هنرپیشه‌های ما صرفا ملعبه هستند اصلا تصمیم گیرنده نیستند.تصمیمات را آدم های فاسد دیگری می گیرند. امیدوار مدیرانی پیدا بشوند دل سوز باشند و تصمیم بگیرند که سر و سامانی به این وضعیت خراب بدهند.

سرویس فرهنگ و هنر مشرق - متاسفانه بخشی از هنجار شکنی‌های رایج در جامعه نشات گرفته از جریان سلبریتی‌های هنجار شکن سینمایی است اما نکته مهمی که وجود دارد این است که بسیاری از تهیه کننده وابسته ارگانی فاقد صلاحیت اخلاقی هستند که به فساد و هنجارشکنی در سینما دامن می‌زنند.

صبا کمالی در تازه‌ترین گفتگوی خودش دست به یک افشاگری بزرگ علیه برخی تهیه کنندگان سینما زده است.

صبا کمالی در گفتگوهای اخیر خود با یکی از خبرگزاری‌ها گفته بود :

چند سالی است که دیگر کارهای سینمایی انجام نمی دهم این را هم باید بگویم که من از حدود شش سال پیش فوق لیسانس خودم را در رشته مدیریت بیزینس گرفتم و از آن زمان از عرصه سینما و تئاتر فاصله گرفتم و در واقع می خواهم فعالیت هایم را به سمت کارهای تجاری سوق دهم و خیلی از این موضوع خوشحال هستم. الان هم مدتی است که مجوز یک شرکت تبلیغاتی را گرفته ام و می خواهم در این زمینه فعالیت کنم. من وقتی وارد این عرصه شدم شرایط خیلی محترمانه تر بود اوضاع هنر نسبت به چند سال اخیر چه از نظر مالی و چه از نظر اخلاقی خیلی بهتر بود ولی چند سالی است که شرایط به گونه ای دیگری است. یک مقدار شرایط کاری وقیحانه شده است و من در شأن خودم نمی بینم که به سمت بازیگری پیش بروم مگر اینکه فضا خوب شود و کیفیت کارها افزایش پیدا کند در غیر این صورت من اجبار مالی برای کار بازیگری ندارم مضاف بر اینکه کار تئاتر را سالی یک بار انجام می دهم یعنی در زمانی که مخاطبان مرا در تلویزیون نمی بینند در تئاتر حضور دارم.

صبا کمالی با انتقاد از برخی تهیه کنندگان تصریح کرد: تا یک جایی می توانم با آنها کار کنم یک جایی با آنها مقابله کردم حتی وکیل هم گرفتم حقم را هم گرفتم اما باید بگویم بازیگری که از این روش استفاده می کند او را حذف می کنند و اجازه کار به او نمی دهند.

مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی‌کند.
فایل آن‌را از اینجا دانلود کنید: video/mp4

کمالی در گفتگوی تلفنی‌ اخیرش در ادامه افشاگری‌هایش در مورد فساد کلان در سینما اشاره می‌کند که برخی تهیه کنندگان سینما بارها او را تهدید کرده اند که اگر با آنها راه نیاید او را بیچاره و حذف می‌کنند.بازیگر فیلم سینمایی متولد ماه مهر در ادامه اشاره می‌کند ما به بهانه ارزشمندی آمدیم، نیامدیم که تن به هزار و یک چیز بدهیم. این عرصه برای من بسیار اهمیت دارد ولی چون اهمیت دارد فعلا خودم را کنار بکشم تا شرایط در شان هنرمند قرار بگیرد آنموقع با کمال میل شروع به کار کنم.

من یک مقدار گرفتار دشمنی‌های شخصی شدم، که به خاطر نه شنیدن از جانب من بوده است. هر «نه» ای که گفتم ۵ سال مرا به یک سمتی شوت کردند. مثلا چه بگویم... فلان تهیه کننده‌ای که خودش را منتسب به فلان وزارت خانه می‌کند، ساعت ۳ صبح به زور می خواهد وارد خانه من بشود و من با فحش ناموس بیرونش کردم. از این موارد هزاران مدل وجود دارد. آنقدر زیاد است که هفتادمن مثنوی می شود. هنرپیشه‌های ما صرفا ملعبه هستند اصلا تصمیم گیرنده نیستند. تصمیمات را آدم های فاسد دیگری می گیرند. ما فکر می کنیم هنرپیشه‌ها بد هستند . خانم‌ها بد هستند. خیر اینگونه نیست. کسانی را انتخاب می کنند به دردشان بخورد. اینکاره باشند. جسم و روحشان کشش این مسائل را داشته باشد و هرکسی نتواند.

من ترجیح می دهم از تحصیلاتم از تجربیاتم و از خلاقیت ( اگر داشته باشم) در شاخه‌های دیگر هنری استفاده کنم پول هم از جای دیگری دربیاورم . امیدوار بمانم تا موقعی که مدیر یا مدیرانی پیدا بشوند دل سوز باشند و تصمیم بگیرند که سر و سامانی به این وضعیت خراب هنر بدهند. این به این معنی نیست که همه کسانی که کار می کنند فساد دارند. من به همه این توهین را نمی کنم اما ۷۰ درصد متاسفانه هستند. آنچه ارزشمند است این شرایط تغییر کند. من واقعا امیدوارم این شرایط تغییر کند و من اعتقاد دارم که زمین فساد را تحمل نمی‌کند.

منبع: مشرق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت www.mashreghnews.ir بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه این خبر را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ۲۵۰۸۶۲۰۷ را به همراه موضوع به آدرس info@khabarban.com ارسال فرمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

علی مطهری: شورای نگهبان به من گفت بنویس اشتباه گفته ام/باید با رهبری هم صحبت کنیم /مجمع عمدا لوایح FATF را تصویب نکرد

کبری خزعلی: خون رومینا بر گردن مسئولانی است که باعث بلوغ جنسی زودرس نوجوانان شده‌اند!

پیشنهاد جنجالی نماینده مجلس برای ختم روزانه قرآن از سوی نمایندگان/سلیمی‌نمین: این تظاهر کردن‌ها برای ملت راهگشا نیست

از مدرک جعلی تا رشوه میلیاردی؛ افکار عمومی چشم‌انتظار شفاف‌سازی اتهامات برخی منتخبان مجلس یازدهم

کمبود شدید نیرو و تجهیزات برای مقابله با آتش‌سوزی در خوزستان

خبر بعدی:

بازیگری نمی‌ایستد

می‌داند آدمیزاد اشتباه می کند، از اشتباه‌هایش درس می گیرد و دوباره راه می افتد در مسیر تا روزهای تازه و اتفاقات جدید را تجربه کند.
اینها را پرستو گلستانی می‌گوید، بازیگری که تجربه سال‌ها فعالیت در عرصه تئاتر، سینما و تلویزیون را دارد و چهره شناخته شده‌ای است؛ چهره‌ای که البته حالا در کم کاری تصویری‌اش مشغول تدریس است و تلاش می‌کند نسل تازه بازیگران هم بتواند بدرخشد و روزهای خوبی را تجربه کند.

امروز روز تولد این بازیگر است، با او حرف زدیم درباره نقش‌های ماندگار، تجربه چند دهه بازیگری و زندگی به مفهوم واقعی‌اش، زندگی‌ای که برای گلستانی ارزشش بیش از هر چیز به انسانیت و تجربه لحظه‌های عمیق انسانی است.    در 49 سالگی چه حس و حالی دارید؟ در میانسالی هستید، اما کمتر نشان می‌دهید...

شما که لطف دارید. انسان در هر دوره و دهه‌ای از زندگی تجربیاتی می‌آموزد که در دهه‌های بعد همین تجربیات به بهتر زیستن‌اش کمک می‌کند. خب، دهه 40 برای من پربارتر از دهه‌های دیگر بود. با این‌که نزدیک شدن به 50 سالگی به خودی خود شاید چندان خوشایند نباشد، اما اگر انسان به این فکر کند که در هر دهه‌ای از زندگی می‌تواند از جذابیت‌های همان دهه لذت ببرد، قطعا حس و حال بهتری پیدا می‌کند.

 زندگی‌تان در این سال‌ها چطور گذشت؟

هر انسانی تصمیمات درست و غلط زیادی می‌گیرد تا به میانسالی برسد و من هم از این قاعده مستثنا نبودم. اشتباهات زیادی داشتم، اما کوشیدم به مرور خطاها را تکرار نکنم، به داشته‌هایم بیفزایم و تمام تلاشم را بکنم که انسان باشم. از نظر من انسانیت بزرگ‌ترین موهبتی است که خداوند به انسان‌ها داده. همیشه سعی کردم تا جایی که می‌توانم اخلاق خوبی داشته باشم، به جهان مهر بورزم و سلامت روحی و جسمی خودم و جامعه‌ام را حفظ کنم. حالا چقدر در این راه موفق بوده‌ام را نمی‌دانم.

 فعالیت هنری شما چه زمانی آغاز شد، از چه سنی و چگونه؟

من از 15 سالگی کار کردم. مدرسه هنر و ادبیات صدا و سیما می رفتم و آنجا شاگرد استادانی مانند رویا تیموریان، رویا افشار و مرضیه برومند بودم که همیشه مدیون‌شان هستم. در آنجا خانم برومند، من را برای بازی در سریال «عقیق» (1368) معرفی کردند. ضمن این‌که در آن زمان برای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هم تئاتر کار می‌کردم. بنابراین من کارم را با تئاتر و تلویزیون آغاز کردم، نه سینما و به همین خاطر معمولا خودم را بیشتر تئاتری می‌دانم تا سینمایی.  

 در سینما هم کارتان را با «مجنون» به کارگردانی رسول ملاقلی پور آغاز کردید. این شروع  مهم چه تاثیری بر ادامه کارتان گذاشت؟

خب، رسول ملاقلی پور انسان کمی نبودند و در زمان بازی در فیلم ایشان 19 سال بیشتر نداشتم. با ایشان و هنرمندان بزرگ آن فیلم، کار کردن افتخاری بود که در آن سن نصیب من شد و تجربیاتی کسب کردم که قطعا در ادامه راهم موثر افتاد.

 شما نسبتی هم با زنده یاد مهدی اخوان ثالث دارید، آن‌طور که شنیده‌ایم ایشان دایی شما بوده‌اند. چه تاثیری از روحیه خاص و شاعرانه ایشان گرفته‌اید؟

مهدی اخوان ثالت دایی مادر من هستند که همه جا گفته می‌شود ایشان دایی خودم هستند.  البته واقعا فرقی هم ندارد و ایشان از نظرم دایی خودم هستند، مسلما احساس خوشایندی از این بابت دارم و همیشه به آن مفتخرم.  

 پس در مجموع برآمده از یک خانواده فرهنگی- هنری هستید.

بله، نه تنها مهدی اخوان ثالث، بلکه کلیت خانواده من اهل هنر و فرهنگ بودند و از آنجا که خانواده برای هر شخصی نقشی اساسی و تعیین‌کننده دارد، من هم قسمت اعظمی از شکل‌گیری شخصیتم را مدیون خانواده‌ام هستم. مادرم بسیار اهل شعر و ادبیات و سینما بودند و کلا من از بچگی با فیلم‌های خوب کانون بزرگ شدم. اتمسفری که در خانواده من حاکم بود باعث شکل‌گیری من شد.

 و شاید به دلیل اهمیت این رده سنی باشد که الان  اجرای نمایش برای کودکان برایتان جذاب است؟

بله. پایان‌نامه تحصیلی‌ام مربوط به آموزش بازیگری برای کودکان و نوجوانان بود. شاید اگر به رسالت فرهنگ‌سازی تئاتر قائل باشیم، این رسالت و انجامش درکار کودک بیشتر اثرگذار است. کودکان دوست‌داشتنی هستند. بچه‌ها بعد از پنج شش سالگی نیاز به یادگیری دارند و تئاتر کودک وسیله‌ای است برای زندگی بهتر کودکان. به بچه‌ها علاقه زیادی دارم و وظیفه‌ام می‌دانم برای بچه‌ها کار کنم.

 شما در دهه 70 جزو بازیگران فعال بودید. تا جایی که مردم شما را در بسیاری از آثار تلویزیونی می‌دیدند و هنوز هم در خاطرات تصویری‌شان از آن دوره سهمی عمده دارید، چه شد که فعالیت‌های تصویری تان را کمتر کردید؟

من این واژه کمرنگ شدن را نمی‌توانم بپذیرم. ببینید، در دهه 70، دهه 20زندگی‌ام را می‌گذراندم و مسلما برای آن سن و سال نقش‌های بهتر و بیشتری وجود دارد. ضمن این‌که فضای فیلم‌ها و سریال‌ها در آن دوره نسبت به الان زمین تا آسمان فرق داشت و نه تنها آن زمان، بلکه الان و همیشه سعی می‌کنم در کارهای بی‌کیفیت و ضعیف کار نکنم. الان تئاتر کار می‌کنم و بیشتر از ده پانزده سال است مدرس بازیگری هستم.

 سایه باندبازی‌های سینمایی بر فضای زندگی حرفه‌ای و شخصی شما چقدر تاثیرگذار بوده؟
البته این یک بحث مفصل است و معتقدم باند‌بازی به عنوان جنبه منفی وجود ندارد، اما یک‌سری قوانینی بر این حوزه حاکم است که در آن فقط بعضی از آدم‌ها دیده می‌شوند و کار می‌کنند! در چنین حالتی اگر بخواهیم آسیب‌شناسی کنیم می‌بینیم سینما در دهه 60 و 70 تا این اندازه وابسته به گیشه و فروش نبود. در شرایط کنونی ممکن است در سینما و تلویزیون مشکلاتی وجود داشته باشد، اما صحنه تئاتر با هیچ‌کس شوخی ندارد و جایی است که یک بازیگر باید بازیگر باشد که بتواند در آن نقش‌آفرینی کند.

  با توجه به گسترش کرونا و تعطیلی کلاس‌های حضوری، آموزش آنلاین و مجازی بازیگری دارید؟

به نوعی بله. چون معتقدم انسان‌ها می‌توانند خودشان را با شرایط منطبق کنند و هیچ چیز نباید مانع کار و پیشرفت شود. الان با شاگردانم تصویری در تماس هستم، اما به شکل جدی در آینده نزدیک حتما آن را دوباره از سر خواهم گرفت.   

 نقش مطلوب شما، چیزی که دوست دارید روزی به شما پیشنهاد شود، چیست؟

راستش نقش‌های زیای بوده که دوست داشتم بازی کنم. نمایشنامه‌های زیادی خوانده‌ام و دوست داشتم در نقش یکی از آن شخصیت‌ها بازی کنم که نشده.

 هر فرد تعریفی از خود دارد. شما اگر بخواهید از نگاه خود، پرستو گلستانی را تعریف کنید چه می گویید؟

البته که دیگران باید من را تعریف کنند، اما همان‌طور که گفتم همیشه سعی کرده‌ام انسان باشم.

 در 49 سالگی به آرزوهایی که در زندگی و بازیگری داشته اید، رسیده‌اید؟

بله، به خیلی از آنها رسیده‌ام و این مسیر کماکان ادامه دارد. در بازیگری همیشه باید تلاش و مطالعه کرد و به روز بود؛ چرا که بازیگر هیچ‌وقت متوقف نمی‌شود.

خاطره‌ای از  دایی مهدی

کودک بودیم و نوروز بود. مهدی اخوان ثالث برای من و برادرم یک‌سری کاست نمایشی از کارهای بیژن مفید گرفته بودند. این کاست‌ها البته بعدها به صورت سی‌دی درآمد و در بازار منتشر شد، اما شیرینی آن هدیه که در عالم کودکی تماشایش یک دنیا ارزش داشت تا همیشه با من است.    ساناز قنبری - سینما / روزنامه جام جم

دیگر خبرها

  • بیش از چهارهزار کیلوگرم مواد غذایی فاسد در فردیس معدوم شد
  • نیکی کریمی: من با شانس وارد سینما شدم
  • نیاز به افزایش نظارت ها بر دستگاه های اجرایی خراسان رضوی /اقدامات قابل تقدیر دستگاه قضایی استان در برخورد با فساد
  • توضیحات ذوالنور درباره شمار جان‌باختگان حوادث آبان ۹۸
  • ۲۳۰ نفر در حوادث آبان ماه کشته شدند
  • مطهری: کسانی که کرونانمایی می‌کنند محروم شوند/ بدون بازی در لیگ، کار در آسیا سخت می‌شود
  • کربکندی: اگر مادی‌گرا بودم 8 ماه بدون پول کار نمی‌کردم/ کسانی از درون باشگاه به رسانه‌ها خوراک داده‌اند
  • ماجراهای بهادر انیمیشن جدید تلویزیون/ موش زرنگ سوژه جدید تلویزیون
  • بیش از 3 تن خمیرمرغ فاسد در ورامین امحاء شد
  • کارگردان فرانسوی که قربانی جاه‌طلبی شاه شد!/ نسیم دل‌انگیز «بادصبا» و خاطره تلخ یک سقوط +فیلم
  • ارزیابی رئیس خانه احزاب درباره عملکرد مجلس دهم
  • آیت‌الله یزدی: در حوزه علمیه کسانی هستند که می گویند روحانیت را چه به سیاست و حکومت / برکناری منتظری بیشترین خدمت به نظام بود
  • نماینده مردم کرمان در مجلس: قوه قضائیه برای مسئولان فاسد مجازات‌های سنگینی اعمال کند
  • 90 سالگی بازیگر سرشناس سینما
  • اولین قدم برای نظام‌مند شدن دستمزدها در سینما قانون‌پذیری افراد است
  • چرا دعوا‌های صنفی و شخصی سینما پایانی ندارد؟
  • بعید می‌دانم امسال دستمزدها بیشتر شود/ به همدلی اقشار مختلف سینما نیاز داریم
  • چه کسانی مشمول دریافت بیمه بیکاری هستند؟
  • واکنش نکونام به قرارداد نجومی ویلموتس و غرامت