Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-26@13:05:21 GMT

آشفتگی بازار آجیل‌فروشی در تربت‌جام

تاریخ انتشار: ۴ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۲۲۰۱۱۷۹۶/آشفتگی_بازار_آجیل_فروشی_در_تربت_جام

عید سعید فطر، یکی از اعیاد بزرگ مسلمانان که البته در مناطق اهل تسنن نشین به صورت ویژه تری برگزار می شود، خرید لباس جدید، آجیل، شیرینی و دید و بازدید عیدانه گوشه ای از مراسم‌های پررونق اهل سنت در عید فطر است.

شهرستان تلفیقی تربت جام به لحاظ مذهبی، خیابان‌های شلوغ و مردمی که با چهره‌های شاد در حال خرید شب عید هستند، اگر کمی جزیی‌تر نگاه کنید آجیل فروشی‌ها بیشتر از معمول در خیابان دیده می‌شوند، طوری که برخی گوشت‌فروشی‌ها و عکاسی‌ها جمع شده‌ و به آجیل فروشی تبدیل شده‌اند، کمی آن طرف تر حتی لباس فروشی هم جلوی مغازه‌اش سبدهای آجیل برای فروش گذاشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مغازه‌های بدون مجوز و غیرقانونی باز هستند تا فروشگاه آجیل و خشکباری که ایام سال، چشم انتظار شب عید بوده، خالی از مشتری باشد.

به سراغ مسئولین مرتبط با اصناف رفتیم تا وضعیت آشفته بازار آجیل فروشی‌ها را جویا شویم.

مدیر واحد بازرسی و نظارت اصناف شهرستان تربت جام در گفت‌وگو با ایسنا، با اعلام اینکه در ماه مبارک رمضان و ایام منتهی به عید سعید فطر تشدید بازرسی طرح ضیافت شروع و تا 8 تیر ماه ادامه دارد و در این طرح بازرسی از واحدهای صنفی شیرینی سراها، آجیل فروشی ها، پوشاک و... تشدید شده است، عنوان کرد: گشت‌های مشترک به همراه نمایندگان اداره تعزیرات حکومتی و دانشکده علوم پزشکی در دو نوبت صبح و بعدازظهر و در روزهای نزدیک به عید فطر تا هنگام سحر در سطح شهرستان فعال هستند و بر ارائه خدمات به همشهریان نظارت می‌کنند.

حسین جباری اظهار کرد: تا سوم تیرماه، 300 کیلو آجیل مخلوط درجه یک جهت آزمایشات میکروبی و رنگ و 200 کیلو شیرینی خشک به‌دلیل نداشتن مشخصات توقیف و 300 کیلو شیرینی میکادو کارگاهی توسط دانشکده علوم پزشکی معدوم شده اند.

وی درخصوص رشد قارچ‌گونه آجیل فروشی‌های سطح شهر عنوان کرد: در این ماه مبارک بیش از هر زمان شاهد تداخل صنفی هستیم و برخی صنوف غیر مرتبط اقدام به تهیه و توزیع آجیل و شیرینی می‌کنند که با متخلفین برخورد و پرونده‌های آن‌ها جهت سیر مراحل قانونی به تعزیرات حکومتی ارسال می‌شود.

جباری افزود: برخی از این فروشگاه‌ها به اتحادیه درخواست داده و طبق روال قانونی برخی استعلام‌ها صادر شده است و تا زمانی که پروانه کسب صادر شود، نظارت بر وضعیت بهداشتی و قیمت‌ها در دستور کار این واحد قرار می‌گیرد.

همچنین رییس اتحادیه قنادان تربت جام به ایسنا گفت: متاسفانه بخشی از این مشکلات به دلیل وضعیت رکود بازار است.

منصور سلطانی با تایید این مطلب که افراد ابتدا اقدام به فروش آجیل کرده و سپس با اخطارهای اتحادیه یا بدون آن، به دنبال کسب مجوزهای مربوطه می‌روند اظهار کرد: تعداد بسیار زیاد واحدهای متخلف و مسیر اداری زمان‌بر دست ما را برای برخورد در این مدت سه یا چهار روزه بسته است و عملا کاری نمی توانیم انجام دهیم.

وی افزود: نهایت کاری که ما از طرف اتحادیه می‌‎توانیم انجام دهیم این است که به واحدهای متخلف اخطاریه دهیم و یا آن ها را جهت پلمپ به پلیس اماکن معرفی نماییم اما آن‌‎ها هم مجددا یک اخطار دیگر به واحد متخلف داده و فرصتی 10 یا 15 روزه به فرد می‌دهند و تا قبل از پایان مهلت، عید می‌گذرد و معمولا واحدها پس از آن تغییر وضعیت می‌دهند و عملا در این زمان کوتاه نمی‌توان با واحدهای متخلف برخورد کرد.

سلطانی با اشاره به اینکه به تمامی این واحدها اخطار کتبی داده شده است، خاطرنشان کرد: همچنین برخی به صورت بساطی در معابر و خیابان اقدام به فروش آجیل یا شیرینی می‌کنند که به طور کلی از حوزه ما خارج است و نمی توانیم کاری انجام دهیم و به شهرداری و واحد رفع سد معبر آن ها مربوط می‌شود.

رییس اتحادیه قنادان تربت‌جام با بیان این مطلب که حدود 10 آجیل فروشی مجوزدار در سطح شهرستان داریم که چشم امیدشان به ایام عید است، بیان کرد: متاسفانه در ایام عید هم شاهد رشد قارچ گونه آجیل فروشی‌ها در سطح شهرستان هستیم.

سلطانی ادامه داد: برای جلوگیری از این وضعیت مگر کل شهر را ببندیم، چراکه تعداد واحدهای متخلف 10 یا 20 واحد نیستند که بتوان با آن‌ها برخورد کرد.

وی اظهار کرد: امسال شدیدا بر این مورد نظارت کردیم و از نیروهای اداره صنعت، معدن، تجارت کمک گرفتیم که حدود 10روز است تک به تک واحدها را بررسی کرده و اخطاریه داده‌اند اما زمان و نیروی کم محدودیت‌های زیادی ایجاد می‌کند و اتحادیه حریف نمی‌شود.

سلطانی با بیان این مطلب که اتحادیه شخصا نمی تواند پلمپ کند و نهایتا می توانیم اخطار داده و یا به اماکن معرفی کنیم، عنوان کرد: راه حل مشکل مذکور این است که یا خود اتحادیه قدرت اجرایی داشته باشد و با واحدهایی که پروانه کسب ندارند سریعا و در لحظه بازرسی برخورد کند و یا از اوایل ماه رمضان کمیسیون نظارت شهرستان جلسه بگذارد و با هماهنگی تمامی اداره هایی که در این امر دخیل هستند تیم‌هایی متشکل از شهرداری، اماکن، بازرسی و سایر ارکان نظارتی تشکیل شود و در بازرسی‌های این تیم‌ها واحدهای بدون پروانه کسب پلمپ شوند.

وی گفت: چنانچه یک سال به طور اساسی با این تخلفات برخورد شود و به اتحادیه‌ها ابزار داده شود یا ادارات هماهنگی کنند که هر واحدی که آجیل آورد همان روز اول با آن برخورد شود، این مشکل برطرف می‌شود ولی با وضع کنونی و راه‌هایی که وجود دارد در این زمان کوتاه حدودا یک هفته‌ای کاری نمی‌توان کرد.

در همین خصوص، رییس اداره صنعت، معدن، تجارت به‌عنوان بالاترین مقام صنفی در سطح شهرستان به ایسنا گفت: اتحادیه ها راسا باید ورود پیدا کنند.

سیدمهدی کلالی اظهار کرد: البته در فرصت زمانی اندک و نیروی کمی که اتحادیه ها و اماکن دارند کمی کارشان مشکل است اما با ارائه مصوبه کمیسیون نظارت هم طولانی بودن مراحل قانونی تفاوتی نمی‌کند.

وی ادامه داد: همچنین کمیسیون نظارت زمانی مصوبه می‌دهد که مبحثی در قانون پیش‌بینی نشده باشد یا بخواهیم مصوبه ای تنظیم کنیم که مربوط به نرخ خدمات باشد، اما زمانی که در قانون صراحتا گفته شده چنانچه کسی پروانه کسب ندارد، اتحادیه‌ها می‌بایست ورود کرده، برخورد کنند و نیازی به مصوبه وجود ندارد.

کلالی عنوان کرد: اخطار 10 یا 15 روزه جایگاهی ندارد و کسی که واحد صنفی بدون پروانه و مجوز داشته باشد می بایست در همانجا سریعا پلمپ شود.

وی افزود: اتحادیه‌ها می بایست با اماکن به این مسئله ورود کرده و به طور سریع جلوی فعالیت واحد صنفی را بگیرند، همچنین به جز اتحادیه، شبکه بهداشت هم می تواند به طور جداگانه اقدام به پلمپ واحد صنفی نماید.

کلالی اظهار کرد: البته اتحادیه‌ها مقداری معذوریت اخلاقی هم دارند اما این دلیلی نمی شود که وضع بدین صورت باشد.

وی خاطرنشان کرد: این که واحدی صنفی صرفا با دریافت چند استعلام اقدام به فعالیت کند ممکن نیست و تا زمانی که پروانه صادر نشده باشد امکان فعالیت وجود ندارد.

کلالی با تشریح روند صدور پروانه بیان کرد: زمانی که فردی درخواست پروانه می‌دهد می‌بایست جوابیه هفت استعلام را دریافت کند و زمانی که جوابیه‌ها را تحویل اداره دهد همانجا پروانه کسب صادر می‌شود و دریافت دو یا سه استعلام به تنهایی کفایت نمی‌کند.

وی افزود: چنانچه واحدها بدون کسب صدور پروانه کسب در حال فعالیت هستند، مسئولین مربوطه که دسترسی پلمپ واحدها را داشته‌اند کوتاهی کرده‌اند.

در شب عید فطر، بازار داغ آجیل فروشان سوری گوی سبقت را برای فروش آجیلی که در معدود زمان‌های خاصی از سال منجر به رونق کسب و کار این قشر از جامعه می‌شود را شاهد هستیم.

اما در این میان هیچ مسئول و نهادی آشفته بازار موجود در تربت‌جام را برعهده نگرفته و هر سال در چنین روزی موج پررنگ این موضوع به راه خود ادامه می‌دهد.

گزارش از سیدآرش عرب‌هاشمی، ایسنا- منطقه خراسان

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۱۱۷۹۶/آشفتگی_بازار_آجیل_فروشی_در_تربت_جام را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی: