Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-20@08:31:26 GMT

آرامستان شمال تبریز در زمین 500 هزار هکتاری احداث می‌‌شود/ ایجاد باندکندرو برای کاهش ترافیک وادی رحمت تبریز

تاریخ انتشار: ۲ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۲۲۰۲۶۰۷۷/آرامستان_شمال_تبریز_در_زمین_۵۰۰_هزار_هکتاری_احداث_می_شود_ایجاد_باندکندرو_برای_کاهش_ترافیک_وادی_رحمت_تبریز

آرامستان شمال تبریز در زمین 500 هزار هکتاری احداث می‌‌شود/ ایجاد باندکندرو برای کاهش ترافیک وادی رحمت تبریز

فلاح از مصوبه شورای شهرسازی کشور برای ایجاد آرامستان شمال تبریز در زمینی به وسعت 500 هزار هکتار در حوالی باباغی خبر داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آناج، به‌‌منظور آشنایی با اقدامات و برنامه‌‌های سازمان آرامستان‌‌های شهرداری تبریز جهت بهبود خدمات‌‌رسانی به شهروندان گفت‌‌وگویی با احد فلاح، رئیس این سازمان داشتیم که در آن مباحثی همچون احداث مقبره‌‌های خانوادگی، مدت زمان لازم برای بهره‌‌برداری از فاز دوم مسقف‌سازی مزار شهدا و تدابیر شهرداری برای کاهش ترافیک در وادی رحمت تبریز مورد بررسی قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

متن کامل این گفت‌‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

نظرخواهی از منتقدان و فعالان فرهنگی و رسانه‌‌ای در ساماندهی فاز دوم گلزار شهدای وادی رحمت تبریز/ تا پایان سال 97 پروژه مسقف‌‌سازی فاز دوم را به پایان می‌‌رسانیم

آناج: فاز دوم ساماندهی گلزار شهدا چه زمانی به بهره‌‌برداری می‌رسد و آیا متفاوت‌‌تر از فاز اول خواهد بود؟

ساماندهی قطعه دوم در ردیف اعتبارات عمرانی شهرداری منطقه 2 لحاظ گشته و بودجه‌‌اش از طریق آن‌ها تامین خواهد شد و تاکنون پیشرفت فیزیکی قابل ملاحظه‌‌ای داشته است. در خصوص سامان‌‌دهی حرف و حدیث‌‌هایی نسبت به فاز یک بلوک شهدای مطهر وجود داشت و برای جلوگیری از تکرار این مباحث طی مکاتباتی با بنیاد شهید و امور ایثارگران، درخواست کرده‌‌ایم با اهالی رسانه، فعالان فرهنگی و منتقدان فاز اول ساماندهی گلزار شهدا جلساتی برگزار نموده و از آنان نیز در پیشبرد فاز دوم نظرخواهی کنند.

کف‌سازی و مسقف‌‌سازی فاز دوم را شهرداری انجام می‌‌دهد و بنیاد شهید هم هر طرحی در خصوص سامان‌‌دهی قبور مطهر شهدا به ویژه شهدای مدافع حرم ارائه دهد، ما آن را عملیاتی می‌‌کنیم. تنها از بنیاد شهید و امور ایثارگران درخواست کرده‌‌ایم از نکته  نظرات اصحاب هنربه نوعی استفاده شود و طی فراخوان‌‌ از عموم بخواهند طرح‌‌هایشان را به بنیاد شهید ارائه کنند.

تا پایان سال 97 پروژه مسقف‌‌سازی فاز دوم را به پایان می‌‌رسانیم و سامان‌‌دهی این قبور مطهر بحث دیگری است، در فاز دوم قبور شهدای گمنام را نیز داریم که آنجا هم قسمتی از پروژه هست و مسقف‌‌سازی می‌‌شود. به دلیل اینکه سازه‌‌‌‌ی قسمت شهدای گمنام فلزی است، انبساط و انقباضی که در دما می‌‌شود داخل آن را شرجی می‌‌کند و فرش‌‌هایش نیز خیس می‌‌شوند، فعلا مقرر شده پانلی طراحی شود تا بتوانیم به صورت مقطعی مشکل آنجا را رفع کنیم.

قیمت زمین مقبره‌‌های خانوادگی 46 میلیون تومان است

آناج: آیا شهرداری تبریز صرفاً به‌‌خاطر کسب درآمد مجوز ساخت مقبره‌‌های مجلل را صادر می‌‌کند؟ فکر نمی‌‌کنید ادامه این روند تبعیض طبقاتی را به داخل وادی رحمت می‌‌کشاند؟

سابقه ایجاد مقبره‌‌های خانوادگی به سال‌‌های خیلی قبل باز می‌گردد، در وادی السلام نجف الاشرف هم این مقبره‌‌های خانوادگی قابل مشاهده‌‌اند و به روایتی برخی از انبیاء الهی نیز آنجا دفن شده‌اند. این مقبره‌‌ها در تبریز هم از بدو کلنگ‌‌زنی وادی‌‌رحمت در سال 57 به دستان مبارک حضرت آیت الله قاضی طباطبایی وجود داشته‌‌اند، یک خیّری در آنجا زمینی را وقف کرده و از آن زمان، مقبره خانوادگی وجود دارد.

مدیران عامل قبلی و مجموعه‌‌های سابق نیز این مقبره‌‌ها را واگذار کرده‌‌اند و الان هم این مقبره‌‌ها واگذار می‌‌شود و قیمت هر مقبره 46 میلیون تومان است که 18 قبر را در خود جای می‌دهد. مقبره‌‌ها حدوداً 35 متر هستند که ما فقط زمین آن را می‌‌دهیم و ساخت آن بر اساس معیارهایی که ارائه می‌‌شود با خریداران است. البته پولی که شهرداری در قبال فروش زمین اخذ می‌‌کند ناچیز است مثلا در خود شهر تهران تا مبلغ 400 میلیون تومان هم مقبره واگذار می‌‌کنند. بالاخره چون تقاضا وجود دارد ما هم بر اساس آن تقاضا برای اینکه قسمتی از هزینه‌‌های عمرانی و جاری سازمانی خودمان را تامین کنیم، به واگذاری مقبره‌‌ها ادامه می‌‌دهیم.

ناگفته نماند در ساخت نمای بیرونی مقبره‌‌ها خریداران نمی‌‌توانند از شکل و شمایل ارائه شده عدول کنند مگر اینکه آن تجملات را به داخل مقبره‌‌ها ببرند و در انجام این کار مختار هستند. الان خیلی از صاحبان مقبره به ما مراجعه و می‌‌گویند اجازه دهید در اینجا سیستم برق و آب راه بیندازیم و هزینه آن را هم پرداخت می‌‌کنیم منتهی این‌‌ها فعلا عملیاتی نشده است.

ما به ازای هر قبر داخل مقبره چیزی حدود 2.5 میلیون تومان اخذ می‌‌کنیم، اگر یک میلیون و 600 هزار تومان هزینه ساخت آن را هم حساب کنیم جمعا می‌‌شود 4 میلیون و صد هزار تومان که واقعا این یک مبلغ بالایی است، امروز در بهترین مکان وادی رحمت تدفین با 2 میلیون و هشتصد و پنجاه هزار تومان صورت می‌گیرد که جنب بلوار معراج هست، لذا اگر از لحاظ اقتصادی حساب کنیم خرید مقبره‌‌ها به‌‌صرفه نیست.

آناج: آیا طرح‌‌های دیگری دارید تا خانواده‌‌های دارای درآمد متوسط هم بتوانند مقبره‌‌های خانوادگی تهیه کنند و همه افراد جامعه از امکانات این چنینی برخوردار شوند؟

سرمایه‌‌گذاری آمد و پیشنهاد داد که برای آن طرف جنگل کاری‌‌ها قبرهایی 8 الی 10 نفر بدون سازه ایجاد شود تا با تاسیس مقبره‌‌هایی ارزان‌‌قیمت اقبال عمومی بیشتر شود.

وادی رحمت تبریز حداقل تا 30 سال آینده ظرفیت دارد/ ایجاد آرامستان شمال تبریز در زمین 500 هزار هکتاری

آناج: ظرفیت فعلی وادی رحمت تبریز پاسخگوی چند سال آینده است، آیا باید به فکر مکانی دیگر باشیم؟

امکانات و محل‌‌های موجود برای 30 سال آینده درصورت عدم بروز بحران اکتفا می‌‌کند، الان اجازه می‌دهیم قبور بالای 30 سال نیز با رضایت ورّاث متوفایی که در آنجا دفن شده‌اند، دو طبقه شوند. اگر این هم اتفاق بیفتد بنده فکر می‌‌کنم برای بالای 50 سال آینده هم می‌تواینم ظرفیت داشته باشیم. علاوه بر این با مصوبه شورای عالی شهرسازی ایجاد آرامستان شمال تبریز تصویب شده که در مرحله ابلاغ این مصوبه هستند، آن مکان هم حوالی باباباغی است و مساحت آن حدود 500 هکتار است که از زمین‌‌های ملی در اختیار شهرداری خواهند گذاشت و امکان افزایش به هزار هکتار هم در نظر گرفته شده است.

رای بحران هم ما جلساتی تشکیل داده‌‌ایم، بالاخره هر لحظه شهر ما را زلزله تهدید می‌‌کند اخیرا هم شهردار محترم تبریز طی مصاحبه‌‌ای گفتند در زلزله 7.5 ریشتری چهارصد و چهل هزار نفر در تبریز آمارفوتی خواهیم داشت و برای این باید حتما برنامه‌‌ای داشته باشیم و بر همین اساس جلسه‌‌ای با قائم مقام محترم شهرداری کلانشهر تبریز برگزار نموده و در نهایت قرار بر این گذاشتیم یک مجموعه قبور پنجاه هزار نفری 4 طبقه، برای مواقع بحران آماده کنیم.

ایجاد باندکندرو برای کاهش ترافیک وادی رحمت تبریز/ جاده قدیم را تا پایان سال ترمیم می‌‌کنیم

آناج: برای رفع گره ترافیکی وادی رحمت تبریز چه تدابیری اندیشیده‌‌اید؟

مهم‌‌ترین دغدغه ما در سازمان آرامستان‌‌ها بحث ترافیک است و مردم تبریز وقتی برای زیارت اهل قبور و یا زیارت شهدای معظم تشریف می‌‌آورند به ترافیک برمی‌‌خورند و این برای ما به یک آفت بزرگ تبدیل شده است. تنهاترین شریان اصلی ورود به وادی رحمت، اتوبان کسایی است و متاسفانه در وسط بلوار معراج حدود 9 متر رفوژ در نظر گرفته‌‌اند که مساحتی اضافی است که مشکل ترافیک را حاد می‌‌کند. متاسفانه در آن جا 4 هزار و 600 نهال درخت موجود است که انتقال آنان تبعات زیست محیطی دارد و با آن ایده هم موافقت نشد، الان آمده‌‌ایم در اطراف بلوار معراج، ایجاد باند کندرو در نظر گرفته‌‌ایم که برای انجام این کار یک دستور ویژه اخذ شده و مقرر شده سازمان عمران شهرداری تبریز این باند کندرو را احداث و به ما تحویل دهد که البته یک قسمتی از خاکبرداری آنجا شروع شده است.

امیدواریم این باند کندرو تا لیله الرغائب امسال تکمیل بشود. با توجه به اینکه مسیر جاده قدیم وادی رحمت در اثر رانشی که بابت خاکبرداری داشت، مسدود شده است ترمیم آن مسیر را نیز توسط مبادی ذیربط پیگیری نموده و تا پایان سال مشکل ترافیکی را رفع می‌‌کنیم.

پارکینگ 51 هزار متری وادی رحمت تبریز به بهره‌‌برداری می‌‌رسد

در کنار این باند کندرو ما پارکینگ 51 هزار متری روبروی ساختمان معراج آماده کرده‌‌ایم و پروژه حدود 97 درصد رشد فیزیکی داشته است که ظرف 5 الی 10 روز آینده آنجا را باز خواهیم کرد که با باز شدن پارکینگ، غسال خانه زنانه را هم به ساختمان معراج انتقال خواهیم داد. برای آینده هم برنامه‌‌مان این است که خودروهایی که برای دفن اموات به وادی رحمت می‌‌آیند در پارکینگ پارک  بشوند و برای تردد در داخل بلوک‌‌های وادی رحمت از سرویس عمومی استفاده شود تا مردم بروند مراسم دفن و کفن شان را انجام بدهند؛ این کار باعث می‌‌شود که هیچ وقت در خیابان‌‌های فرعی وادی رحمت ترافیکی ایجاد نشود.

ما همچنین مذاکراتی با معاونت محترم عمرانی استانداری آذربایجان‌‌شرقی، جناب آقای پورمهدی انجام داده‌‌ایم و آن‌‌ها هم قول داده‌‌اند که به این زودی اتوبان تبریز – سهند آماده بهره‌‌برداری شود. علاوه بر این رینگی را چند متر مانده به پمپ بنزین از عقب جایگاه تعریف و طراحی آن را هم به سازمان عمران سپرده‌‌ایم تا خودروهایی که به سمت اندیشه می‌‌روند، دیگر داخل وادی رحمت نشوند.

آناج: آیا استفاده از پارکینگ عمومی وادی رحمت تبریز رایگان خواهد بود؟

در ابتدا رایگان خواهد بود اما بعداً ممکن است هزینه‌هایی دریافت شود، بالاخره ما 720 میلیون تومان در آنجا هزینه کرده‌‌ایم تا درآمد پایداری تعریف شده باشد و شهرداری هم برای اینکه بتواند این هزینه‌‌هایی که متحمل سازمان است را جبران و سرپا بایستد، باید هزینه‌ای معقول دریافت کند. یک عدد رستوران هم در نظر گرفته‌‌ایم که بصورت Bot کارهایش را انجام داده‌‌ایم و اگر این رستوران درآنجا احداث شود بخشی از نیازهای مردم رفع می‌‌شود.

آناج: آیا برای هوشمندسازی امور برنامه‌‌ای دارید؟

چند شرکت آمده‌‌اند و باهم مذاکره کرده‌ایم، مثلا به محض ورود به بلوار معراج که اگر بلوتوث شخص باز باشد، نقشه‌‌های کلی بلوک‌‌ها به موبایل شخص ارسال خواهد شد و همچنین بنا داریم تلویزیون شهری در ورودی وادی رحمت مستقر کنیم.

آناج: آیا برآورد کردید چه زمانی قبرستان‌های قدیمی تبریز که در داخل شهر قرار دارند متروکه می‌شوند؟

متولی این آرامستان‌‌های محلی اداره اوقاف است، در حال حاضر ما 3 قبرستان متروکه داریم که بالای 60 سال هستند؛ این‌‌ها چون تولیت‌شان با اداره اوقاف است، مکاتباتی انجام داده‌‌ایم تا آن‌‌ها را در اختیار شهردای مناطق بگذارند و تبدیل به بوستان‌‌های محلی شوند که متاسفانه از سازمان اوقاف هنوز پاسخی دریافت نشده است.

آناج: نظرتان درمورد توسعه فضای سبز در وادی رحمت چیست؟

باتوجه به این که متولی فضای سبز سازمان آرامستان‌‌ها هست ولی نظارت عالیه آن با سازمان سیما، و منظر شهرداری است که این سازمان هم برای خود یک سری ضوابطی دارد که ما از آن‌‌ها نمی‌‌توانیم خارج شویم. ما حتی برنامه ریزی کرده‌ایم برای بلوک 111 یک گونه گیاهی و برای بلوک 112 یک گونه گیاهی دیگر کاشته شود.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۲۶۰۷۷/آرامستان_شمال_تبریز_در_زمین_۵۰۰_هزار_هکتاری_احداث_می_شود_ایجاد_باندکندرو_برای_کاهش_ترافیک_وادی_رحمت_تبریز را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی: