گفت و گو با مژده لواساني، بهترين مجري زن 95
تاریخ انتشار: ۹ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۲۴۲۱۱۷۰۸
خبرگزاري آريا - همشهري شش و هفت: متولد آبان 1368 است و سه ساله بود که با برنامه سلام کوچولو، طعم شيرين راديو را چشيد. مژده لواساني در همان کودکي و نوجواني، اجراي راديويي را به صورت حرفهاي پيگيري کرد و کم کم وارد تلويزيون شد و بعد از دو بازي کوتاه در دو سريال پلاک 14 و خبرنگار، اجرا در تلويزيون را هم انجام داد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
او تنها مجري خانم در برنامههاي سال تحويل تلويزيون بود که از شبکه اول، ويژه برنامه تحويل سال را اجرا کرد و چند شبي هم مجري برنامه بوي عيدي شبکه اول بود. با او درباره حس و حالش از اين انتخاب گفتوگو کردهايم. از او خواسته ايم برايمان از مسيري که آمده و ميخواهد برود، بگويد.
شما در نظرسنجي بهترين مجري زن تلويزيون در برنامه سه ستاره، بهترين مجري سال 95 شديد. از اين که مخاطبان، شما را که جواني 27 سالهايد از ميان مجريان کارکشتهاي که شايد به اندازه سن شما، سابقه داشته باشند، انتخاب کردهاند، چه حسي داريد؟
همان شبي که به برنامه سه ستاره رفتم و بين نامزدها بودم گفتم، همين که به عنوان نماينده نسل جوان در اين فهرست حضور دارم احساس خوشحالي ميکنم. گفتم، احساس غرور ميکنم که کنار مجريان باتجربه و قديمي ايستادهام، اما اينکه مردم، من را انتخاب کردند، خيلي حس خوب و خوشايندي است. واقعا، هيچ جايزه و انتخابي با انتخاب مردم برابري نميکند.
فکر ميکنيد اين انتخاب، چه پيامي براي خود شما و برنامه سازان تلويزيوني دارد؟
حقيقتاش همان شب هم گفتم كه اين انتخاب مردم، راي اعتماد آنها به جوانترهاست. خيلي از جوانان دهه 60 و 70 و 80، گاهي من را نماينده خود و نسلشان در تلويزيون ميدانند؛ نسلي که شايد اشتباهات، لغزش و لرزشهايي داشته باشد، اما ميشود به آنها اعتماد کرد و انگيزه داد. مهمترين ويژگي و پيام اين انتخاب، راي به همين جوانگرايي است.
حضور مستمر روي آنتن، مهمترين مساله مجريان زن در تلويزيون ماست. خيلي از مجريان خانم، بعد از مدت کوتاهي اجرا، ناگهان از دور خارج ميشوند، اما شما توانسته ايد سالهاي قابل توجهي در شبکههاي اصلي، برنامههاي زندهاي را روي آنتن ببريد. رمز اين استمرار در چيست؟
چون کارم را از بچگي از راديو شروع کردم، بنابراين قدم به قدم جلو آمدم. دقيقا ميدانم که ميخواهم تا سال بعد چه کار کنم. اين تربيت راديويي باعث شده که هر برنامهاي را باري به هر جهت اجرا نکنم. قدم به قدم آمدم، تجربه کردم و خيلي محتاط بودم. وقتي در برنامه «به خانه برميگرديم» اجرا داشتم و وارد حيطه اجتماعي شدم، پيشنهاد اجرا در برنامههاي مختلف خانواده مطرح شد، اما خيلي گزينشي انتخاب کردم و سراغ اجراي«کافه سوال» رفتم. وقتي هم کافه سوال تمام شد تا آغاز «رو به راه»، حدود يک سال هيچ برنامهاي را جز چند ويژه برنامه خاص اجرا نکردم آن هم با وجود پيشنهادهاي زيادي که وجود داشت.
رمز استمرار علاوه بر اين نکته، انجام ندادن هر کاري است. با همه احترام به دوستان همکارم، بعضي دوستان همه ژانرها را اجرا ميکنند و براي همين مخاطب براي آنها هويتي قائل نيست و زود کنار ميروند. اين که بدانيد کجا، چطور و چه زماني اجرا و صبوري کنيد و هر برنامهاي را نرويد، مهم است. «روبه راه» آبان پارسال تمام شد و تا الان يک ويژه برنامه يلدا، اربعين و تحويل سال را اجرا کردم. در هر حال صبوري کردن را ياد گرفتم تا به موقع روي آنتن باشم. البته گاهي انتخابهاي اشتباه هم ممكن است در اين مسير داشته باشم و منکر اين اشتباهات نميشوم.
مجريان زن در تلويزيون ما با وجود محدوديتها و مشکلات، حضور پررنگي دارند، اما هنوز اجراي اصلي خيلي از برنامههاي مهم و محوري را به آنها واگذار نميکنند. چرا؟
نميشود گفت محدوديت؛ چون برخي از مسائل، براساس باورهاي ارزشمند ماست که باعث شده زنان ما اجراهاي متفاوتي از اجراهاي زنان در تلويزيونهاي ديگر داشته باشند. با اين همه متاسفانه با وجود تواناييهاي مجريان زن، اجراي خيلي از برنامهها به آنها داده نميشود. بخشي از اين ماجرا شايد به مردم برميگردد؛ چون با مجريان مردي که ستاره شدهاند بيشتر ارتباط برقرار ميکنند. بنابراين بيشتر از نگاه مسئولان، به انتخاب مردم برميگردد که مجريان ستاره مرد را قبول کردهاند.
برخي مجريان تلاش ميکنند تا بعضا با خود نمايي، نمايش اطلاعات عمومي و... فضاي برنامه را تسخير و مهمان را مرعوب خودشان کنند. به نظر شما يک مجري، چقدر ميتواند در يک برنامه و آن هم برنامه زنده، ميدانداري کند و خود را نشان بدهد؟
آنچه که يك مجري هست؛ يعني دانش و سواد او از همان يک دقيقه اول و نخستين جملهاي كه ميگويد، آشكار ميشود. اين موضوع حتي از چشمهاي يک مجري و دايره واژگان او نيز کاملا مشهود است. مخاطب، خيلي مرعوب ادا و اطوار نميشود. زماني كه مهمان دورهمي بودم، فرق آقاي مديري با بقيه مجريان را فهميدم. او با تکريم مهمان، گفتوگو را پيش ميبرد. او قهرمان است و اين بزرگي را با کوچک کردن مهمان به دست نميآورد. براي قهرماني نياز نيست كه بقيه را بکوبيم.
شما، تنها مجري خانم در ميان برنامههاي تحويل سال 96 بوديد؛ آن هم برنامه تحويل سال در شبکه اول که نقش مهم و تريبون رسمي تلويزيون به شمار ميرود. چه حسي داشتيد که به عنوان تنها مجري زن و در روز زن، مجري اين برنامه شديد؟
اولين تجربه برنامه زنده تلويزيوني سال تحويلم بود. قبلا در راديو اين فضا را تجربه کرده بودم. مدتها بود كه در شبکه اول از 14 سالگي که کبوتر دات کام را اجرا کردم، برنامه نداشتم. اين بازگشت، حس خيلي خوبي بود.گمانم اتفاق خوبي در اجرا بود و اميدوارم فتح بابي باشد براي اجراها و همکاريهاي بعدي.
شما معمولا موقع سال تحويل در مشهد هستيد. چه حسي داشتيد که امسال نتوانستيد در مشهد و در کنار خانواده، سال را تحويل کنيد؟
هر سال، جز سالي که کربلا بودم، موقع تحويل سال مشهد بودم و براي همين، امسال هم موقع تحويل سال، دلم پيش حرم بود، اما قبل تحويل سال، رفتم و سالم را به امام رضا سپردم و آرزو كردم كه تحويل سالي که با مردم هستم، خوب باشد که البته خوب بود.
در برنامه بوي عيدي، تعداد زيادي مهمان از بازيگران گرفته تا چهرههاي علمي حضور داشتند و شما ميبايست به صورت زنده با آنها گفتوگو ميکرديد. گفتوگوي زنده در راديو و تلويزيون مثل هندوانه در بسته است که موفقيت در آن، ارتباط مهمي با وضع مهمان دارد. چطور تلاش کرديد تا مهمانان راحت باشند و صحبت کنند؟
گفتوگوي تلويزيوني به حال مصاحبه شونده، شرايط روز و خيلي چيزهاي ديگر بستگي دارد. گاه شده با يک بازيگر، سه بار گفتوگو کرده ام.از اين سه بار يک بار آن عالي بوده، يک بار متوسط و بار آخر خيلي بد شده! اين در حالي است كه هر دو همان آدمهاي قبلي بوديم، ولي شرايط و موضوع گفتوگو، فضا را عوض ميکند. در برنامههاي تحويل سال نبايد گفتوگوي تخصصي داشت؛ مثلا ميشد کلي بحث تخصصي با عوامل فيلم ماجراي نيمروز داشت، اما آنجا مجال اين ماجرا نبود. در چنين برنامههايي بايد بحث شيرين دم عيدي کرد و خوش بود. بنابراين تلاش ميکنم در گفتوگوهاي اين چنيني، مهمان راحت باشد تا راحت حرفش را بزند. فکر ميکنم تا حالا موفق بوده ام.
متاسفانه در سالهاي اخير بعضي مجريان کارکشته مثل محمدرضا شهيديفرد و اسماعيل ميرفخرايي، ديگر در تلويزيون، اجرايي ندارند و جديدا هم منصور ضابطيان و گروه راديو هفت و صدبرگ از تلويزيون رفته اند. به نظر شما، آيا عدم حضور اين افراد، باعث ميشود تا مجرياني که الان هستند، بيشتر ديده شوند يا نه، حضور آنها، فضا را گرم تر ميکند؟
دريغ و افسوس ماست که اين افراد حضور ندارند. منش، سواد و اجراي آقاي شهيدي فرد هميشه الگوي من بوده و استاد ميرفخرايي هم که جاي خود دارند. واقعيت اين است که کسي نميتواند جاي شهيدي فرد را پر کند که بگوييم، حالا اگر او نباشد، مجري ديگري بيشتر ديده شود. حضور امثال ايشان باعث افتخار ماست. سالها در راديو گفتوگو افتخارم اين بوده كه در جايي برنامه اجرا ميكنم که شهيدي فرد اجرا ميكرده. با خودشان هم که صحبت ميكردم، ميگفتم حضور و بودن شما باعث دلگرمي ماست. قطعا حضور آنها باعث آبرو و اعتبار براي خودماست. اين مهم است که در رسانهاي کار کنيم که امثال شهيدي فرد اجرا داشتهاند.
معمولا بعضي مجريان، دچار وسوسه بازيگري يا کارهاي ديگر ميشوند. تا به حال پيشنهاد بازي در فيلم يا سريالي را داشتهايد؟
وقتي 10 سالم بود کارم را در تلويزيون با بازي در سريال پلاک 14 آقاي مهران مديري شروع کردم و بعد سريال خبرنگار را بازي کردم. خيلي پيشنهاد بازي دارم و همين اواخر پيشنهاد بازي در سريالي را داشتم که توسط آقاي حامد عنقا ارائه شد، اما راستش چارچوبهاي خودم را از نظر پوششي و اعتقادي دارم؛ مثلا بدون چادر بازي نميکنم. هيچ وقت به خاطر وسوسه بازي، اعتقاداتم را کنار نميگذارم. پيشنهاد آقاي عنقا هم بازي در نقش شخصيتي با چادر بود، اما بعدا فکر کردم و ديدم دلم ميخواهد هويت مژده لواساني مجري را حفظ کنم. نميخواستم مخاطب، رويکرد ديگري از من ببيند. خيلي همه جوانب را ميسنجم و نميتوانم ريسک کنم که مخاطب تلويزيوني، من مجري را از ذهناش دور کند.
کارتان را از راديو آغاز کرديد و هنوز هم با وجود ستاره شدن در تلويزيون، راديو را دنبال ميکنيد. علت اين علاقه به راديو چيست؟
راديو عشق اول و آخر است. راديو خانه پدري ماست. ما ازدواج ميکنيم اما به خانه پدري مان برمي گرديم و رجوع ميکنيم و سر ميزنيم. راديو براي آنهايي که از راديو به جاي ديگر رفتند، حکم اصل و ريشه را دارد. افتخار ميکنم به اين حس ريشهدار بودن. احساس ميکنيد خانواده بزرگي به نام راديو داريد. راديو همه عمر و کودکي و نوجواني من است؛جايي است که تجربه کردم، خنديدم و گريه کردم و آدمهاي زيادي ديدم. گذشتهام را دوست دارم و براي همين اصلا نميتوانم به راديو فکر نکنم.
خيلي از خوانندگان ما، ساعتهاي زيادي را در ترافيک ميگذرانند. بسته پيشنهادي شما براي برنامههاي راديويي چيست که به کار خوانندگان ما بيايد؟
برنامههاي عصرگاهي و صبحگاهي راديو ايران و راديو جوان شنيدني است، اما پيشنهادم هميشه راديو پيام است؛ چون بسته شعر و خبر و موسيقي دارد. براي آنهايي هم که زياد داخل ماشين هستند، راديو آوا گزينه خوبي است؛ چون ترکيب موسيقي سنتي، پاپ و محلي دارد. در اتوبوس و مترو هم که خواهش ميکنم فقط کتاب و کتاب و کتاب!
منبع: خبرگزاری آریا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۱۱۷۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی: