Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@23:41:18 GMT

کره شمالی و تکرار سیاست «صبر استراتژیک» کاخ سفید

تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۰۱۳۹۵۶/کره_شمالی_و_تکرار_سیاست_صبر_استراتژیک_کاخ_سفید

کره شمالی و تکرار سیاست «صبر استراتژیک» کاخ سفید

تهران- ایرنا- تحلیلگران مسائل بین المللی صبر استراتژیک «دونالد ترامپ» در مقابل برنامه های موشکی و هسته ای پیونگ یانگ را نشانه ای از نادرستی درک وی از مفهوم سیاست خارجی و شکست برنامه های کاخ سفید ارزیابی می کنند.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، اگرچه «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری ایالات متحده اعلام کرده است که در ماه های نخستین سال آینده میلادی دیدار دوم خود را با «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی عملی خواهد کرد اما کارشناسان نسبت به این دیدار یا نتیجه بخش بودن آن ابراز تردید می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


ترامپ که یک سال قبل پیونگ یانگ را بزرگترین خطر برای جهان توصیف می کرد و مجادله شدید لفظی را با رهبر این کشور به راه انداخته بود گویا اکنون از شرایط راضی است و می گوید عجله ای برای کسب توافق با کره شمالی ندارد. خبرگزاری «فرانس پرس» با بیان این نکته که دولت آمریکا هیچ عجله ای در مذاکرات هسته ای با کره شمالی ندارد، عنوان داشت رئیس‌ جمهوری آمریکا چند روز قبل در یک پیام توئیتری در پاسخ به پرسش افکار عمومی در زمینه سیاست ها و ادامه مذاکرات با کره شمالی اظهار داشت که هیچ عجله‌ ای ندارد. وی در این پیام به صورت تلویحی ظرفیت های بزرگ اقتصادی این کشور را با توافق احتمالی آن با ایالات متحده مرتبط تفسیر کرد.

** تهدید پیونگ یانگ علیه تحریم های جدید آمریکا
برخلاف امیدواری های اولیه که ترامپ از دیدار خود با رهبر کره شمالی در ماه ژوئن در سنگاپور ایجاد کرده بود به نظر می رسد پیشرفتی برای کاخ سفید حاصل نشده و این کشور قادر نشده است تا دستاوردی را در جهت خلع سلاح هسته ای پیونگ یانگ کسب کند.
در چند ماه اخیر دیدار مقام های آمریکایی با مسوولان کره شمالی به شدت کاهش یافته است. کره شمالی نه تنها دیدار با وزیر امور خارجه آمریکا را لغو کرد بلکه به «استفان بیگون» نماینده ویژه آمریکا در امور کره شمالی هم اجازه دیدار با مقام های این کشور نداده است. از سوی دیگر تصاویر ماهواره ای نیز نشان می دهند برنامه های هسته ای و موشکی پیونگ یانگ متوقف نشده و این کشور حتی تاسیسات جدیدی را برای ایجاد پایگاه پرتاب موشک های دور برد برپا کرده است.
از این رو کاخ سفید و ترامپ نیز همچون گذشته تحریم را آخرین اهرم برای تحریک مقام های کره شمالی می داند. خاکستر تنش میان دو طرف در چند روز اخیر و با تحریم چند مقام کره شمالی از سوی ایالات متحده شعله ور شد.
به رغم این شرایط برخی رسانه های آمریکایی، تحولات اخیر را «صبر استراتژیک» واشنگتن در قبال پیونگ یانگ تعبیر می کنند اما کره شمالی در پاسخ به تحریم های جدید ایالات متحده علیه برخی مقامات خود تهدید کرد با از سرگیری فعالیت های هسته ای متوقف شده خود، به توافق مقدمات چند ماه قبل با ترامپ پایان می دهد.
خبرگزاری «رویترز» با اشاره به نارضایتی شدید کره شمالی از این اقدام آمریکا عنوان داشت که پیونگ یانگ آن را حرکتی خصمانه توصیف می کند که می تواند باعث ادامه دشمنی ها و نابودی توافق هسته ای دو رهبر در زمینه نابودی سلاح های اتمی پیونگ یانگ و برقراری آرامش در شبه جزیره کره شود.
کره شمالی ضمن محکومیت حرکت کاخ سفید، واشنگتن را به اقدام متقابل و از سرگیری سیاست های پیشین خود تهدید کرد. وزارت خارجه کره شمالی در بیانیه‌ ای اعلام داشت سیاست افزایش تحریم و فشار بر این کشور برای دست کشیدن از برنامه هسته ای سیاستی اشتباه است که پیامد آن مورد دلخواه هیچ طرفی نخواهد بود. در این بیانیه آمریکا متهم شده است که در شش ماهه اخیر (از زمان دیدار دو رهبر) کاخ سفید به دلایل گوناگون هشت بار تحریم هایی را علیه پیونگ یانگ به اجرا در آورده است.
یکی از نشانه های تنش در فرایند توافق سنگاپور لغو بسیاری از دیدارها بوده است. قرار بود «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا با یک عضو عالی رتبه کره شمالی در خصوص فرایند اجرای توافق دو رهبر و تنظیم زمان دیدار دوباره آن ها ملاقات کند. اما حدود دو ماه قبل این دیدار لغو شد و از آن زمان تاکنون دیداری میان مقام های دو طرف برگزار نشد. در ادامه واشنگتن برای نخستین بار پس از دیدار در سنگاپور به صورت مستقیم چند مقام پیونگ یانگ را مورد تحریم قرار داد که در میان اسامی یکی از نزدیک ترین مشاوران کیم جونگ اون به چشم می خورد.

**صبر استراتژیک ترامپ در مقابل پیشرفت های هسته ای کره شمالی
با استناد به گزارش رسانه های غربی تقریبا برای همه مقام های کاخ سفید به جز ترامپ شکست رویکرد رئیس جمهوری اثبات شده است اما وی همچنان بر ادامه همین روند اصرار می کند. روزنامه «واشنگتن پست» در گزارشی عنوان داشت شش ماه قبل و با مانور دیپلماتیک رئیس جمهوری در دیدار با رهبر کره شمالی، همه فریاد می زدند که ترامپ باید برای اقدام خود در زمینه کاهش تنش در شبه جزیره کره، جایزه صلح نوبل را دریافت کند.
دیداری که تاریخی عنوان می شد تاکنون نتوانسته است به اندازه ای که انتظار می رفت پیشرفت داشته باشد و در واقع در حال تبدیل شدن به یک شکست برای کاخ سفید است. این روزنامه آمریکایی افزود: علت آن است که ترامپ به شدت گرفتار درک نادرست خود از سیاست خارجی است. از نظر وی همه چیز شخصی محسوب می شود به همین دلیل وی نیازی به درک تاریخ روابط آمریکا با دیگر کشورها نمی بیند. او هیچگاه سعی نمی کند تا بفهمد کشورها در چند منطقه ای قرار دارند؛ با چه دیدگاهی به مسائل نگاه می کنند و چه اهدافی دارند.
تحلیلگران از وجود 16 پایگاه موشکی مخفی در کره شمالی خبر می دهند. این روزنامه آمریکایی با تعجب آور خواندن تلقی ترامپ از پیروزی با وجود شکست آشکار در این موضوع بین المللی تاکید دارند که به رغم نبود آزادی های دموکراتیک در کره شمالی اما رهبر این کشور در جایگاه خود از عقلانیت استفاده می کند. کنار آمدن با خلع سلاح برای کیم جونگ اون سخت و موضوعی پیچیده است زیرا به نظر می رسد آمریکا بتواند گام متقابل مناسبی را به کره شمالی پیشنهاد دهد.
بخش انگلیسی تارنمای «صدای آمریکا» به نقل از تحلیلگران خط مشی های ترامپ را همچون دوره اوباما در چارچوب صبر استراتژیک توصیف و عنوان کرد توئیت اخیر ترامپ در زمینه نبود عجله و اظهارات در مورد آینده اقتصادی کره شمالی، این نگرانی را در واشنگتن افزایش داده است که غیرهسته ای شدن کره شمالی بسیار سخت و پیچیده باشد و بیش از آن چیزی که دولت ترامپ انتظار داشت طول خواهد کشید.
مقام های پیشین آمریکایی اعتقاد دارند با وجود دیدار تاریخی که میان رهبران دو کشور اتفاق افتاد اما کره شمالی تمایلی برای خلع سلاح هسته ای ندارد و در عوض کاخ سفید را به سمت اتخاذ سیاست صبر استراتژیک سوق داده است. به گزارش صدای آمریکا این همان سیاستی بود که اوباما در پیش گرفت و در نهایت منجر به ارتقای برنامه های هسته ای و موشکی کره شمالی شد. تارنمای شبکه خبری «بلومبرگ» نیز در گزارشی اعتقاد دارد ترامپ نیازمند صبر بیشتر است و افزایش فشار بر پیونگ یانگ باعث چرخش کیم جونگ اون می شود. این درحالی است که ترامپ سال گذشته از پایان یافتن دوران شکیبایی سخن می گفت و بر حداکثرسازی فشار خود بر پیونگ یانگ برای استفاده از دیپلماسی در حل تنش میان دو طرف تاکید می کرد.
«لی سو هیوک» مذاکره کننده پیشین کره جنوبی در اواخر دهه 1990 اعتقاد دارد کره شمالی نگران از دست دادن ظرفیت های هسته ای خود و احتمال حمله به آن کشور است. بنابراین ترامپ باید میان صبر و فشار علیه پیونگ یانگ موازنه ای را برقرار سازد.
«گری سیمور» از کارشناسان برجسته عدم اشاعه در دولت اوباما هم تاکید دارد: صبر استراتژیک یک سیاست نیست بلکه واقعیت زندگی است. اکنون ترامپ همانند رئیس جمهوری پیشین از حربه فشار اقتصادی برای قبولاندن خلع سلاح کامل هسته ای بر کره شمالی استفاده می کند؛ بزرگترین تفاوت دو طرف در آن است که رئیس جمهوری کنونی با دیدار مستقیم با رهبر کره شمالی با رویکرد «بالا به پایین» (top-down approach) فرایند را آغاز کرد.
با این حال برخی کارشناسان ترامپ را به داشتن صبر بیش از حد و نبود راهبرد مشخص متهم می کنند. «ایوانز رور» مشاور وزارت امور خارجه در امور آسیا در دولت بوش با ذکر این نکته اعتقاد دارد: در حالی که شواهد حکایت از افزایش ظرفیت های هسته ای و موشکی کره شمالی دارد ترامپ برنامه زمانی مشخصی را برای خلع سلاح این کشور در پیش نگرفته است. اکنون زمان اتخاذ راهبردهای قوی تر است.
پژوهش**9130 **1552

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۱۳۹۵۶/کره_شمالی_و_تکرار_سیاست_صبر_استراتژیک_کاخ_سفید را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی: