به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «له و علیه ویرایش» نوشته سایه اقتصادی‌نیا به‌تازگی توسط نشر ققنوس منتشر و راهی بازار نشر شده است.

برخی از نوشته‌ها و مطالب این کتاب طی سال‌های گذشته در نشریات و مطبوعات و پایگاه اینترنتی نویسنده اثر، منتشر شده‌اند. او در مقدمه‌ای که پاییز ۹۷ برای این کتاب نوشته، اشاره کرده که نشانی چاپ اول این مطالب را تا جایی که یافته در کتاب آورده است. اما در اغلب مطالب کتاب بازنگری کرده و چیزی که در کتاب آمده، تحریری تازه و نو است.

اقتصادی‌نیا می‌گوید: ورود من به عرصه ویرایش از یک آگهی در روزنامه اطلاعات شروع شد: «مرکز نشر دانشگاهی برای ورود به دوره‌های تخصصی ویرایش و ترجمه از میان داوطلبان علاقه‌مند دانشجو می‌پذیرد.» اواخر دهه هفتاد شمسی بود. قبولی در این دوره آغاز مسیر حرفه‌ای مرا رقم زد. پس از گذراندن دوره‌های تخصصیِ مرکز نشر دانشگاهی و فراگرفتن اصول و مبانی ویرایش و ترجمه، وقت جذب شدن در بازار کار بود.

این مؤلف همان‌طور که مشخص است در کتاب پیش رو، تجربیات سال‌های حضورش در عرصه ویرایش و ترجمه را آورده است.

این کتاب ۳ فصل اصلی دارد که به‌ترتیب عبارت‌اند از: «له و علیه ویرایش»، «نکته‌ها» و «پرتره‌ها».

ویرایش و روشنفکری، ویرایش و مفهوم نثار، ویرایش و نظام باورها، ویرایش و مهری‌خانم، ویرایش عقده اختگی و عقده حقارت، ویرایش و موضوع املا، ویرایش و حبل متین، جنبش جهانی نیم‌فاصله، رونق ویرایش اما کدام ویرایش؟، محرمیت ویراستار: اولین درس اخلاق حرفه‌ای، چند کلمه درباره شکسته‌نویسی با آموزگاران مدارس و مدرسان دانشگاه، ویرایش و دمپایی، همه‌چیز پژوهی، عناوین فصل اول کتاب هستند.

در فصل دوم هم مخاطب با این عناوین روبروست: «دانشمند، هنرمند، مورخ»، «هنرگردان»، «شوربختانه»، «سایه‌نویس»، «سوال پرسیدن»، «قضاوت کردن کسی»، «مهمان ناخوانده»، «فرمان نحو در نام‌گذاری یک فیلم: جدایی نادر از سیمین»، «آیا خیالاتی شده‌ام؟!»، «خود را یا کسی را خودکشی کردن: باز هم از زبان و سیاست»، «"اول، دوم، سوم"؛ یک نکته درباره تشدید»، «رومی»، «خط مورب»، «الامان از سه‌نقطه!»، «مشکلات زبانی در سریال شهرزاد»، «نمود بیزاری در زبان فارسی» و «ملک‌الشعرای بهار یا ملک‌الشعراءبهار؟»

عناوینی هم که در فصل سوم کتاب آمده‌اند، به این ترتیب‌اند: (استاد ابوالحسن نجفی)، درگذشت ابوالحسن نجفی، اسباب یگانگی ابوالحسن نجفی، محبوب و عزیز و آشنا، (استاد احمد سمیعی (گیلانی))، نه هر که آینه سازد سکندری داند، (استاد علی صلح‌جو)، نگاه باز و غیرکلیشه‌ای به ویرایش، اصول شکسته‌نویسی، بوتیمار این دریا.

در قسمتی از این کتاب می‌خوانیم:

از آن روز به بعد هم، هر بار که مهری‌خانم می‌خواست گپی با من بزند، کمی فکر می‌کرد تا به‌زحمت یادش بیاید آن کلمه که مربوط به شغل من است چه بود و با مهربانی می‌گفت: «سایه‌جان، هنوز هم ویراسگری می‌کنی؟»

بیست سال پیش، عموم مردم، که همین مهری‌خانم عزیز ما نمونه‌ای از آن‌ها بود، کلمه ویرایش را هم نشنیده بودند و بسیاری از آنان هیچ تصوری از این حرفه نداشتند. من هم رویم نشد به مهری‌خانم بگویم این فن هم تخصص می‌خواهد و باید برای کسب مهارت در آن سخت آموزش دید. اما امروزه الحمدلله دوره کثرت است، نه‌فقط بازار و مراکز خرید پر شده از لباس و کفش و کلاه و دکان مهری‌خانم تخته شده، که بازار کتاب هم پر شده از ویراستار و انواع خدمات ویرایشی با دکان‌های دو نبش و سه نبش. اکنون انواع دوره‌های آموزش ویراستاری در مؤسسات جورواجور برگزار می‌شود، کلاس‌ها و کارگاه‌هایی با اهداف و روش‌های گوناگون برپاست، کتاب‌های متنوعی در این زمینه منتشر می‌شود و مجلات و سایت‌های بسیاری هستند که به این موضوع توجهی ویژه دارند. خلاصه، این حرفه ظرف شش‌هفت سال اخیر رونقی گرفته و متحول شده است و مهری‌خانم هم می‌تواند، با گشت‌وگذاری در بازار کتاب خیابان انقلاب یا کریمخان، انواع پوسترها و آگهی‌های تبلیغاتی مربوط به آموزش ویرایش یا انجام دادن امور ویرایشی را ببیند. هرچند باید از این گرمیِ بازار خوشحال بود و آن را، به هر حال، رشد تلقی کرد، به نظر می‌رسد رفته‌رفته همین تکثر به آسیبی برای این حرفه تبدیل شده و آن را با تهدیدی جدی مواجه ساخته است: تنزل سطح کیفی آموزش ویرایش.

این کتاب با ۱۷۹ صفحه، شمارگان هزار و ۱۰۰ نسخه و قیمت ۱۸ هزار تومان منتشر شده است.

کد خبر 4614713 صادق وفایی

منبع: مهر

مطالب پیشنهادی:

بازداشت ۱۴ نفر در مشهد بخاطر نامه به رهبر انقلاب؟

عکس| خانم بازیگر در کنار همسری که ۲۸ سال از او بزرگ‌تر است

فیلم/ شادی مردم ماهشهر پس از برنده شدن فاطمه عبادی

منبع این خبر، وبسایت www.mehrnews.com است و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه این خبر را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ۲۴۷۷۰۵۵۰ را به همراه موضوع به آدرس info@porsyar.com ارسال فرمایید.
با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع مطلب و کاربران است.
خبر بعدی:

آخرین وضعیت «پایتخت» و «نون‌.خ» و چند پرسش درباره تلخی‌ سریال‌ها

مدیر گروه فیلم‌ و سریال شبکه یک سیما درباره آخرین وضعیت ساخت سریال‌های «پایتخت ۶» و «نون. خ» توضیحاتی را ارائه کرد و به پرسش‌هایی درباره‌ی علت افزایش بازتولید خشونت در سریال‌ها و همچنین گرایش به ساخت موضوعات تلخ پاسخ گفت.

غلامرضا الماسی در گفت‌وگو با ایسنا درباره‌ی افزایش تولید و پخش سریال‌های ملودرام و تمایل به بازتولید خشونت در تلویزیون و کم‌رنگ شدن ژانر کمدی، تاکید کرد: ژانرهای مختلف مانند ملودرام، جنایی، کمدی و ... باید به شکل رنگ‌آمیزی در بین تولیدات تلویزیون دیده شود؛ اینکه خشونت را به کمدی یا فضای تلخ را به فضای شیرین ترجیح دهیم و بگوییم این بهتر است یا آن، از نظر فنی و علمی درست نیست و هر کدام از آنها از نظر علمی جایگاهی دارند.

وی ادامه داد: اینکه میزان سریال‌های تلخ بیشتر شده باید یک آمار رسمی ارائه داد. نباید در شرایط کنونی برخی از کارهایی که پخش می‌شوند را ملاک قرار داد. اینکه تلویزیون به صورت جدی به سمت کارهای تلخ و خشن و کارهای غم‌انگیز رفته را نمی‌پذیرم؛ یعنی اگر بخواهیم فراوانی کل سریال‌ها را کنار هم قرار بدهیم این اتفاق وجود ندارد و من درصد آن را زیاد نمی‌دانم که بگویم الان شرایط ویژه‌ای پیش آمده و تلویزیون به این سمت رفته است.

الماسی در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره پخش بازتولید خشونت در تلویزیون بدون هشدار بابت گروه‌بندی سنی، با بیان اینکه تلویزیون حتما باید در چهارچوب خودش قواعدی را رعایت کند که مخاطب آسیب نبیند، اظهار کرد: تلویزیون با مدل‌های متفاوتی از کار علمی، مثل رده‌بندی سنی برای مخاطب و همچنین دقت نظر در حوزه نگارش، تولید و پخش، باید مراقبت‌های لازم را انجام دهد که این فضا به شکل مناسب پیش برود. این اتفاق جزو کارهای بدیهی در تلویزیون است که باید متناسب با کاری که تولید می‌شود، پیش برود.

وی درباره‌ی حضور کمرنگ کارگردانان و نویسندگان کاربلد در تلویزیون، اظهار کرد: در مواقعی به هزار و یک دلیل مکن است آدم‌ها کنار هم قرار نگیرند. یکی از دلایل همکاری نکردن نویسندگان و هنرمندان، حتما می‌تواند انگیزه‌های مالی باشد. ممکن است تیم‌هایی که با هم شکل گرفتند، در فضای دیگری کار کنند و ممکن است در قواعدی که تلویزیون می‌خواهد، سیر نکنند. تلویزیون هیچ وقت مانعی برای نیروهایی که ۸۰ درصد برای خود سازمان صداوسیما تربیت شده‌اند، نبوده است. اگر بازیگران شناخته‌شده دنیا را هم بررسی کنید می‌بینید که معمولا در سریال‌ها حضور ندارند. اینها مقوله‌های مختلفی دارند. مدل و شرایط سریال  فرق می‌کنند و دو مقوله مختلف هستند.

مدیر گروه فیلم و سریال شبکه یک سیما گفت: در تلویزیون ما و سینمای ما هم اینگونه است که بیش از  ۷۰ ـ ۸۰ درصد عواملی که در سینما کار می‌کنند از تلویزیون به سینما رفته‌اند. به ویژه در حوزه پشت دوربین و البته جلوی دوربین هم همینطور؛ به عنوال مثال در ژانر کمدی در سینما، بازیگران، بازیگرانی هستند که کارشان را از تلویزیون شروع کرده‌اند. در حوزه درام هم همین‌طور؛ کارگردانانی که مطرح هستند سابقه تلویزیونی داشته‌اند و اینها همه روال‌های معمول در جهان است. اما هیچگاه تلویزیون محدودیت و موانع برایشان ایجاد نکرده، مگر اینکه واقعا چهارچوب‌ها را رعایت نکرده باشند. اگر نویسنده‌، کارگردان، بازیگر و حتی مدیری چهارچوب‌های نظام را رعایت نکند، طبیعتا نمی‌شود با او همکاری کرد؛ این بدان معنا نیست که تلویزیون نمی‌خواهد، حتما تلویزیون همه را فرزند خودش می‌بیند و اینگونه نیست که متفاوت عمل کند.

الماسی درباره وضعیت تولید سریال‌ در شبکه یک سیما اظهار کرد: با پخش سریال «بوی باران» و جذب مخاطب ۴۰ درصدی، این روند بهتر شده است و امیدواریم بشود آن را همین‌طور گرم نگه داشت و پیام‌هایی که مدنظر شبکه است را در سریال‌ها ببینیم.

«پایتخت ۶» و «نون. خ» در مرحله‌ پیش‌تولید

سریال «نون.خ»

الماسی در بخش دیگر گفت‌وگو با ایسنا درباره‌ی سریال‌های جدید این شبکه گفت: سریال «محکومین۲» برای پخش تقریبا آماده شده است. سریال‌ «دردانه‌های خلیج‌فارس» آماده است. «آسمان هوای باران دارد» در مرحله‌ی پس‌تولید قرار دارند. «زیرهمکف» آماده‌ی پخش است. و مجموعه «۸۷ متر» و «بعد از آزادی» در مرحله‌ی تصویربرداری هستند. «ناگهان شب» و «آبان» نیز درمرحله‌ی پیش‌تولید قرار دارند. 

مدیر گروه فیلم و سریال شبکه یک سیما درباره‌ سریال «نون.خ» و «پایتخت ۶» نیز توضیح داد: سریال «نون‌.خ» و «پایتخت۶» این روزها مرحله‌ پیش تولید و آمادگی متن را سپری می‌کنند.

غلامرضا الماسی در پایان درباره‌ رویکرد شبکه یک سیما نسبت به افزایش ساخت کارهای طنز برای تلویزیون، اظهار کرد: طبیعتا ساخت کار طنز جزو رویکردهای ماست، ولی مهمترین نکته این است که باید طنزی باشد که در شبکه یک که شبکه ملی محسوب می‌شود، بتواند پخش شود؛ چرا که لحن طنز آن با لحن طنز در شبکه‌های دیگر متفاوت است. یکی از سخت‌ترین ژانرها در تلویزیون، حوزه طنز است که هم مدل شوخی کردن مهم است و هم ظرفیت شوخی‌شونده و شوخی‌کننده؛ البته باید در نظر داشت تلویزیون به ژانرهای مختلف نیاز دارد و نه فقط طنز.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • اسماعیل اراضی: مجموعه مؤنث از قوام زبانی برخوردار است / تجربه‌های زبانی شاعر غالباً موفق بوده است+عکس و فیلم
  • جایگاه افرادی که به جامعه پزشکی بی‌مهری می‌کنند جهنم است/ افزایش ظرفیت پزشکی باعث بیکاری پزشکان می‌شود
  • نکاتی که هنگام خرید کوله‌پشتی باید آویزه گوشتان کنید
  • منتقدان سفر ظریف به پاریس چه نکاتی را ندیدند؟
  • چه نمایش‌هایی در تهران روی صحنه‌‎اند؟
  • گفت و گوی جذاب با بازیگر مجموعه محرمانه سریال متفاوت برای نوجوانان
  • شبکه استارز یک سریال می‌‌سازد
  • نکاتی که در استفاده از خودپرداز باید رعایت کنیم
  • گیشه عامل تعیین کننده در ساخت فیلم شده است/نقش متفاوتی را در سریال محکومین بازی می‌کنم
  • «من تاجی‌ام» یا «بنیامین اند میم»
  • خروج کالای شکر تحت هر عنوان از کشور ممنوع است
  • فوت خانم ۳۲ ساله بر اثر برق گرفتگی
  • خانم بازیگری که به خاطر پول اجرای یک نمایش را لغو کرد
  • کتاب سرکار علیه منتشر شد
  • واژگونی خودرو در دریاچه تار دماوند/جان خانم سوییسی نجات یافت
  • نکاتی کاربردی که قبل از سفر باید بدانید
  • گلایه مهر نشینان سیب و سوران از بی مهری مسئولین/ آغاز عملیات آسفالت سازی معابر مسکن مهر از هفته آینده
  • چیزی شبیه به معجزه! /یمن، نبرد سرنوشت در جنوب/شهر چیست و شهروند کیست؟
  • تجربه لذت بخش حسین مهری از همکاری با شبنم مقدمی