فرهنگ>سینما - محمدمهدی حیدریان، رئیس سازمان امور سینمایی، سمعی و بصری در حکمی ابراهیم داروغه‌زاده را به عنوان دبیر جشنواره ملی فیلم فجر منصوب کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، متن کامل حکم محمدمهدی حیدریان، رییس سازمان سینمایی خطاب به ابراهیم داروغه‌زاده به عنوان دبیر جشنواره ملی فیلم فجر به شرح ذیل است:

«جناب آقای دکتر ابراهیم داروغه‌زاده

باسلام

نظر به شایستگی، تعهد و تجارب ارزشمندتان در مدیریت رویدادهای فرهنگی و جشنواره‌ها به موجب این حکم به دبیری جشنواره ملی فیلم فجر منصوب می‌شوید.

جشنواره فیلم فجر مهم‌ترین رویداد حرفه‌ای سینمای ایران و برگزاری همزمان آن با دهه مبارک فجر، با پیشینه‌ای به قدمت انقلاب اسلامی ارزش و اهمیت آن را دو چندان می‌نماید.انتظار دارد، با همکاری موثر شورای سیاست‌گذاری نسبت به ایفای سهم از برنامه جامع سینمای ایران در کشف و معرفی استعدادهای درخشان در کنار بهره گیری و قدرشناسی از تجارب به بار نشسته صاحبان تجربه و علم این هنر بی بدیل، موفق باشید.

انتظار مردم هنردوست، همراهان همیشگی سینما و خانواده بزرگ سینمای ایران برگزاری رویدادی حرفه‌ای ،باشکوه، پرنشاط و فراگیر در شأن سینمای ایران اسلامی است، که ان‌شاءالله شاهد آن خواهیم بود.»

ابراهیم داروغه‌زاده در حال حاضر مسولیت معاونت نظارت و ارزشیابی سازمان امور سینمایی، سمعی و بصری را نیز عهده‌دار است. در کارنامه کاری او مسولیت‌های مختلف فرهنگی هنری نظیر مدیرعاملی مؤسسه رسانه‌های تصویری وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دبیری چهارمین جشنواره فیلم شهر با موضوع شهری انسانی برای انسان شهری، مدیرعاملی مؤسسه تصویر شهر وابسته به سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، معاونت فرهنگی بنیاد سینمایی فارابی، قائم‌مقامی دبیر جشنواره بین‌المللی فیلم فجر 32، عضویت در شورای سیاستگذاری نخستین همایش سازمان‌های مردم نهاد سلامت و ... دیده می‌شود.

57243

کلید واژه‌ها : سینمای ایران - جشنواره فیلم فجر -

منبع: خبرآنلاین

FATF حل نشد، عراق ۵ میلیارد دلار ایران را بلوکه کرد

نامه علی مطهری به آیت‌الله جنتی: ببینید از کجا به کجا رسیده‌ایم| ادامه این رویه منجر به جامعه‌ای دچار اختناق می‌شود| به مردم درباره دلیل ردصلاحیتم چه بگویم؟

ظریف: ایران و امریکا اخیرا نامه‌های تندی رد و بدل کردند| ترامپ مقصر اصلی تنش واشنگتن و تهران است| جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی را به دولتهای خارجی نخواهیم داد

نوبت به گلکسی A۳۰ و A۵۰ رسید

معاون رئیس جمهور در اسلامشهر: بی تفاوتی در تعیین سرنوشت کشور به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست

منبع این خبر، وبسایت www.khabaronline.ir است و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه این خبر را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ۲۵۰۷۶۳۶۷ را به همراه موضوع به آدرس info@porsyar.com ارسال فرمایید.
با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع مطلب و کاربران است.

خبر بعدی:

بازار داغ فیلم‌های امنیتی و ذائقه سیاسی‌پسند داوران

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، ساخت فیلم‌هایی با سوژه‌های جدید و متفاوت نسبت به گذشته می‌تواند یکی از ویژگی‌های مثبت جشنواره فیلم فجر باشد.  ما در سال‌های اخیر شاهد آثار امنیتی- تاریخی- سیاسی بوده‌ایم که نه‌ تنها در جشنواره موفق به دریافت سیمرغ شده‌اند، بلکه مورد استقبال مردم هم قرار گرفته‌اند؛ آثاری چون ماجرای نیمروز، رد خون، شبی که ماه کامل شد، دیدن این فیلم جرم نیست و ... نمونه‌های بارزی از این رویکرد هستند.

جشنواره ۳۸ و چند فیلم امنیتی

در سال‌های گذشته هم شاهد آثاری با تم امنیتی نسبتا موفق بوده‌ایم؛ «آژانس شیشه‌ای»، «به رنگ ارغوان»، «نفوذی» و ... اما این فیلم‌ها به‌صورت متوالی و بر اساس وقایع تاریخی- سیاسی ساخته نشده بودند.  ساخت و استقبال از دو اثر «روز صفر» و «لباس شخصی» در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر نشان می‌دهد ذائقه فیلمسازان و حتی مردم به سوی چنین سوژه‌هایی کشش پیدا کرده و حرفی برای گفتن دارند.

روز صفر خوش‌ساخت‌تر

عزیزالله حاجی‌مشهدی منتقد فیلم و مدرس سینما  درباره گرایش کارگردان‌ها به ساخت آثاری با سوژه‌های امنیتی در سال‌های اخیر و کیفیت چنین فیلم‌هایی گفت: امسال با موضوع مشخص مسائل امنیتی، شاهد یکی دو نمونه جدید (لباس شخصی و روز صفر) بوده‌ایم، جز در مورد فیلم‌های «ماجرای نیمروز؛ رد خون» به‌طور معمول، این آثار با استفاده از عوامل فنی و حرفه‌ای نه‌چندان باسابقه و به‌طور مشخص با دعوت از کارگردان یا عواملی تولید می‌شود که هنوز کارنامه چندان پُر و پیمانی در فیلم‌سازی حرفه‌ای ندارند. از میان دو فیلم امسال، به لحاظ کیفیت و ساختار سینمایی، روز صفر (ساخته سعید ملکان) کار خوش‌ساخت‌تر و منسجم‌تری به نظر می‌رسد.  

رنگ و بوی سیاسی-عقیدتی فیلم‌های امنیتی

وی درباره ضرورت ساخت و کیفیت این فیلم‌ها بیان کرد: اگرچه سینمای ما به انواع موضوعات و مضامین، گونه‌ها و شاخه‌های مختلف نیاز دارد اما نباید فراموش کرد در حالی که در جامعه صدها موضوع، مشکل و مسئله مهم برای مطرح کردن در فضای یک فیلم سینمایی یا مستند وجود دارد، پرداختن به موضوعی مثل رفتار و عملکرد فلان گروه چپ در نخستین سال‌های دهه ۶۰ شاید چندان اولویت نداشته باشد. متأسفانه در ساخت این‌گونه آثار، اصلی‌ترین دغدغه نویسنده و کارگردان، پُررنگ کردن وجوه اعتقادی و به‌اصطلاح معمول جنبه‌های سیاسی و عقیدتی این آثار است. به همین دلیل از سایر جنبه‌های فنی و هنری غفلت می‌شود و نتیجه کار، حداکثر به آثار میان‌مایه‌ای بدل می‌شود که بود و نبودشان در رشد و اعتلای سینمای ایران، نقش چندان تعیین‌کننده‌ای ندارد.

 جوایز جشنواره و یک پیام غیرمستقیم

این منتقد درباره اینکه سیاست‌گذاری‌های جشنواره تا چه اندازه در ترویج ساخت چنین آثاری و تغییر ذائقه کارگردانان و مردم دخیل بوده است، عنوان کرد: معتقدم جشنواره هیچ‌گاه برای تولید فیلم سیاست‌گذاری نمی‌کند. البته اعطای برخی جوایز در مراسم پایانی جشنواره فیلم فجر، ممکن است غیرمستقیم به برخی فیلمسازان این پیام را بدهد که داوران جشنواره به چه نوع آثاری عنایت بیشتری داشته‌اند. اما به هر روی، جشنواره در مسیر تولید فیلم هیچ‌گونه دخالت و نفوذی ندارد؛ به‌ویژه که می‌دانیم بعد از آماده شدن یک اثر و تنها پس از ثبت‌نام و پذیرفته‌شدن یک فیلم در بخش مسابقه سینمای ایران است که جشنواره از ساخته‌شدن یک فیلم باخبر می‌شود.  

صدالبته کنار گذاشتن برخی آثار متفاوت گاه به دلیل وجود یک صحنه یا  گفت‌وگو که از دیدگاه شورای نمایش و پخش، نیاز به اصلاح دارد، باعث می‌شود که فیلم‌های میان‌مایه و گاه خنثی و ضعیف به‌جای فیلم‌های حذف شده از جریان رقابت، درخششی کاذب پیدا کنند. تغییر ذائقه مردم نیز به عوامل متعددی از جمله به تأثیرپذیری از برخی آثار نازل تلویزیونی و بسیاری مسائل فرهنگی دیگر مربوط می‌شود که نیاز به بررسی و پژوهش‌های جدی‌تر دارد.

کد خبر 484917 برچسب‌ها سینما جشنواره فیلم فجر سینما - فیلم ایرانی سینمای ایران سینما چهره‌ها

دیگر خبرها

  • ۱۶ ویژگی هنر متعالی از دیدگاه دبیر شورای فرهنگی دفتر رهبری
  • آینده سینمای ایران از آن «مستند» است
  • معرفی نامزدهای بخش کتاب کودک نوزدهمین جشنواره شهید حبیب غنی‌پور
  • فقط 200 میلیون تومان سهم مهدی فخیم زاده از سینمای میلیاردی؟
  • افتخارآفرینی نرگس آبیار در جمع زنان موفق جهان اسلام
  • 2 هزار رکورد اطلاعاتی در بانک جامع جشنواره خوارزمی در دسترس قرار گرفت
  • معرفی برگزیدگان بخش «تجلی اراده ملی» جشنواره فیلم فجر
  • برگزیدگان بخش تجلی اراده ملی فیلم فجر معرفی شدند
  • چرا سی و نهمین جشنواره فیلم فجر در تعلیق نگه داشته شد؟
  • اختتامیه «تجلی اراده ملی» جشنواره سی‌وهشتم فیلم فجر آغاز شد
  • وزیر ارشاد از نهمین جشنواره مد و لباس فجر بازدید کرد
  • دبیر شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در استان قزوین : حضور حداکثری مردم در انتخابات دشمن شکن است
  • صالحی: حجم تولیدات ایرانی حاضر در جشنواره مد و لباس فجر ستودنی است
  • دو فیلم منتخب سازمان بهزیستی در سی‌وهشتمین جشنواره فجر
  • شب شعر «عقیق سلیمانی» ۲۸ بهمن در دانشگاه آزاد بجنورد برگزار می‌شود
  • ارسال ۴۵۱ اثر به دبیرخانه جشنواره «ابوذر» در کرستان
  • جشنواره بانوی تراز انقلابی برای اولین بار در استان مازندران برگزار شد
  • خانه موزه «اکبر رادی» تأسیس می‌شود/ نامگذاری خیابانی به نام این هنرمند
  • جایگاه مفاهیم دینی در جشنواره تئاتر رادی / جایزه نقدی نداریم
?>