به گزارش ایکنا، خانم صدیق، رئیس مدرسه علوم اسلامی، در تفسیر آیه 87 سوره مائده گفت:  خداوند   در این آیه  می‌فرماید: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تُحَرِّمُوا طَيِّبَاتِ مَا أَحَلَّ اللَّهُ لَكُمْ وَلَا تَعْتَدُوا إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ الْمُعْتَدِينَ» حلال‌هایی که برای شما قرار داده شده بر خود حرام نکنید. در شأن نزول این آیه بیان شده زمانی که پیامبر اکرم(ص) آیات عذاب بر مردم را خواند، متأثر شدند و برخی از آن‌ها سوگند خوردند و عهد بستند که از این به بعد شب‌ها را نخوابند و کاری جزء عبادت انجام ندهند. رسول خدا(ص) پس از شنیدن این خبر مردم را در مسجد جمع کردند و فرمودند چرا برخی از مردم چیزهای حلال و پاکیزه را بر خود حرام کردند آگاه باشید که من شب‌ها می‌خوابم و با همسرانم ارتباط دارم و غذا می‌خورم و هرکس از سنت من روی برگرداند از من نیست و به این وسیله اعلام کردند که رهبانیت در دین اسلام وجود ندارد.
در قرآن نیز همواره دیدیم که خداوند امر و اشاره می کند به استفاده صحیح از نعمت های حلال الهی بارها رد قرآن کلمه کولو آمده که بخورید، استفاده کنید و بهره ببرید.
دو آیه پس از این نیز خداوند می فرماید وَ کُلُوا مِمّا رَزَقَکُمُ اللّهُ حَلالاً طَیِّباً وَ اتَّقُوا اللّهَ الَّذی أَنْتُمْ بِهِ مُؤْمِنُونَ ولی همیشه پس از خوردن قیدی «کولو واشکرو» و «کولو وعلموا» و «کولوا و لاتسرفوا» و «کولوا ولا تتبعوا خطوات شیطان» یعنی از آنچه حلال است استفاده کنید ولی استفاده صحیح و درست داشته باشید.
آیه بعدی که به آن پرداخته شد آیه دوم سوره انعام است که با اشاره به این آیه که خداوند می فرماید هُوَ الَّذِي خَلَقَكُمْ مِنْ طِينٍ ثُمَّ قَضَىٰأَجَلًا وَأَجَلٌ مُسَمًّى عِنْدَهُ ۖثُمَّ أَنْتُمْ تَمْتَرُونَ ما به بهانه این آیه تفاوت اجل مسمی و اجل معلق بیان شد.
دو نوع اجل وجود دارد که یک اجل مسمی مطلق و مفروض است که ثانیه ای در آن تأخیر و تعجیل نمی شودو عمر و پیمانه ای که برای هر کس مشخص شده ثانیه ای کم یا زیاد نخواهد شد و یک اجل مشروط و معلق وجود دارد که به واسطه شرایط قابل تغییر است.
ممکن است انسان به واسطه بی احتیاطی در 40 سالگی تصادف کند و بمیرد یا به خاطر تغذیه نادرستی که کرده و درست به سلامت خود نرسیده سکته کند و بمیرد.
اجل معلق را می توان با چیزهایی مانند صدقه دادن، صله رحم و زکات دادن و دعا کردن می توان تأخیر انداخت و عمر را طولانی کرد و انجام ندادن برخی از امور نیز سبب کوتاه شدن عمر انسان می شود و اجل به تعجیل می افتد و زودتر اتفاق می افتد ولی اجل مسمی هیچ تأخیر و تعجیلی در آن نیست و سر زمان خود هر انسانی زمانی که عمرش تمام شد از دنیا می رود.
آیه بعدی آیه 103 سوره انعام لَا تُدْرِكُهُ الْأَبْصَارُ وَهُوَ يُدْرِكُ الْأَبْصَارَ وَهُوَ اللَّطِيفُ الْخَبِيرُ بود که بحث رؤیت خدا است و به دلیل آنکه در چند بخش قرآن به آن اشاره شده یکی از مباحث کلامی و مهم است که همواره به آن اشاره می شود.
اینکه آیه خداوند را می توان مشاهده کرد یا خیر با دلایل عقلی و نقلی او را اثبات می کنند ولی منظور دیدن خدا در آیات قرآن چیست.
اگر خداوند را نمی توان با چشم سر دید برای توضیح این مطلب بسنده می کنیم به روایتی از امام صادق علیه السلام زمانی که معاویة بن وهب خدمت ایشان رسید و گفت نقل شده مؤمنان در بهشت پروردگار خود را مشاهده می کنند به چه شکلی است امام تبسم تلخی کردند و فرمودند ای معاویه چه قدر زشت است انسان 70 تا 80 سال عمر کند در ملک خدا زندگی و از نعمت هایش تناول کند ولی او را آنچنان که شایسته است نشناسد.
ای معاویه پیامبر صلی الله هرگز پروردگار را با این چشم مشاهده نکرد مشاهده بر دو گونه مشاهده با چشم دل و مشاهده با چشم ظاهر است هر کس مشاهده با چشم دل را بگوید درست گفته و هر کس مشاهده با چشم سر را بگوید دروغ گفته و به خدا و آیات خدا کافر شده زیرا پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند هر کس خدا را شبیه آفریدگانش بداند کافر است.
نکته پایانی در زمینه آیه 112 سوره انعام وَ کَذلِکَ جَعَلْنا لِکُلِّ نَبِيٍّ عَدُوًّا شَياطينَ الْإِنْسِ وَ الْجِنِّ يُوحي‏ بَعْضُهُمْ إِلي‏ بَعْضٍ زُخْرُفَ الْقَوْلِ غُرُوراً وَ لَوْ شاءَ رَبُّکَ ما فَعَلُوهُ فَذَرْهُمْ وَ ما يَفْتَرُونَاست که خداوند می فرماید همه انبیا دشمنانی از جن و انس داشتند در واقع شیاطین وسوسه می کنند و کار اولشان وسوسه است و پس از این که وسوسه در انسان ها تأثیر گذاشت اخوان شیاطین می شوند و پس از جلوتر رفتند. در نهایت انسان ها شیاطین می شوند و شیاطین انس می شوند.
نکته در این زمینه این است که ما همه کارها از جهتی به خدا نسبت می دهیم زیرا همه چیز از خدا است و اختیار، آگاهی، قدرت و علم همه موجودات از خداوند است و اگر شیاطین با پیامبران دشمنی می کنند با اجازه خداوند این کار را انجام می دهند ولی به این معنا نیست که آنها اخبار دارند بلکه انسان ها و اجنه اختیار دارند و با اختیار خودشان این راه را برمی گزینند و دشمنی می کنند.
این سؤال مطرح است چرا خداوند جنیان را آفرید و آنها را وسیله انحراف انسان ها قرار داد. در جواب باید بیان کرد وسوسه ها و انحرافات به تنهایی عامل انحراف نیستند و شیطان به تنهایی وسوسه می کند بلکه گوش دادن یا دل سپردن به آنها عامل انحراف است.
اگر صرف وسوسه باشد منحرف نمی شود تبعیت و گوش دادن و پیروی است که سبب وسوسه می شود از آنطرف بسیاری از مواقع این وسوسه ها سبب تکامل انسان ها و سبب آب دیده و ورزیده شدن می شود.
در مبارزه با شیطان ظرفیت ما افزایش پیدا می کند پس شیطان وسیله ای برای تکامل انسان است.
انتهای پیام

منبع: ایکنا

مطالب پیشنهادی:
خبر بعدی:

ششم خرداد تعطیل است؟ / دانلود ترتیل جزء شانزدهم قرآن کریم/نظر مراجع تقلید درباره اکستنشن مژه و مو

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، همزمان با ماه مبارک رمضان و بهار قرآن، گروه‌های مختلف خبری باشگاه خبرنگاران جوان، به موضوعات مرتبط به این ماه اعم از مناجات، ترتیل قرآن کریم، قیمت اقلام غذایی ویژه ماه رمضان و ... پرداخته‌‍اند که هر روز مهمترین آن ها را در این گزارش می‌خوانید.

امشب؛ دانشجویان افطار را میهمان رهبر معظم انقلاب هستند

دلدادگی‌هایی که با باران عجین شد/ اشک‌هایی در فراق امام زمان (عج) + تصاویر

دوشنبه ۲۱ رمضان تعطیل است

ترتیل جزء شانزدهم قرآن با صدای شحات انور

مهمترین دستاورد روزه دار در ماه رمضان چیست؟ + فیلم

حدیث رسول اکرم(ص) درباره خطاکاران

دعای روز شانزدهم ماه رمضان + فیلم و عکس نوشته

آیا می‌توان به قصد فرار از روزه گرفتن سفر کرد؟ + فیلم

حکم شرعی غسل و وضو با اکستنشن مو و مژه + نظر مراجع تقلید

تدارک ویژه «کوی محبت» در شب های قدر

در فضای مجازی متعلق به دشمن نمی‌توان سبک زندگی قرآنی را ترویج کرد/ راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات لازمه تاثیرگذاری در این فضا

برپایی ایستگاه صلواتی افطار در چهاربرج + فیلم

انتهای پیام/

مسافرین کلیپ تک‌خوانی یک زن در روستای ابیانه احضار شدند

حمله پادشاه عربستان به ایران و دعوت از سران عرب برای بررسی تنش در خلیج فارس| عربستان خواهان جنگ نیست| عادل الجبیر: عربستان دست‌هایش برای صلح به سوی همه دراز است

احتمال اختصاص سهمیه مضاعف به کنکوری‌های مناطق سیل زده

منبع این خبر، وبسایت iqna.ir است و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه این خبر را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ۲۳۷۸۲۲۰۱ را به همراه موضوع به آدرس info@porsyar.com ارسال فرمایید.
با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع مطلب و کاربران است.

دیگر خبرها

  • شب قدر، موهبت خداوند بر انسان
  • حجت‌الاسلام عالی در گفتگو با تسنیم: درک شب قدر صرفاً به بیداری نیست/ماه رمضان بستر آمادگی برای دوران ظهور است
  • نقش ایمان به قدر در زندگی
  • تلاوت جزء هجدهم قرآن‌ با صدای سبزعلی، منشاوی و خلیل‌الحُصری
  • برگزاری تفسیر قران کریم همزمان با مراسم سی روز با قرآن درفومن
  • امیرمومنان(ع) حقیقت وعینیت شب قدر است
  • مراسم محفل انس با قرآن کریم نیرو‌های مسلح استان اردبیل + تصاویر
  • فقه و تفسیر هم اگر انسان را به خشیت نرسانند مفید نخواهند بود
  • مساجد تاریخی شیراز میزبان محفل انس با قرآن
  • نشست گستره پژوهشی اخلاق تفسیر قرآن کریم برگزار می شود
  • مرحله مقدماتی مسابقات قرآن کریم نیروی هوایی ارتش برگزار می شود
  • کمبود مفسر قرآن کریم در خراسان جنوبی
  • محفل انس با قرآن نیرو‌های نظامی و انتظامی
  • ماه مبارک رمضان فرصتی برای تببین و گسترش برنامه‌های قرآنی
  • تلاوت جزء هفدهم قرآن‌ با صدای سبزعلی و منشاوی
  • معراج؛ سفری از فرش تا عرش/ تاملی در سفر پیامبر(ص) در شب معراج
  • محفل انس با قرآن کریم ویژه ایتام
  • ماه مبارک رمضان در نگاه آیت‌الله محمود طالقانی ‏
  • ترتیل جزء شانزدهم قرآن با صدای شحات انور