رکنا: اوایل که در زمینه ممنوع‌ الکاری ایشان حرفه‌ای نشده بودم، کاغذ و قلم بر می‌داشتم و به نیت این یا آن مسئول، نامه می‌نوشتم و سعی می‌کردم اتهامات بی اساس و توهین‌های آزار دهنده را جواب دهم که مثلا فلان عکس در فلان جای خصوصی برداشته شده و فلان حرف را ایشان نگفته‌اند ولی این نامه‌ها غالبا به دستشان نمی‌رسید؛ یعنی ارسال نمی‌کردم.

حجم ویدیو: 4.10M | مدت زمان ویدیو: 00:00:46

این‌ها بخشی از اظهارات حامد احمد ـ همسر فاطمه معتمدآریا است که درباره دوران ممنوع‌الفعالیتی این بازیگر Actor سینما Cinema و تئاتر و تاثیرات آن بر زندگی‌ مشترک‌شان مطرح کرده است.

او در گفت‌گویی که در ماهنامه پاراگراف منتشر شده در پاسخ به اینکه دوران ممنوع‌الکاری فاطمه معتمدآریا چه تاثیری روی زندگی مشترکتان گذاشت؟ می‌گوید: هر بار متناسب با علت ممنوع الکاری، تاثیرش متفاوت بود. اولین بار است که در این مورد صحبت می‌کنم و نمی‌خواهم این فرصت را از دست بدهم. شاید سخنرانی پانزده، شانزده سال پیش ایشان در دانشگاه مریلند شروع خوبی باشد. موضوع سخنرانی سه نسل بازیگری زن در سینمای ایران بود؛ بخشی از حرف‌های ایشان را که تبدیل به جنجال و برگه ثابتی در پرونده و دلایل ممنوع الکاری شان شد عینا نقل می‌کنم؛ قدری طولانی است ولی گمان می‌کنم لازم است.

طبق اشاره احمد صحبت‌های معتمدآریا در آن دانشگاه به این ترتیب بوده است: «سینمای بعد از انقلاب با حذف تمامی آثار و شاخص‌های قبل آغاز شد. سینمایی که دیگر در آن جایی برای بسیاری از بازیگران و ستاره‌های قبل به ویژه زنان وجود نداشت. در آغاز این دوره سینمای ایران با نسل جدیدی از بازیگران به ویژه زنان بازیگری رو به رو شد که عمدتا ریشه و پیشینه تئاتری داشتند؛ تئاتری‌هایی که در دوره قبل نگاهی تحقیر آمیز به جریان حاکم سینما داشتند و به آرمان‌هایی فراتر از سینمای تجاری فکر می‌کردند. این نسل به دنبال شهرت و ستاره شدن هم نبودند و ستاره بودن را در هنر Art بازیگری می‌دانستند و نماینده تفکر ناب هنری بودند که از یک سو با مقاومت تفکر باقی مانده از دوره قبل که به دنبال حفظ حداقل‌های مطلوب گیشه و استفاده از بازیگرانی با ظاهری مطلوب و … بود رو به رو و از سوی دیگر با تفکرات و معیارهای دولتی درگیر بود. حضور و نفوذ یکباره عوامل تحصیل کرده سینما در تمامی رشته‌ها اعم از کارگردانی و فیلمبرداری و صحنه و لباس و حتی تهیه کنندگی سینمای ایران را در محاصره دانش خود قرار داد و عملا جریان و تفکر غالب سینمای دوره قبل تاب مقاومت نیافت و از صحنه خارج شد (هر چند موقت) ولی نحوه حضور زن در سینما با توجه به خواسته‌ها و دریافت‌های دینی هنوز روشن نبود. حذف عناصری چون سکس و خشونت و کاباره و الکل و آواز از سینما عملا جاذبه‌های پیشین حضور زن در سینما را برای مخاطب از بین برده بود و با حذف اینها جایگاه زن در سینمابه عنوان بازیگر نیز باید حذف و یا معنای دیگری پیدا می‌کرد ولی سینمای نوپای ایران هنوز زن را به عنوان محور و عامل پیش برنده داستان در فیلم قبول نداشت و یا نمی‌شناخت، برای همین در سال‌های آغازین این دوره زنانی را در سینما می‌بینیم که صرفا در حال بچه‌داری و یا چای آوردن و غذا دست کردن و … هستند و نمونه‌های بسیار کم و معدودی هستند که به حضور اجتماعی زنان در جامعه پرداخته باشند. اما نسل نو برای خواسته‌های دیگری به میدان آمده بود و خود را آرام آرام و به تدریج به این خواسته نزدیک می‌کرد و این فقط مختص زنان بازیگر نبود. زنان در بسیاری از زمینه‌ها با شکستن قبح کار و حضور در فعالیت‌های اجتماعی وارد صحنه شده بودند ولی زمان، زمان جنگ و مردانه بود و دوره فیلم‌های جنگی که نقش زنان در آنها ناچیز بود. کم کم جایگاه و چگونگی حضور زن در سینما مثل بخش‌های دیگر روشن می‌شد و به این ترتیب حضور زن در سینما نه تنها حذف نشد، که معنا پیدا کرد فقط بازی و هنر بازیگری …»

وی ادامه می‌دهد: این قسمتی از متن سخنرانی ایشان (معتمدآریا) در آن دانشگاه است، اما جمله‌ای که چند روز بعد تیتر یکی از روزنامه‌های معروف شد و به یکی از اتهامات و دلایل ثابت برای ممنوع الکاری همواره بدل شد این بود که شما از حذف سکس و خشونت و الکل (یا همان کاباره) در سینما ابراز تاسف کرده‌اید! و ایشان هر بار باید این موضوع را توضیح می‌دادند تا فرد سوال کننده جدید متوجه منظورشان شوند.

حامد با بیان اینکه «در تمام موارد ممنوع الکاری، چیزی که بیش از همه مرا آزار می‌داد بی عدالتی، دروغ و ظلم در مورد کسی بود که می‌دانستم و می‌دانم روح ظریف و شکننده‌ای دارد و تا چه حد صادقانه برای حضور اندیشمندانه نقش زن در سینما زحمت کشیده است» می‌گوید: اوایل که در زمینه ممنوع الکاری ایشان حرفه‌ای نشده بودم کاغذ و قلم بر می‌داشتم و به نیت این یا آن مسئول نامه می‌نوشتم و سعی می‌کردم اتهامات بی اساس و توهین‌های آزار دهنده را جواب دهم و بگویم که مثلا فلان عکس در فلان جای خصوصی برداشته شده و فلان حرف را ایشان نگفته‌اند و … البته این نامه‌ها غالبا به دستشان نمی‌رسید؛ یعنی ارسال نمی‌کردم. بعدتر که حرفه‌ای شدم حس کردم که انگار تعمد و اراده‌ای وجود دارد برای اینکه سینما از تفکر و اندیشه ورزی دور شود و بدتر از این احساس کردم که طرح چنین موضوعاتی بی ارزش و تحریف و نسبت دادن حرفه‌هایی مثل تاسف معتمدآریا از حذف سکس و خشونت در سینما، از سر دلسوزی برای سینمای متفکر و اصیل نیست؛ شاید تفکری است که دوست دارد امثال ایشان واقعا حرف‌ها را زده باشند تا او را هم در مجموعه سینمای مورد علاقه خود، یعنی سینمای مبتذل و فاقد تفکر و اندیشه و بی اعتبار نزد مردم قرار دهند. البته می‌دانم در مورد ایشان موفق نبودند ولی در مورد من موفق شدند، چون نامه نویسی را تعطیل کردم و این تاثیر ممنوع الکاری‌ها در زندگی ما بود.

این گفت‌وگو که بخشی از آن در اینجا بازنشر می‌شود به بهانه انتشار دوازدهمین شماره ماهنامه هنرهای نمایشی «پاراگراف» به سردبیری محمدرسول صادقی که به طور ویژه به فاطمه معتمدآریا اختصاص دارد.

در این شماره با توجه به سابقه و فعالیت معتمدآریا و جایگاه این بازیگر در سینما و تئاتر و نیز فعالیت‌های اجتماعی هنرمندان متعددی درباره او مطالبی را نوشته‌اند.

رخشان بنی‌اعتماد، سیروس الوند، محمد مهدی دادگو، ناصر ملک‌مطیعی، سیف‌الله صمدیان، مرضیه برومند، ابوالحسن داودی، علیرضا رئیسیان، رضا بابک، تورج منصوری، بهرام شاه‌محمدلو، مجید مدرسی، ابراهیم وحیدزاده، محمدعلی سجادی، رضا فیاضی و مسعود کرامتی و همچنین نریمان حامد (پسر این بازیگر )بخشی از اسامی افرادی است که به بیان خاطره و مطلبی از آشنایی و همکاری خود با معتمدآریا پرداخته‌اند.

منبع: رکنا

مطالب پیشنهادی:
خبر بعدی:

آخرین خبرها از گیشه سینمای ایران/پایان سلطه «شبی که ماه کامل شد»

سینمای ایران در حالی این هفته را به پایان برد که اضافه شدن فیلمی به چرخه اکران نبود، البته این اتفاق در حالی رخ داد که قرار بود فیلم سینمایی «مردی بدون سایه» به کارگردانی علیرضا رئیسیان از چهارشنبه ۲۳ مرداد روی پرده برود اما با مراجعه به سامانه فروش بلیت سینما، هنوز خبری از امکان خرید بلیت این فیلم فراهم نشده است و باید دید که علت این اتفاق چیست.

اخبار فرهنگ و هنر _ فیلم رئیسیان قرار بود هفته گذشته به سرگروهی سینما فرهنگ اکران شود که به علت به کف فروش نرسیدن فیلم پیشین این گروه، اکرانش یک هفته به تعویق افتاد و گویا این تعویق ادامه دارد.

همچنین در این هفته شاهد یک اتفاق بودیم و آن هم پایان صدرنشینی نرگس آبیار با فیلم «شبی که ماه کامل شد» در جدول فروش هفتگی بود.

فروش همچنان در کانال چهار میلیارد

با این حال از این اتفاق بگذریم و به میزان فروش هفتگی سینمای ایران بپردازیم، این هفته هم فروش همچون هفته های گذشته رضایت بخش نبود و تنها با افزایش ۶۰ میلیون تومانی در مقایسه با هفته گذشته همراه شد و این در حالیست که در تابستان همواره سینمای ایران روند خوب فروش را تا پایان فصل حفظ می‌کرد اما گویا فیلم‌های روی پرده آنطور که باید و شاید در جلب نظر مخاطبان موفق نبودند.

این هفته مجموع فروش هفتگی به چهار میلیارد و ۶۷۸ میلیون تومان رسید که دو میلیارد و ۶۷۲ میلیون تومان آن اختصاص به شهر تهران داشت. همچنین ۳۹۲ هزار و ۷۵۶ نفر در این هفته به تماشای فیلم های روی پرده نشستند که سهم اهالی تهران ۱۸۳ هزار و ۹۸۴ نفر بوده است.

ایده اصلی صدرنشین شد/ شبی که ماه کامل شد سقوط

فارغ از اوضاع نه چندان خوشایند فروش سینما، به سراغ رقابت داغ و حساس فیلم‌ها برویم جایی که آزیتا موگویی با فیلم «ایده اصلی» توانست به سلطه طولانی مدت فیلم «شبی که ماه کامل شد» بر گیشه هفتگی پایان ببخشد.

این هفته فیلم موگویی به فروش ۶۶۴ میلیون و ۸۳۲ هزار تومان دست پیدا کرد و این اتفاق در حالی رخ داد که «شبی که ماه کامل شد» با سقوط سه پله‌ای ناگهانی و فروش ۴۹۵ میلیون و ۶۴۷ هزار تومانی در جایگاه چهارمین فیلم پرفروش این هفته قرار گرفت.

آزیتا موگویی تازه‌ترین ساخته سینمایی‌اش را نخستین بار در سی و هفتمین جشنواره ملی فیلم فجر به نمایش درآورد، فیلمی که درباره راه اندازی یک پروژه بزرگ با همکاری ایران و اسپانیا در جنوب ایران ساخته شده است و داستان طمع افراد مختلف برای پیروزی در این مناقصه را  روایت می‌کند.

بهرام رادان، هانیه توسلی، مریلا زارعی، مهرداد صدیقیان و پژمان جمشیدی بازیگران اصلی «ایده اصلی» را تشکیل می‌دهند، چهره‌هایی که دارای محبوبیت قابل قبولی میان مخاطبان سینما هستند و با شروع چشمگیر این فیلم در هفته اول اکران و رسیدن به صدر جدول فروش به نظر می رسد می توان به «ایده اصلی» به عنوان یکی از آثار پرفروش سینمای ایران در سال ۹۸ نگاه کرد.

جانان با امین حیایی نمی‌فروشد

دیگر فیلمی که یک هفته از اکرانش می گذرد، «جانان» ساخته کامران قدکچیان با بازی امین حیایی است. فیلمی که داستانی عاشقانه را روایت می‌کند و از دیگر بازیگرانش می توان به مژگان بیات، پروانه معصومی، بیژن بنفشه خواه و ... اشاره کرد.

این فیلم با وجود آنکه از حضور ستاره محبوبی چون حیایی بهره‌مند است اما هنوز نتوانسته در میان فیلم‌های روی پرده جای برای خود دست و پا کند تا دیده شود. البته مطمئنا حضور حیایی در هر فیلمی هم نمی تواند تضمین کننده فروش باشد و موضوع، حال و هوای اثر و همچنین سایر بازیگران در این مسئله نقش مهمی را ایفا می‌کنند.

«جانان» این هفته را با فروش ۶۹ میلیون و ۴۸۱ هزار تومانی به پایان برد.

ایکس لارج و تگزاس در اوج

این هفته دو فیلم کمدی پا به پای هم توانستند در صدر جدول حضور پیدا کنند، «تگزاس ۲» به کارگردانی مسعود اطیابی که هر چه به روزهای پایانی اکرانش نزدیک می شود بیشتر می فروشد و «ایکس لارج» ساخته محسن توکلی که از هفته دوم اکران توانست حسابی دل مخاطبان را ببرد و با فروش خوبی که داشت به صدر جدول رسید.

این دو فیلم با کنار گذاشتن «شبی که ماه کامل شد» دومین و سومین فیلم پرفروش این هفته بودند و به ترتیب ۵۳۲ میلیون و ۶۶۷ هزار تومان و ۵۲۵ میلیون و ۱۳۶ هزار تومان فروختند.

«تگزاس ۲» با این روند تا به امروز ۲۳ میلیارد و ۸۳۱ میلیون تومان فروش داشته است و عنوان دومین فیلم پرفروش سال را پس از «متری شیش و نیم» ساخته سعید روستایی با ۲۷ میلیارد و ۵۸۵ میلیون تومان در اختیار دارد.

ادامه روند خوب قسم، افت نامحسوس قصر شیرین

حال سری به فیلم های دیگر روی پرده بزنیم، جایی که فیلم سینمایی «قسم» دومین ساخته سینمایی محسن تنابنده با وجود آنکه رشد محسوسی را تجربه نکرده است اما به روند خوب هفته گذشته ادامه داده است.

این فیلم ۳۶۰ میلیون و ۹۹۲ هزار تومان فروخته است و در آستانه عبور از مرز یک میلیارد تومان فروش است.

«قصر شیرین» ساخته رضا میرکریمی دیگر فیلم روی پرده است که این هفته هم توانست روندی نسبتا خوبی را دنبال کند و تنها افت چند میلیون تومانی را در گیشه در مقایسه با هفته گذشته تجربه کرد.

فیلم میرکریمی با ۴۹۰ میلیون و ۵۷۰ هزار تومانی که این هفته فروش داشت، فروش کلی خود را به یک میلیارد و ۹۸۷ میلیون تومان رساند.

در ادامه جزییات فروش هفتگی و کلی فیلم‌های روی پرده را به صورت تفکیک شده از تاریخ جمعه ۱۸ مرداد تا صبح روز ۲۵ مرداد مشاهده می‌کنید. (آمار از سامانه فروش سینمای ایران استخراج شده است.)

نام فیلم

نام کارگردان

فروش هفتگی

فروش کلی

ایده اصلی

آزیتا موگویی

۶۶۴ میلیون و ۸۳۲ هزار تومان

۸۴۰ میلیون و ۹۹۷ هزار تومان

تگزاس ۲

مسعود اطیابی

۵۳۲ میلیون و ۶۶۷ هزار تومان

۲۳ میلیارد و ۸۳۱ میلیون تومان

ایکس لارج

محسن توکلی

۵۲۵ میلیون و ۱۳۶ هزار تومان

چهار میلیارد و ۸۸۴ میلیون تومان

شبی که ماه کامل شد

نرگس آبیار

۴۹۵ میلیون و ۶۴۷ هزار تومان

۱۷ میلیارد و ۱۷۴ میلیون تومان

قصر شیرین

رضا میرکریمی

۴۹۰ میلیون و ۵۷۰ هزار تومان

یک میلیارد و ۹۸۷ میلیون تومان

سرخپوست

نیما جاویدی

۳۷۶ میلیون و ۶۵۴ هزار تومان

۱۳ میلیارد و ۱۴۸ میلیون تومان

قسم

محسن تنابنده

۳۶۰ میلیون و ۹۹۲ هزار تومان

۸۱۷ میلیون و ۶۰۹ هزار تومان

زهرمار

جواد رضویان

۳۲۴ میلیون و ۸۶۶ هزار تومان

پنج میلیارد و ۳۱۹ میلیون تومان

تپلی و من

حسین قناعت

۲۸۱ میلیون و ۳۶۷ هزار تومان

۹۰۹ میلیون و ۳۴۸ هزار تومان

نیوکاسل

محسن قصابیان

۱۹۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان

یک میلیارد و ۴۰۵ هزار تومان

سرکوب

رضا گوران

۱۳۱ میلیون و ۲۱ هزار تومان

۶۴۴ میلیون و ۸۸۳ هزار تومان

ما همه با هم هستیم

کمال تبریزی

۹۲ میلیون و ۵۴۲ هزار تومان

۱۰ میلیارد و ۴۳۹ میلیون تومان

سامورایی در برلین

مهدی نادری

۷۸ میلیون و ۷۸۷ هزار تومان

شش میلیارد و ۲۷۲ میلیون تومان

جانان

کامران قدکچیان

۶۹ میلیون و ۴۸۱ هزار تومان

۸۵ میلیون و ۱۱۷ هزار تومان

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

افشاگری درباره فساد کلان در صنعت خودروسازی؛ ۲۵۰ میلیون دلار برای طراحی صندوق پژو ۲۰۶

نامه سرگشاده کهنه‌سرباز ایرانی به ترامپ

افشاگری درباره مرگ هادی نوروزی

منبع این خبر، وبسایت www.rokna.net است و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه این خبر را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ۲۴۷۵۷۸۳۶ را به همراه موضوع به آدرس info@porsyar.com ارسال فرمایید.
با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع مطلب و کاربران است.

دیگر خبرها

  • در جستجوی فریده نماینده سینمای ایران در اسکار ۲۰۲۰
  • رزومه فاطمه سعیدی به دست دولت رسیده است/ مجلس از فاطمه سعیدی حمایت می‌کند
  • بخش خصوصی در سینمای کودک سرمایه گذاری کند
  • حمایت فاطمه معتمد آریا از حرکت دلنشین عکاسان سینما
  • کودکان سه شهرستان کرمانشاه با سینما سیار فیلم می بینند
  • اکران فیلم‌های جشنواره بین المللی کودک و نوجوان در سینما کانون ساری
  • جراحی لروی سانه در اتریش و توسط پزشک معتمد تیم ملی آلمان و بایرن مونیخ
  • چه کسانی در تلویزیون ممنوع التصویر هستند؟
  • امید صالحی عکاس سال سینمای ایران شد
  • سیروس الوند: آقای صالحی خبر داری در سینما چه خبر است؟
  • راه‌اندازی پایگاه «سینما قصه» در بنیاد سینمایی فارابی
  • رازگشایی از ممنوع‌التصویری خانم بازیگر +عکس
  • امید صالحی عکاس سال سینمای ایران شد/معتمد آریا:بهتراست حرکت عکاسان سینما در پیگیری امنیت شغلی را با جان و دل بپذیریم
  • اتحاد و یکدلی متولیان سینمای کودک منجر به تولید آثار قوی‌تر می‌شود/ راه‌اندازی پایگاه «سینما قصه» در بنیاد سینمایی فارابی
  • عکسی دیده نشده از مهدی پاک دل در دوران طفولیت
  • معرفی برترین‌های عکس فیلم/سیروس الوند به کاسبان سینما:خجالت بکشید
  • شوخی‌های تندوتیز با کلیسای کاتولیک و فلسفه لایبنیتس در «کاندید»
  • تهیه کننده «ورود آقایان ممنوع» و سینمای کودک/ببینید
  • رازگشایی از ممنوع‌التصویری هانیه توسلی/ بلک لیست جذاب‌تر می‌شود