فعالیت این شرکت تولیدی از سال 90 کلید خورد.
کمانکش اظهارکرد: این شرکت دانش بنیان دارای اعتبار و مجوز لازم از پارک علم و فناوری استان مرکزی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است.
وی بیان کرد: این شرکت دانش بنیان هسته اولیه بذر را از چهار ایستگاه تحقیقات لوبیا در سراسر کشور تهیه و در مزارع پرورشی چهار شهرستان تولید کننده در سطح استان مرکزی پرورش، تکثیر و در خمین فرآوری می کند.
کمانکش گفت: این بذرها نسبت به انواع لوبیا عادی دارای مزایایی نظیر مقاوم به خشکی و آفات، راندمان تولید نسبت به بذرهای معمولی بالاتر، از نظر میزان مصرف بذر موقع کاشت 30 درصد نسبت به بذرهای دیگر کمتر مصرف دارد، یکدستی و بازار پسندی و رقابت بیشتر است.
وی بیان کرد: با توجه به خشکسالی سال های اخیر، استفاده از بذر اصلاح شده لوبیا راهکار مناسبی برای افزایش تولید است.
وی با بیان اینکه سالانه 2 و نیم تن هسته اولیه بذر در این شهرستان تکثیر می شود، ادامه داد: تولید بذر گواهی شده از 20 تن آغاز شده و اکنون به 190 تن رسیده است.
مدیر شرکت دانش بنیان بذرهای اصلاح شده لوبیا درخمین پیش بینی کرد: 300 تن بذرهای اصلاح شده لوبیا سفید،چیتی و قرمز در طبقات بذری مادری ، گواهی شده و پرورشی در 10 رقم جدید امسال تولید شود و برای کشت سال آینده در اختیار لوبیا کاران کشور قرار گیرد.
وی اظهارکرد: برای اجرای طرحهای توسعه ای نیاز به 20 میلیارد ریال تسهیلات با بازپرداخت مناسب است .
وی، مهمترین مشکل این شرکت را پرداخت نشدن یارانه بذر بیان کرد و افزود: یک میلیارد و 500 میلیون ریال یارانه بذر سال گذشته تاکنون پرداخت نشده است.

46

کلید واژه‌ها : استان مرکزی - محصولات کشاورزی - کشاورزی -

منبع: خبرآنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۰۳۱۶۱/توزیع_۱۹۰_تن_بذر_لوبیا_اصلاح_شده_خمین_در_کشور را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی: