سواحل زییا و موقعیت آب و هوایی مناسب استان هرمزگان هر ساله شاهد گردشگرانی است که به روند حجاب اهالی بومی این منطقه خلل وارد کرده و ضربه های سهمگینی را بر سنت های تاریخی این استان وارد نموده اند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از هرمز؛ قدمت حجاب در ایران به قبل از ورود اسلام است و مسلمانان ایرانی چادر را به عنوان حجاب برگزیدند لذا استکبار که درصددنابودی معیار ها و آرمان های اسلام در جوامع مختلف بوده ایران اسلامی را آماج ضربات و کارشکنی های خود قرار داده است.

مقوله پوشش و حجاب یکی از دغدغه های اساسی جوامع امروزی است که ذهن اکثر مسئولان کشور و بالاخص مردم مناطق مختلف را به خود مشغول کرده و استان هرمزگان نیز از این مقوله مستثنی نیست.

حجاب حکم الهی است که رعایت آن صلاح و امنیت جامعه را موجب می شود اما پدیده بدحجابی و بی حجابی به یکی از معضلات ضدفرهنگی عصر کنونی تبدیل شده که با گذشت زمان اشکال مختلفی به خود گرفته به گونه ای که با فرهنگ دینی و ملی در تضاد کامل قرار دارد.

استان هرمزگانبه دلیل مجاورت با سواحل نیلگون خلیج فارس، کیلومترها مرز دریایی ، فعالیت های گسترده تجاری وهمچنین جاذبه های فرهنگی، گردشگری و آثار باستانی هر ساله مسافران و گردشگران زیادی را از اقصی نقاط دنیا به این خطه از سرزمین ایران می کشاند.

این استان با وجود سکونت ملیت های مختلف سنت ها و رسوم بومی و محلی خود را با اندک تغییراتی حفظ کرده و پیش از دوران قبل از انقلاب اسلامی نیز با پوشش های چندتکه جزو با حجاب ترین مردم ایران زمین بشمار می رفتند که موجب شگفتی مردم و نسل های جوان است.

سواحل و جزایر استان هرمزگان از جمله قشم، هرمز و کیش بعنوانقطب های جذب توریست در لیست اولین مکان هایی گردشگری هستند که مسافران برای لذت بردن ازسواحل زیبا و آب‌درمانی در بسیاری موارد برای اوقات فراغت، شنا در آب دریا، انتخاب می کنند.

سواحل زییا و موقعیت آب و هوایی مناسب استان هرمزگان هر ساله شاهد گردشگرانی است که به روند حجاب اهالی بومی این منطقه خلل وارد کرده و ضربه های سهمگینی را بر سنت های تاریخی این استان زده اند.

کافی است که در ایام تعطیل و یا آخر هفته ها به سواحل بندرعباس ،جزایر قشم، هرمز و یا سایر شهرستان های هرمزگان سفر کنید تا شاهد موج بی حجابی در کرانه خلیج فارس باشید.

در بسیاری از نقاط سواحل مردم بدون توجه به موقعیت مکانی و با پوشش هایی که در شان ملت اسلامی نیست،سواحل هرمزگان را با سواحل کشورهای خلیجی و آنتالیا اشتباه گرفته و بدون رعایت حجاب و پوشش اسلامی ساحل را به جولانگاه بدحجابی خود تبدیل کرده اند.

رواج ضد فرهنگ در مهد فرهنگ جنوب

چندی پیش حجت‌الاسلام اکبری رییس کل دادگستری هرمزگان نسبت به رواج این ضد فرهنگ در استان واکنش نشان داد و ضمن ابراز نگرانی از شنای مختلط در سواحل بندرعباس و جزیره هرمز، بیان کرد: مناطقی از ساحل بندرعباس و برخی جزایر استان به‌ویژه جزیره هرمز به جولانگاه برخی زنان و مردان بدحجاب تبدیل شده است.
رئیس کل دادگستری استان هرمزگان با اشاره به اینکه زنان و مردان به بهانه شنا و استفاده از دریا، اقدام به شنای دسته جمعی و مختلط در مناطق ساحلی، در منظر شهروندان و بدون رعایت حجاب اسلامی می‌کنند،تصریح کرد: این نوع اقدامات خارج از عرف و هنجارشکنانه نه تنها موجبات آزردگی شهروندان عزیز و مردم استان را فراهم و امکان تفریح سالم و استفاده اخلاقی از دریا به عنوان یک موهبت الهی را از خانواده ها و مردم سلب کرده است، بلکه زمینه لازم برای بسیاری از جرایم و تخلفات؛ همچون مزاحمت برای نوامیس و نزاع و درگیری ناشی از آن را فراهم ساخته است.
وی از تصمیم ویژه دستگاه قضایی استان و نیروی انتظامی به منظور سر و سامان بخشیدن به وضعیت امنیت اخلاقی در نوار ساحلی بندرعباس و برخورد با این قبیل اقدامات هنجار شکنانه خبر داد.

سواحل را حریم خصوصی کرده اند

اعتمادی، کارشناس امور خانواده با اشاره به رواج ناهنجاری های فرهنگی در سواحل شهر بندرعباس تصریح کرد: عده ای ساحل را استخر خانگی اشتباه گرفته و بدون در نظر گرفتن حقوق سایر شهروندان با پوششی نامناسب در مکان عمومی ظاهر می شوند که موجب شرمساری و مزاحمت برایسایر شهروندان است.

وی افزود: برای بهبود وضعیت حجاب باید تمام ارگان ها و دستگاه ها به یاری یکدیگر بیایند و با برنامه ریزی عقلانی به فرهنگسازی صحیحی بپردازند.

وضعیت حجاب در ساحل فاجعه آمیز است

ح. میکی از دانشجویان هرمزگانی با اشاره به اینکه دانشگاه صنعتی امیر کبیر بندرعباس روبروی ساحل غدیر قرار دارد، گفت: وضعیت حجاب گردشگران در ساحل غدیر بندرعباس نامناسب است و این روند در ایام تعطیلات بحرانی تر می شود.

وی با اشاره به وضعیت نامناسب شنای آقایان در ساحل اظهار کرد: مسافت بین مکان پارک خودرو تا ساحل حدود 50 متر است که افراد بدون رعایت بعد مکانی و حضور شهروندان بدون هیچ گونه شرم و حیایی پس از پارک خودرو، در همان جا لباس خود را عوض کرده و برای شنای به ساحل می رود .

این دانشجو افزود: دوش های آبی که در ساحل بندرعباس نصب شده است وضعیت فاجعه آمیز تری را برای ساحل رقم می زند زیرا پس از گرفتن دوش، با اینکه لباس پوشیده ای ندارد وارد آب دریا می شود.

وی تصریح کرد: شنای مختلط آقایان و خانم ها در ساحل وضعیت فاجعه آمیزی را در ساحل ایجاد می کنند البته با اینکه خانم ها سعی می کنند تا حدودی حجاب خود را رعایت کنند اما شرایط فعلی در شان بانوان یک جامعه اسلامی نیست.

این دانشجو با انتقاد از عملکرد دستگاههای اجرایی و نظارتی در سواحل گفت: مسبب اصلی این بحران مشکل نهادهای دولتی هستند که فضای مناسبی را برای شهروندان مهیا نکرده اند.

م. س یکی از شهروندان جزیره هرمز با اشاره به وضعیت نامناسب حجاب در ساحل این جزیره بیان کرد: روند بی حجابی در ساحل جزیره هرمز با گذشت بدتر می شود و همه اهالی شهروندان هرمز از این وضعیت شرمگین هستند.

وی با اشاره به تاکیدات امام جمعه هرمز در خصوص وضعیت حجاب گردشگران این اصل مهم را به مردم گوشزد کرده که تا کنون بی فایده بوده است.

از عواقب بدحجابی در جامعه پشگیری کنید

آیت الله غلامعلی نعیم آبادی، نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان نیز در گفتگویی با بیان اینکه بدحجابی خواست دشمن است، تاکید کرد: اجرای این امر به نفع تمامی انسان هاست لذا کسانی که به این امر الهی توجه نمی کنند به عمق این فریضه الهی نمی اندیشند.

نماینده ولی فقیه در هرمزگان با تاکید بر تذکر لسانی تصریح کرد:اگر در شهر ما چندین بار به افراد بدحجاب تذکر داده شود نهی از منکر به فرهنگ تبدیل می شود.

وی تذکر و نهی از منکر را وظیفه دینی دانست و گفت:مردم و مسئولان استان با افزایش اقدامات فرهنگی امر به معروف و نهی از منکر را در جامعه رونق دهند تا از عواقب سوء این معضلات اجتماعی پیشگیری شود.

در سال‌های اخیر تهاجم فرهنگی دشمنان موجب شده است تا مسئله حجاب از طرف برخی بانوان کمتر رعایت شود و اکنون به شرایط بحرانی در جامعه تبدیل شود،مردم هرمزگان که تاکنون به خونگرمی و مهمان نوازی شهره عام خاص بودند اکنون با حرمت شکنی گردشگران که احترام صاحب خانه را نگه نداشته اند دلگیر هستند و خونشان از بی عفتی ها به جوش آمده و منتظر برخورد قاطع و اساسی مسئولانی هستند که نسیم نوازشگر ساحل جنوب آنان را به خواب خرگوشی فرو برده و چشم هایشان در برابر ضد فرهنگ ها بسته اند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

مطالب پیشنهادی:
خبر بعدی:

برخی موسیقی‌های مدرن مصداق غنای لهوی است

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی،حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبدالحسین خسروپناه رئیس موسسه حکمت و فلسفه ایران، روز گذشته 27 مردادماه در «آیین معرفی درسنامه غنا و موسیقی؛ متن درس خارج فقه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای» که در دفتر تبلیغات خراسان رضوی برگزار شد، پیرامون این درسنامه اظهار کرد: درسنامه حاضر حاصل 75 جلسه درس خارج فقه است که در سال‌های 87 و 88 گفته شده و این درس‌ها از حالت گفتاری به نوشتاری درآمده، حیطه‌بندی و عنوان‌بندی شده و اگر چیزی بر فرمایشات مقام معظم رهبری افزوده شده، در بین دو قلاب قرار داده شده است. همچنین احادیث اخلاقی که ایشان مقید هستند و در آغاز درس بیان می‌کنند، در این کتاب نیامده و البته ماخذ اقوال هم در پاورقی و پانوشت اضافه شده است.

وی افزود: سیر کتاب حاضر به گونه‌ای است که ابتدا روایاتی که ذیل آیات آمده و تفسیر به غنا شده، بیان کرده‌اند. همچون آیه 30 سوره حج، «وَ اجْتَنِبُوا قَوْلَ الزُّور » که در این‌جا 8 روایت که «قول زور» را به غنا تفسیر کرده‌اند، آمده است. به علاوه روایاتی که ذیل آیات بیان نشده شامل پنج روایت است و از مجموع این روایات، حرمت فی‌الجمله غنا را استفاده کرده‌اند. سپس وارد روایات استماع غنا می‌شویم که 16 روایت توضیح داده شده و در ادامه هم برخی مقوله‌های پیرامونی همچون روایات کسب مغنیه شامل 9 روایت و روایات مربوط به غنا در قرآن شامل چهار روایت را بیان کرده‌اند.

رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران گفت: همچنین مقام معظم رهبری درس بسیار زیبایی را درباره مفهوم غنا بیان کرده‌اند و ابتدا تفسیری از مرحوم محقق نراقی در مستندالشیعه مطرح و جمعا 14 تعریف از غنا را از مستندالشیعه نقل می‌کنند. سپس ایشان می‌فرمایند می‌توان دو معنا برای غنا ذکر کرد؛ یک معنای عام که مطلق آواز را می‌گویند. به معنای صدایی که مد و زیر و بم پیدا می‌کند و معنای خاص که عبارت از آوازخوانی بوده و مقصود از غنا در این روایات نیز آوازخوانی است.

وی در خصوص معنای غنا اضافه کرد: آوازخوانی صوتی است که با رعایت قواعد خاص اجرا می‌شود و لذا وقتی گفته می‌‌شود غنا فی‌‌الجمله حرام است، یعنی آوازخوانی فی‌الجمله حرام است و فی‌الجمله یعنی باید قیودی داشته باشد که نیاز به بررسی دارد. به تبع آن، روایات تحسین صوت را نیز مورد بحث قرار داده‌اند و همچنین مباحثی چون گریه بر میت که چهار روایت را شامل می‌شود، روایات تحسین و تحزین در قرائت قرآن شامل 9 روایت و 22 روایت که دیگر فقها بررسی نکرده‌اند، بیان شده است. به علاوه، حکم رقص نیز از احکامی است که در این کتاب آمده است.

خسروپناه ادامه داد: دو بحث مهم که در این کتاب خواندنی است آن که اولا راهکار فهم دقیق غنا چیست؟ در این مورد مقام معظم رهبری می‌فرمایند این که لغویان آن را چه معنا کردند، مهم نبوده و باید به سراغ استعمالاتی رویم که در لغت، ادب، عرف و فقه به کار رفته و از طریق استعمالات معنای غنا را دریابیم و همان‌طور که بیان شد، ایشان معنای آوازخوانی را مطرح کرده‌اند.

موضوع حرمت غنا است؛ نه موسیقی
وی همچنین در خصوص ساختار این کتاب افزود: در بخش دیگر 48 سوال و جواب را مطرح کرده‌اند که از مجموعه این سوال و جواب، حاصل بحث که نظر مقام معظم رهبری را در مورد غنا معلوم می‌کند، آن است که ایشان می‌فرمایند اولا موضوع حرمت، غنا است و نه موسیقی؛ موسیقی چه به معنای فن ترکیب اصوات باشد؛ به گونه‌ای که مستمع از آن صوت لذت ببرد و یا به معنای خاص؛ یعنی صدای برخاسته از ساز همچون صدایی که از سنتور، نی و تنبک بیرون آید. خلاصه این که موضوع حرمت موسیقی نیست؛ بلکه غنا موضوع حرمت است.

رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران اضافه کرد: دوم آن که غنا معنایی عام دارد و آن ترجیع‌الصوت؛ یعنی زیر و بم دادن به صدا است و این مقصود نیست؛ بلکه معنای دوم مقصود است و آن آوازخوانی است که شامل اذان گفتن، تلاوت قرآن و مداحی و یا لالایی مادران نیست. سوم این که غنایی که آوازخوانی معنا شد و موضوع حرمت است، اگر لهوی باشد، یعنی «مضلا عن سبیل الله»، بالجمله حرمت دارد. لذا ترجیع و کشش صوت از مقومات غنای لغوی است و نه مقومات غنای عرفی که موضوع حرمت است. بنابراین صوت مرجع به معنای زیر و بم دادن، حرمتی ندارد و حتی صوت مطرب، به معنای طرب‌انگیز بودن نیز موضوع حرمت و غنا نیست و ممکن است از باب دیگری برای آن، حکم حرمت آید.

خسروپناه خاطرنشان کرد: همچنین قالب، محتوا، نظم، نثر، زبان‌ها، لهجه‌ها، صوت یا کلام داشتن و نداشتن، دخالتی در حرمت و حلیت غنا نخواهد داشت و حیثیت تعلیلیه حکم حرمت، غنای لهوی مضلا عن سبیل‌الله است. به علاوه ریتم دادن به موسیقی و یا در دستگاه خواندن و نخواندن دخالتی در حلیت و حرمت ندارد. همچنین نمی‌توان گفت اگر آوازی با سازی باشد حرام و اگر نباشد حلال است. بنابراین هر آوازخوانی که لهوی؛ یعنی «مضلا عن سبیل‌الله» باشد، حرام است؛ چه این ویژگی‌ها را داشته باشد چه نداشته باشد.

وی افزود: یک تحلیل از کتاب وی همچنین در خصوص امتیازات کتاب «غنا و موسیقی» مقام معظم رهبری ضمن بیان این که با خواندن این کتاب، قدرت رجالی و فقه‌الحدیثی افزایش می‌یابد، عنوان کرد: حدود 73 روایت؛ سند و دلالتا در این کتاب نقل شده است. ضمن این که برخی اساتید در درس خارج، گاهی اوقات بر اساس مبنای حدیث‌شناسی‌شان، اگر بحثی تعداد روایات متعددی داشته باشد، نیازی به بررسی سند نمی‌بینند. اما مقام معظم رهبری در این کتاب، تک‌تک روایات را سندا بررسی و نکات حدیث‌شناسی، رجالی یا درایه جالبی را مطرح کرده‌اند که به واقع قابل استفاده است. به طور مثال، زمانی فرد خواننده اطلاعات مربوط به فرق و نحل را نیز در بعضی موارد از این درسنامه در می‌یابد. همچنین در نام بردن از علما نیز برخی اطلاعات تاریخی را مطرح کرده‌اند. به علاوه این کتاب، اطلاعات مرجع‌شناسی و کتاب‌شناسی مفیدی به ما ارائه می‌دهد.

تبیین جامع رهبری از غنا در درسنامه «غنا و موسیقی»
رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران ضمن تاکید بر این که این کتاب اطلاعات رجالی و حدیثی جامعی را در اختیار خواننده قرار می‌دهد، افزود: از دیگر نکات تحلیلی که می‌توان در مورد این کتاب بیان کرد، تبیین جامعی است که مقام معظم رهبری از بحث غنا دارند و بسیار دقیق به معنای عرفی و نه معنای لغوی که موضوع حرمت است، می‌پردازند. به علاوه طبق مطالعاتی که از پیش در مورد غنا داشتم، مشاهده نکردم بزرگانی را که در مورد غنا یا موسیقی مطلبی را گفته باشند و مقام معظم رهبری در این درسنامه بدان توجه نداشته باشند. لذا این کتاب، یک کتاب جامع مجتهدپرور است و بنده به عنوان کسی که در فقه تلمذ و مباحثه درسی داشته‌ام، کمتر کتابی را دیدم که چنین وزین و عمیق به زوایای مختلف بپردازد و جامع باشد.

نیازمند شاخص در بحث حرمت و حلیت غنا هستیم
وی همچنین در بخش سوم سخنان خود گفت: نکته دیگر این که یک‌سری بی‌دقتی‌های مرتبط با ویراستار در کتاب موجود است و بهتر بود که ویراستار کتاب نیز مشخص می‌شد. گذشته از این بنده دو سوال مهم دارم که به عقیده من محققین باید در مورد آن بیندیشند. یکی این که در بحث حلیت و حرمت موسیقی و غنا به شاخص نیاز داریم و مفاهیم کیفی کافی نیست. مقام معظم رهبری در این کتاب بیان کرده‌اند موضوع حرمت، غنا و آن هم غنای عرفی است که به توضیح آن پرداختند و منظور غنای لهوی مضلا عن سبیل‌الله است. با توجه به آنچه گفته شد، این موارد همگی مفاهیم کیفی است و سوال این است که شاخص در این بحث کجاست؟ به این معنا که چه غنایی مضلا عن سبیل‌الله است؟ یعنی شاخص اظلال در این بحث چیست؟

رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران ضمن اشاره به این که دغدغه رهبری حل مسائل جامعه نیز هست، بیان کرد: یک بحث جالب در این کتاب به این موضوع پرداخته که چرا اکثر این روایات از امام صادق(ع) است و بیان می‌کند از آن‌جا که غنا در بین آحاد مردم در عصر امام صادق(ع) رواج پیدا کرده است، این گسترش باعث شده آن حضرت این بحث را به طور جدی مطرح کند.

خسروپناه ضمن بیان این که قطعا برخی مصادیق غنای لهوی، برخی مصادیق موسیقی‌ است، خاطرنشان کرد: اکنون در پخش اخبار، فیلم، مستند و... از موسیقی استفاده می‌‌شود و لذا موسیقی جزئی از سبک زندگی افراد شده است. از طرفی، امروزه در دنیای مدرن، موسیقی‌ها و یا دستگاه‌هایی از موسیقی به همراه سازهایی ساخته شده، که امکان ندارد غنای لهوی نباشد. به طور مثال امروزه موسیقی‌های مدرن همچون راک، متال، بلک متال، جز، پاپ و غیره وجود دارد و راک و متال و نیز برخی شاخه‌های آن که با ساز گیتار الکترونیک استفاده می‌شود، دقیقا مصداق غنای لهوی است.

وی تصریح کرد: دنیای مدرن که مبنایش اومانیسم، سوبژکتیویسم و سکولاریسم است، با این مبنا بر روی هنر مدرن و موسیقی مدرن اثر گذاشته و موسیقی‌هایی را طراحی می‌کند که دقیقا مصداق غنای لهوی است. به بیان دیگر، به گونه‌ای از دانش موسیقی استفاده شده است که نوعی موسیقی که مصداق غنای لهوی است، طراحی شود و حال آیا می‌توان در این‌جا گفت که سازها و دستگاه‌ها مطلقا تاثیری ندارد؟ البته گاهی در زمینه دستگاه‌های سنتی خود بحث می‌کنیم و در این‌جا به عقیده من نمی‌توان گفت دستگاه شور یا سه‌گاه و چهارگاه غنای لهوی هست یا نیست؛ بلکه در ریتمی می‌تواند باشد و در ریتم دیگری نباشد.

رئیس موسسه حکمت و فلسفه ایران عنوان کرد: اما برخی موسیقی‌های مدرن دقیقا برای غنای لهوی ساخته شده است و لذا شیطان‌پرست‌ها از آن استفاده می‌برند. ضمن این که در میان شیطان‌پرستان هرگز نمی‌بینید که از موسیقی پاپ استفاده کنند و موسیقی مورد استفاده آن‌ها یا راک و یا متال است و به نظر من به این مباحث باید پرداخته شود.

رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران در تکمیل سخنان خود در مورد این کتاب عنوان کرد: فکر می‌کنم این اثر ذی قیمت، که قوی‌ترین، غنی‌ترین و جامع‌ترین منبع در بحث غنا بوده و طبیعتا در بحث موسیقی، رقص و تبعات غنا نیز از این کتاب استفاده می‌شود، می‌تواند یک منبع دقیق برای آن باشد که فقهایی که موضوع موسیقی را به لحاظ دستگاه‌ها و سازها و آوازها کار کردند، از آن استفاده کنند.

انتهای پیام

قبل از گیردادن به ویلا‌های لواسان، به حوزه لواسان باید گیر بدهید+فیلم

واکنش آملی‌لاریجانی به اظهارات آیت‌الله یزدی: چرا به این وضع افتاده‌اید و به همه توهین می‌کنید؟ سینه‌ام خزانه اسرار مسئولان و آقازاده‌هاست| ساختمان‌هایی که از آنها استفاده می‌کنید، ارث پدرتان است؟| اکبر طبری رئیس دفتر من نبود| چرا درباره معاون اقتصادی سپا

مکارم‌شیرازی خطاب به آملی‌لاریجانی و یزدی: به این وضع خاتمه دهید

منبع این خبر، وبسایت www.dana.ir است و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه این خبر را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ۲۲۷۲۴۴۲۳ را به همراه موضوع به آدرس info@porsyar.com ارسال فرمایید.
با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع مطلب و کاربران است.

دیگر خبرها

  • شباهت‌های باورنکردنی جاذبه‌های ایران با سایر نقاط دنیا +عکس
  • علم الهدی: علیه موسیقی روایت نداریم اما روایاتی در مورد حرام بودن استعمال ابزار موسیقی داریم
  • 6 سال زندان برای یک زوج فرانسوی به جرم سرقت ماسه‌های ساحل
  • تاخیر در اجرای قوانین آزادسازی حریم دریا/نقش دریا در توسعه گردشگری
  • تحلیل رئیس موسسه حکمت و فلسفه ایران از درسنامه غنا و موسیقی
  • تشکیل ستادساماندهی سواحل وسط تعطیلات/ تابستانی که از دست رفت
  • موسیقی غنا نیست/ می‌توان از موسیقی به نفع جامعه استفاده کرد
  • پاسخ‌های دندان شکنی به توطئه‌های دشمنان خواهیم داد
  • نباید در موضوع موسیقی سردمدار فسق و فجور باشیم
  • نمی‌توان با ادله حرمت غنا، حرمت موسیقی را ثابت کرد
  • علم الهدی: علیه موسیقی روایت نداریم
  • فراز و نشیب آزادسازی حریم دریا/ اجرای قانون شاید وقتی دیگر
  • سفیر چین مهمان ویژه تمرین تیم‌ ملی بسکتبال
  • تراژدی تازه صنعتگران؛ جولان دلالان در بازار مواد اولیه
  • حکومت امیرالمومنین؛ نمونه‌ای از حقوق‌مداری برای تاریخ
  • دیدار سفرای جدید ایران در ساحل عاج و ازبکستان با روحانی
  • لزوم تسریع در پرونده های قضایی/عده ای به دنبال قانون شکنی و زیرپا گذاشتن ارزش‌ها هستند
  • ◄ تاثیر معکوس راه‌بندهای خطوط بی‌آرتی: موتورسواران جولان می‌دهند
  • تصاویر/ جولان گرما در بوشهر