Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-16@16:49:18 GMT

سراب رهایی از اعتیاد در چند ساعت

تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۳۹۶ | کد خبر: ۲۲۰۳۰۲۸۸/سراب_رهایی_از_اعتیاد_در_چند_ساعت

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، ایران نوشت: تبلیغاتی از این دست که بی‌شباهت به حرف‌های جادوگرانی با چوب جادو نیست، این روزها در فضای مجازی و شبکه‌های ماهواره‌ای بسیار به چشم می‌خورد. تبلیغات وسوسه انگیز و رنگارنگی که در میان معتادان خواستار ترک اعتیاد و خانواده‌هایی که روزها را با فکر رهایی عزیزان‌شان از دام اعتیاد به شب می‌رسانند، طرفداران بسیاری پیدا می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما آیا ممکن است فردی که سالها از مخدر استفاده کرده بتواند براحتی و در مدت زمانی کوتاه و چند روزه از دام این مواد افیونی نجات یابد؟ چطور می‌شود شهری که طی سال‌ها بمباران تخریب شده، به یک باره و در چند روز بازسازی شود و زمانی برای ترمیم خرابی‌ها لازم نباشد؟ دکتر علیرضا هنرمند – پزشک متخصص ترک اعتیاد- در پاسخ به این پرسش می‌گوید: از نظر علمی و پزشکی فردی که مدت یکسال بدون مصرف هیچ ماده مخدری -که وابستگی ایجاد می‌کند- زندگی کند، توانسته است اعتیاد را ترک کند. او ادامه می‌دهد: نخستین گام در ترک اعتیاد سم زدایی است که براساس پروتکل‌های جهانی و بر پایه مطالعات علمی صورت می‌گیرد. درگذشته فرد معتاد را در اتاقی زندانی می‌کردند یا برروی تخت می‌بستند تا پس از حدود یک هفته آثار مواد مخدر از بدنش خارج شود. در این مدت او دردهای عضلانی، سردرد و دردهای شکمی جانکاهی را تحمل می‌کرد. پس از طی این دوره انگیزه او عامل مهمی بود که دیگر به سراغ استعمال مواد مخدر نرود. اما امروزه سعی می‌شود داروهایی به صورت جایگزین در اختیار فرد قرار داده شود تا او دچار عوارض دردناک سم زدایی نشود. میزان این داروهای جایگزین که معمولاً متادون، بوپرنورفین و شربت تریاک هستند کاملاً حساب شده است. پس از پایان دوره سم زدایی به مرور و با توجه به شرایط روحی و جسمی فرد میزان داروی جایگزین کاهش داده می‌شود، به طوری که در مدت زمانی که گاهی طولانی هم هست مصرف ماده مخدر به حداقل یا صفر می‌رسد. این پزشک ترک اعتیاد می‌گوید: امروزه به مدد داروهای موجود، ترک اعتیاد عارضه‌ای دردناک نیست اما باید توجه داشت که مهم‌ترین بخش ترک اعتیاد بحث روانی و انگیزه ترک است. عشق و ازدواج یکی از انگیزه‌های مهم است. گروهی هم هستند که به دلیل برخی مسافرت‌ها مثلاً تشرف به حج به سراغ ترک اعتیاد می‌روند که این موضوع هم انگیزه مهمی به حساب می‌آید. ترک اعتیاد با سرعت نور دکتر هنرمند خاطرنشان می‌کند: البته می‌توان با تزریق سرم و آمپول‌های خاص ظرف مدت چند ساعت تأثیر مرفین را در بدن فرد معتاد از بین برد و سپس با تزریق داروهای مسکن او را در مقابل دردهای شدید ترک هم محافظت کرد اما چه تضمینی وجود دارد فردی که به ظاهر ترک کرده پس از خروج از مرکز و روبه رو شدن با دوستان یا محیطی که وی را آلوده کرده دوباره به استعمال مواد مخدر روی نیاورد، پس به هیچ وجه نباید بحث روانی را بی‌اهمیت شمرد. وی معتقد است مهم‌ترین بخش ترک اعتیاد مشاوره‌های کارشناسانه و روانشناسی است که باید تحت نظر متخصصان خبره انجام شود. این پزشک ترک اعتیاد در خاتمه می‌گوید: در میان داوطلبان ترک اعتیاد گروهی هم هستند که علاقه‌ای به ترک مواد مخدر ندارند اما به دلیل گرانی این مواد به سراغ دارو می‌روند و سعی می‌کنند بقیه عمر خود را با مصرف این داروها سپری کنند. البته این داروها عوارضی دارند به همین دلیل نباید سرخود مصرف شود. در پایان می‌توان چنین نتیجه گرفت که ادعای رهایی از کمند اعتیاد به مواد مخدر در چند ساعت و بدون عارضه ادعایی شیادانه است که سلامت جامعه را نیز نشانه می‌گیرد و پایه علمی ندارد. در حقیقت ترک اعتیاد در چند ساعت و چند روز، صرف نظر از عوارضی که برای فرد معتاد ایجاد می‌کند تمایل سایرین را برای استفاده از مواد مخدر نیز افزایش می‌دهد. چراکه آنهایی که آگاه نیستند گمان می‌کنند ترک اعتیاد که کاری ندارد و می‌توانند تفریحی از مواد مخدر استفاده کنند و در نهایت نیز آن را دو- سه روزه کنار بگذارند.

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۳۰۲۸۸/سراب_رهایی_از_اعتیاد_در_چند_ساعت را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی: