Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-23@14:41:13 GMT

مرمت 5 اثر تاریخی بناب پایان یافت

تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۰۲۳۴۳۷/مرمت_۵_اثر_تاریخی_بناب_پایان_یافت

مرمت 5 اثر تاریخی بناب پایان یافت

به گزارش ایرنا 'مرتضی آبدار' روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به اهم اقدامات اداره کل میراث فرهنگی استان برای مرمت و بازسازی ابنیه تاریخی بناب، اظهار داشت: با توجه به ظرفیت های غنی این شهرستان در حوزه میراث فرهنگی و وجود آثار تاریخی دوران مختلف در این شهرستان، اداره کل میراث فرهنگی استان تاکنون عملیات مرمت و بازسازی 'مسجد کبود بناب'، 'مسجد زرگران'، 'مسجد زوارق'، 'کبوترخانه' و 'پل پنج چشمه' را انجام داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


آبدار در ارتباط با اقدامات انجام گرفته در خصوص 'مسجد کبود' و 'مسجد زرگران' بناب، اضافه کرد: در مراحل عملیاتی مرمت و بازسازی این مساجد تاکنون برداشت سقف دیوار های هشتی ورودی (الحاقی)، پی کنی – پی ریزی و اجرای شناژ های بتونی در قسمت هشتی ورودی، اجرای نمای سنگی و ازاره های سنگی و کف سازی های قسمت هشتی، چله های ورودی هشتی، اجرای نمای آجری در قسمت نمای بیرونی و داخلی هشتی ورودی و برداشت رنگ از رویه عناصر چوبی در و پنجره های مسجد همراه با بتونه کاری اصلی انجام گرفته است.
وی همچنین رنگ آمیزی عناصر چوبی مساجد (درب و پنجره های چوبی)، شاغلی و جابجایی ستون های چوبی شبستان اصلی، بتونه کاری و درزگیری چوبی شبستان مسجد، استحکام بخشی اطراف و زیر ستون های چوبی، مرمت نمای آجری بخش های فرسوده و تعویض آجر و مرمت و تثبیت نقاشی های روی چوب درسقف، تیرهای فرعی سقف و سر ستون های چوبی را از دیگر اقدامات عملیاتی مرمتی در این مساجد تاریخی عنوان کرد.
مدیرکل میراث فرهنگی استان با بیان اینکه مرمت 'مسجد زوارق' از دیگر اقدامات مهم این اداره کل برای حفظ و صیانت از میراث فرهنگی منطقه است، ادامه داد: برای اجرای عملیات مرمتی این اثر تاریخی، اقداماتی نظیر بند کشی نمای آجری در قسمت نمای جنوبی و غربی مسجد، ساماندهی و مرمت ازاره های سنگی مسجد، اجرای اندود در نمای جنوبی و غربی مسجد (کاه گل)، اجرای کفسازی سنگی اسپراخون، برداشت رنگ از رویه عناصر چوبی، مرمت پنجره ها، رنگ کاری، بتونه کاری و روغن کاری پنجره های تمامی نمای جنوبی صورت گرفته است.
وی در ادامه اجرای دیوار سنگی به صورت ازاره سنگی، تخریب لایه های سنگی و بخش های الحاقی در قسمت های مختلف، اجرای اندود کاه گل در قسمت های مختلف نمای داخلی و خارجی، اجرای پله سنگی، اجرای درب چوبی و اجرای تابلوی معرفی را از اقدامات مهم مرمت و بازسازی 'کبوترخانه' شهرستان بناب عنوان کرد.
آبدار همچنین با اشاره به اینکه مرمت و بازسازی 'پل پنج چشمه' از دیگر برنامه های مرمت و بازسازی این اداره کل است، ادامه داد: در عملیات مرمتی این پل تاریخی تاکنون خاکبرداری و تخریب لایه های الحاقی در قسمت های مختلف پل، مرمت نماهای آجری در قسمت های مختلف پل، مرمت و بازسازی موج شکن سنگی و اجرای سنگ فرش روی موج شکن ها، بند کشی عناصر سنگی، کف سازی، نمای آجری زیر طاق دهنه ها، زیر سازی برای اجرای عایق رطوبتی، اجرای اندود ایزوگام روی پل، اجرای کف سازی سنگی با سنگ لاشه روی عرشه پل، همراه با بند کشی، اجرای دیوارهای سنگی به صورت لاشه در قسمت های مختلف پل و اجرای دست اندازهای آجری در قسمت های مختلف عرشه به مرحله اجرایی رسیده است.
به گزارش ایرنا، آذربایجان شرقی با داشتن افزون بر یک هزار و 806 اثر تاریخی و طبیعی و 3 اثر ثبت شده جهانی در فهرست آثار یونسکو، جزو پنج استان اول کشور در حوزه گردشگری است.
3093/518
انتهای پیام

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۲۳۴۳۷/مرمت_۵_اثر_تاریخی_بناب_پایان_یافت را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی: