Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-19@23:52:55 GMT

تصنيف‌هاي عارف قزويني منتشر شد

تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۲۲۰۱۴۲۶۵/تصنیف_های_عارف_قزوینی_منتشر_شد

تصنيف‌هاي عارف قزويني منتشر شد

خبرگزاري آريا - موسيقي ما- آلبوم «تصنيف‌هاي عارف قزويني» به خوانندگي مهدي امامي با روايت فريد خردمند و سرپرستي امير شريفي از سوي مؤسسه‌ي فرهنگي‌ـ‌هنري ماهور منتشر شد. اين اثر اجراي مجموعه‌ تصانيف عارف قزويني (1258-1312 خورشيدي) شاعر و ترانه‌سراي پرآوازه ايران در اواخر عصر قاجاري است. هرچند بيشتر اين تصانيف بارها و بارها در دوره‌هاي مختلف به صورت پراکنده اجرا شده‌اند، اما ويژگي اين مجموعه در آن است که تقريباً تمامي آهنگ‌هاي عارف را يکجا در خود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در اجراي تصانيف اين مجموعه براي نخستين‌بار بسياري از اين بندها که خواندن‌شان به‌دلايل مختلف چندان رايج نبوده و نيست گنجانده شده است. ارائه‌ کلام اين بندها بي‌شک تصوير دقيق‌‌تري را از زندگي، هنر و انديشه‌هاي عارف به دست خواهد داد که با خوانندگي تواناي مهدي امامي سعي در دقت هر چه بهتر در ارائه آنها شده است.
فريد خردمند، نوازنده‌ و مدرس تمبک و سه‌تار، که اين مجموعه با تحقيقات او به انجام رسيده ضمن اعلام مطالب فوق درباره هدف اين آلبوم نيز گفت: «هدف اجراکنندگان آن، بازسازي يا روايت نمونه‌اي آموزشي يا آرشيوي از اين تصانيف نبوده، بلکه با تکيه بر سنّت تصنيف‌خواني در موسيقي ايراني کوشيده‌اند تا با درآميختن ذوق و سليقه‌ي موسيقاييِ خود، اجرايي از اين آثار ارائه دهند؛ اجرايي براي شنيدن و درگيرشدن هرچه بيشتر با موسيقي و انديشه‌هاي عارف».
او ويژگيِ منحصربه‌فردِ اين مجموعه را در رابطه با کلام تصنيف‌ها دانست. چرا که عارف از زمره‌ نخستين گويندگان و شاعران اجتماعي ايران است که همزمان با تاريخ بيداريِ سياسي در عصر مشروطه، اقدام به واردکردن مضامين و کلمات نو و به‌روز در شعر خود کرد.
بيشتر تصانيف عارف متأثر از اتفاقات سياسي و اجتماعي دوران اوست و کلام آنها حاوي پيام يا خواست شاعر از مردم در قبال اين اتفاقاتِ تاريخ‌ساز، دعوت به قيام بر عليه استبداد و استعمار و عوامل آنها، تجليل از مبارزان و وطن‌پرستان و شهيدان راه آزادي و مضامين‌شان مملوّ از احساسات و هيجانات روحي‌‌اش در بزنگاه‌هاي حسّاسِ تاريخي و بيانگر رنج‌ها، حسرت‌ها، بيم‌ها، اميدها، خشم‌ها، شادي‌ها و اشک‌هاي اوست.
«تصنيف‌هاي عارف قزويني» به روايت فريد خردمند، خوانندگي مهدي امامي و سرپرستي امير شريفي با نوازندگي ني احسان عابدي، سنتور آريا محافظ و حميد برزويي، تار و سه تار امير شريفي و کمانچه سهيل صادقي و الميرا مردانه از سوي مؤسسه‌ي فرهنگي‌ـ‌هنري ماهور منتشر و روانه‌ بازار نشر موسيقي شده است.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۱۴۲۶۵/تصنیف_های_عارف_قزوینی_منتشر_شد را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی: