Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-19@07:27:56 GMT

علم‌الهدی: «وحدت حوزه و دانشگاه» تدبیر امام (ره) بود

تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۰۱۱۹۸۶/علم_الهدی_وحدت_حوزه_و_دانشگاه_تدبیر_امام_ره_بود

علم‌الهدی: «وحدت حوزه و دانشگاه» تدبیر امام (ره) بود

خبرگزاری تسنیم: آیت‌الله سید‌احمد علم‌الهدی ظهر امروز در مراسم سالروز وحدت حوزه و دانشگاه در محل حوزه علمیه عباسقلی خان مشهد اظهار داشت: قرآن کریم، تعالی و پیشرفت را بر دو محور و عامل می‌داند؛ عامل اول دانش و فراگیری علم و دانش و عامل دوم مسئله ایمان، خودباوری و معادباوری است.

امام‌جمعه مشهدمقدس ادامه داد: از منظر تاریخی، وحدت حوزه و دانشگاه در سال ۵۷ و سه ماه قبل از پیروزی انقلاب در دانشگاه تهران که کانون مبارزه با نظام ستم شاهی بود با عنوان «دانشجو، روحانی پیوندتان مبارک» مطرح شد و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، امام راحل (ره) در نخستین سالگرد استاد شهید آیت‌الله مفتح که مقارن با آن ایام شده بود؛ تعبیر وحدت حوزه و دانشگاه را مطرح کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آیت‌الله علم‌الهدی افزود: فرمایشات و رهنمود‌های امام راحل (ره)، راهبردی حکیمانه دارد که غالب آن‌ها ریشه در قرآن و احادیث داشت و شعار وحدت حوزه و دانشگاه نیز دارای ریشه قرآنی و از آیه برآمده بود و شهادت شهید مفتح در دانشگاه به‌عنوان جریان نقطه عطف انقلاب قرار گرفت و امام راحل به سبب آن بلایی که در گذشته بر سر اسلام آمده بود درصدد جبران این خسارت عظیم برآمد.

وی اظهار داشت: وقتی به تاریخ علم و دانش در جامعه و امت اسلامی نگاه می‌اندازیم، مفاخر بزرگی در عرصه‌ها و زمینه‌های مختلف وجود دارند که این‌ها زیربنای اساسی توسعه و رشد علم در دنیا قرار گرفته‌اند. آن روزی که در اروپا انواع توحش‌ها و بربریت‌ها مردم را مورد سیطره قرار داده بود و خبری از پیدایش آمریکا نبود و کوچکترین اثری از آثار تمدن انسانی در سرزمین غرب پیدا نبود، امت اسلامی مهد پرورش علم، دانش، فناوری و هنر در دنیای بشریت آن روز بود.

نماینده، ولی فقیه در استان خراسان‌رضوی با اشاره به اسلام و بزرگترین بستر علم‌پروری در جهان تصریح کرد: مجموعه شخصیت‌های برتر که در تاریخ اسلام حضور یافتند، از برنامه آموزش تلفیق بین دین و علم منشعب شدند؛ ابوعلی سینا به عنوان فیلسوف، طبیب و دانشمندی بزرگ ابتدا به تحصیل علوم دینی پرداخته و بعد وارد تحصیل رشته‌های تخصصی شده یا ابوریحان بیرونی و شیخ بهایی و سایرین نیز چنین وضعیتی داشتند.

آیت‌الله علم‌الهدی ادامه داد: روزی که بنا شد تحول انقلاب علمی و تمدنی در غرب با نام رنسانس صورت پذیرد و اجرایی شود، در کشور‌های اسلامی نیز تلاش شد تا مثل غرب مسئله علم و تحصیل علم را سکولارسازی کنند و به این نتیجه رسیدند که اگر بخواهند در حوزه علوم تجربی و فناوری پیشرفت داشته باشند باید علم منهای دین بیاموزند.

وی افزود: نخستین حرکت در راستای سکولارسازی علم در دارالفنون توسط میرزا ملکم‌خان و آخوندزاده در زمان ناصرالدین شاه شکل گرفت که این دو شخصیت در زمان خود به دین‌ستیزی و الحاد معروف بودند و اجازه نمی‌دادند ذره‌ای از آموزش یا فرهنگ دینی به دارالفنون وارد شود.

آیت‌الله علم‌الهدی بیان کرد: رضاخان هم بنای دین‌ستیزی و دین‌زدایی و مقابله با حوزه علمیه و جریان روحانیت را گذاشت و دانشگاه به عنوان یک جریان آموزش و تحصیل علمی جدای از تمام مظاهر دینی و فرهنگ دینی بر این اساس بنا شد، اما حرکت امام راحل و تدبیر ایشان به خاطر براندازی این انحرافی بود که از دوره قاجار و رنسانس علمی اروپا و مدرنیته غرب در کشور ما ایجاد شده بود و این مختص ما نبود و در تمام بلاد اسلامی این مشکل به وجود آمده بود.

وی تصریح کرد: امام راحل در خط براندازی این مسئله فرمودند: «وحدت حوزه و دانشگاه» یعنی آموزش دینی وارد دانشگاه و آموزش‌های تخصصی دانشگاه وارد حوزه شود و جریان دین، علم و تخصص جامعه ما در یک رشد عظیم علمی و فکری در سایه این آمیزش قرار بگیرند.

آیت‌الله علم‌الهدی خاطرنشان کرد: امروز دانشگاه، معبد و مسجدی است که بسیاری از اقدامات دینی و مجاهدت‌ها در راه اسلام در دانشگاه صورت می‌گیرد و حوزه ما نیز با حوزه قبل از انقلاب به مراتب تفاوت پیدا کرده و غیر از آموزش فقه و اصول، آموزش‌های تخصصی به طلاب ارائه می‌شود.

منبع: فردا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۱۱۹۸۶/علم_الهدی_وحدت_حوزه_و_دانشگاه_تدبیر_امام_ره_بود را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی: