Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-03-29@14:15:43 GMT

پدر علم تحلیل پوششی داده‌های ایران درگذشت

تاریخ انتشار: ۱۶ فروردین ۱۳۹۶ | کد خبر: ۲۲۰۱۳۹۵۳/پدر_علم_تحلیل_پوششی_داده_های_ایران_درگذشت

دکتر غلامرضا جهانشاهلو، پدر علم تحلیل پوششی داده‌های ایران از اساتید برجسته ریاضی کشور و عضو هیات علمی گروه ریاضی دانشگاه خوارزمی صبح امروز چهارشنبه، 16 فروردین ماه به دیار باقی شتافت.

به گزارش ایسنا، دکتر غلامرضا جهانشاهلو در 27 اسفند 1322 در سمقاور از توابع فراهان متولد شد.

وی پس از طی دوران تحصیل مدرسه، با شرکت در کنکور سراسری، در رشته ریاضی فیزیک دانشکده علوم دانشگاهی دانشگاه فردوسی مشهد پذیرفته شد و مدرک کارشناسی خود را در سال 1346 دریافت کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علاقه وی به شغل شریف معلمی باعث شد تا در مؤسسه ریاضیات دکتر مصاحب شرکت کند و در سال 1348 دوره‌های این موسسه را به پایان برساند.

استاد جهانشاهلو در سال 1347 به عنوان استادیار گروه ریاضی در گروه ریاضی دانشگاه خوارزمی (تربیت‌معلم سابق) کار خود را شروع کرد. پس از سه سال تدریس دانشگاه، در سال ۱۳۵۱ تصمیم گرفت برای ادامه تحصیل به خارج از کشور برود.

وی در سال 1355 از رساله دکتری خود دفاع و مدرک خود را در زمینه بسط و توسعه الگوریتم‌های مدل‌های تحقیق در عملیات از دانشگاه برونل انگلستان اخذ کرد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن ۱۳۵۷جهانشاهلو به عنوان معاون دانشجویی دانشگاه خوارزمی انتخاب شد. در حین معاونت دانشجویی دانشگاه خوارزمی، جهانشاهلو به عنوان معاون دانشجویی وزیر فرهنگ و آموزش انتخاب شد که مسؤولیت سازمان سنجش و آموزش کشور نیز همزمان بر عهده او بود. خدمات برجسته جهانشاهلو در این دوران، سر و سامان دادن به ارز دانشجویی و اعزام دانشجو به خارج از کشور بود.

وی در اسفندماه ۱۳۵۹ به عنوان معاون سازمان هواپیمایی کشور منصوب شد. در دوران ۱۸ ماه خدمت در این سازمان، باشگاه خلبانی را سر و سامان داد تا کشور بی‌نیاز از اعزام دانشجو برای آموزش خلبانی شود. وی مجتمع آموزش عالی هواپیمایی را توسعه داد که وظیفه آن تربیت متخصصان تعمیر و نگهداری هواپیما بود.

جهانشاهلو در سال ۱۳۷۱به دانشگاه خوارزمی برگشت و معاونت پژوهشی این دانشگاه را تا سال ۱۳۷۶عهده‌دار بود. در سال ۱۳۷۶ به مرتبه استادی ارتقاء یافت و کارهای اجرایی را رها کرد و از آن زمان تا به امروز به تدریس در کارشناسی ارشد و دکتری پرداخت که حاصل این سال‌ها چاپ ۲۲ جلد کتاب و راهنمایی حدود ۱۱۰ رساله دکتری و بیش از ۲۰۰ پایان نامه کارشناسی ارشد و چاپ بیش از ۲۶۰ مقاله در مجلات معتبر داخلی و خارجی است. شاگردان غلامرضا جهانشاهلو در کسوت بیش از ۳۰۰ استاد در دانشگاه‌های مختلف به تدریس و تحقیق مشغولند و بیش از هزار دبیر را تعلیم و تدریس کرده است.

از جمله مشاغل و سمت‌های وی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

- عضو هیأت علمی و استاد گروه ریاضی دانشکده علوم پایه دانشگاه خوارزمی

-معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به مدت دو سال

- معاون شهردار تهران به مدت هفت سال

- معاون دانشجویی دانشگاه خوارزمی به مدت ۱۰ سال

- معاون سازمان هواپیمایی کشور

- معاون پژوهشی دانشگاه دانشگاه خوارزمی

- از بانیان راه اندازی مترو

- از بانیان خطوط ویژه اتوبوس بی.آر.تی

- از بانیان ترمینال‌های شهرداری

از جمله افتخارات و دستاوردها وی نیز به شرح ذیل است:

نفر اول و پدر علم تحلیل پوششی داده‌های ایران

عضو انجمن ریاضی ایران

عضو انجمن تحقیق در عملیات

عضو انجمن تحلیل پوششی داده‌ها

بر اساس اعلام روابط عمومی دانشگاه خوارزمی، مراسم تشییع پیکر این استاد فقید، روز جمعه، 18 فروردین ماه از ساعت 8:30 دقیقه از مقابل تالار 17 شهریور دانشگاه خوارزمی بهسمت بهشت زهرا برکزار می‌شود.

اداره علمی و دانشگاهی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) به نوبه خود درگذشت این استاد گرانقدر را به جامعه علمی و دانشگاهی کشور تسلیت عرض می‌کند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۱۳۹۵۳/پدر_علم_تحلیل_پوششی_داده_های_ایران_درگذشت را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی: