Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایلنا»
2024-04-16@15:28:26 GMT

کشفِ رمزِ تولید کوزه ۵ هزار ساله شهرسوخته در همدان+فیلم

تاریخ انتشار: ۶ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۰۲۰۶۶۲/کشف_رمز_تولید_کوزه_۵_هزار_ساله_شهرسوخته_در_همدان_فیلم

‍‍‍‍‍‍

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ چندی پیش ویدیویی در فضای مجازی منتشر شد که در آن یک کوزه سفالی با ساختار متفاوت از کوزه‌های دیگر نشان داده می‌شد و ادعا شده بود که این کوزه متعلق به شهر سوخته است و ساختاری شگفت‌انگیز و منحصر‌به‌فرد دارد. اما حالا مرد سفال‌گری در کاروانسرای شاه‌عباسی فرسفج شهرستان تویسرکان حضور دارد که این کوزه را خود می‌سازد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او می‌گوید: فیلم این کوزه را در تلگرام دیدم و بعد از ۷ ؛ ۸ ساعت فکر کردن ابتدا آن را در ذهنم ساختم و بعد به کارگاه رفته شروع به ساخت آن با گل کردم.

این استاد سفال‌گر درباره اینکه آیا ساخت این کوزه را به دیگران نیز آموزش می‌دهد؛ گفت: به هرکس که بخواهد یاد می‌دهم ولی شرط آن این است که یک‌سالی شاگردی‌ام را بکند.

شهر سوخته نام بقایای دولت شهری باستانی در ایران است که در ۵۶ کیلومتری جنوب زابل و در حاشیه جاده زابل زاهدان در استان سیستان و بلوچستان واقع شده است.

در حال حاضر این محوطه باستانی ۱۷امین اثر تاریخی ایران در فهرست یونسکو بوده که از قدمت ۵۰۰۰ ساله برخوردار است و به‌عنوان یکی از پیشرفته‌ترین شهرهای باستانی دنیا شناخته می‌شود.

منبع: ایلنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۲۰۶۶۲/کشف_رمز_تولید_کوزه_۵_هزار_ساله_شهرسوخته_در_همدان_فیلم را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی: