Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-26@11:18:34 GMT

اجماع مسئولان و اقتصاددانان کشور بر یک جمله؛ دولتمردان برای تحقق عنوان سال، شعار ندهید/ضرورت از بین رفت فساد مالی و اصلاح قانون حمایت از کار و بانکداری

تاریخ انتشار: ۹ فروردین ۱۳۹۶ | کد خبر: ۲۱۵۲۰۸۴۶/اجماع_مسئولان_و_اقتصاددانان_کشور_بر_یک_جمله_دولتمردان_برای_تحقق_عنوان_سال_شعار_ندهید_ضرورت_از_بین_رفت_فساد_مالی_و_اصلاح_قانون_حمایت_از_کار_و_بانکداری

اجماع مسئولان و اقتصاددانان کشور بر یک جمله؛ دولتمردان برای تحقق عنوان سال، شعار ندهید/ضرورت از بین رفت فساد مالی و اصلاح قانون حمایت از کار و بانکداری

پس از اعلام شعار سال از سوی مقام معظم رهبری مبنی بر اقتصاد مقاومتی، تولید ـ اشتغال، مسئولان کشوری از نمایندگان گرفته تا از نمایندگان مجلس گرفته تا اساتید دانشگاه ها و اقتصاددانان، بر این نکته تأکید داشتند که با دولتمردان برای تحقق عنوان سال، تنها شعار ندهند و با مبارزه با فساد مالی و اصلاح قانون حمایت از کار، در تولید کشور نقش آفرین شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانابه نقل ازرودآور؛ مقام معظم رهبری سال جاری را با عنوان اقتصاد مقاومتی، تولید ـ اشتغال نامگذاری کردند.

از همان ساعات آغازین بعد از لحظه تحویل سال و اعلام شعار بودکه کارشناسان اقتصادی از نمایندگان مجلس گرفته تا اساتید دانشگاه ها و اقتصاددانان کشور نظارت و مباحث خود را در این باره مطرح کردند.

به طور خلاصه در ذیل به برخی از این نظرات که در خبرگزاری ها و پایگاه های خبری بسیاری عنوان شده است می پردازیم.

در این باره طی تماس های تلفنی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی به روسای شش کمیسیون اقتصادی و رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس ماموریت داد تا در جهت ارائه برنامه‌های منسجم در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی، رفع موانع تولید و رونق اشتغال اقدام کنند.

همچنین« محمد مهدی زاهدی» رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با طرح این سوال که آیا سوءاستفاده‎های کلان اقتصادی در راستای اقتصاد مقاومتی است؟، گفت: رئیس‌جمهور پاسخگوی 446 وعده‎ای که به مردم داده است باشد و شفافیت در این دولت وجود ندارد.

وی در ادامه با بیان اینکه 200 میلیون دلار کالای قاچاق در کشور برای بیگانگان اشتغال ایجاد کرد و سنگ قبر به کشور وارد می کنیم!، اظهار کرد: دولت شایسته سالاری باید در کشور حاکم شود.

«محمدمهدی مفتح» سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکهاقتصاد مقاومتی، مدل توسعه اقتصادی متناسب با شرایط ایران گفت: اصلاح نظام بانکداری برای خدمت به تولید داخلییک ضرورت است. وی اظهار کرد:در صورتی که تولید در کشور در حوزه های مختلف از جمله صنعت، کشاورزی و خدمات به شکل صحیح عملیاتی شود به طور طبیعی شاخصه های اقتصادی ما به تدریج رو به مثبت شدن پیش خواهد رفت و هم رشد اقتصاد مثبت می شود و جوانان صاحب کار می شوند و هم تورم کاهش پیدا می کند.

در برخی از سایت ها در طلیعه سال اقتصاد مقاومتی از وجود کالاهای چینی و بنجل در نمایشگاه صنایع دستی کرمانشاه خبر به میان آمده بود.

همچنین «سردار رحیم صفوی» مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا گفته بود: دولتمردان و سیاست‌مردان باید از نعمت امنیت برای حل مشکلات اقتصادی و بیکاری کشور استفاده کنند.

«حمید رضا ترقی» عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی هم عنوان کرده است: تخصیص سیاست های اقتصادی دولت به تولید و حمایت از ظرفیت های داخلی یک ضرورت است.

وی تصریح کرد: بیانات معظم له نشان از آن دارد که اگر اقتصاد کشوری مولد نباشد و در حوزه تولید نتواند گام درست و موثری بر داردهمچنیننیازهای خود را تأمین و به خود کفایی برسد طبیعتا این اقتصاد وابسته ای را به وجود می آورد که آن آسیب پذیری بسیاری رادر برابر تکان های خارجی داردو می تواند مورد تهدید دشمن قراربگیرد.

آیت الله رئیسی تولیت آستان قدس رضوی با تاکید بر اعتماد به نیروهای متخصص، گفت: راهکار حفظ استقلال اقتصادی، اقتصاد مقاومتی است.

وی افزود: گفت: قاچاق کالا به عنوان یک ضد ارزش باید مورد نفرت عمومی باشد، زیرا فلج کننده تولید ملی و ضربه زننده به استقلال کشور است.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه سمت و سوی فعالیت اقتصادی ما باید گره‌گشایی باشد، گفت: یکی از نکاتی که همواره ما را رنج داده تقاضای اشتغال از آستان قدس است و درصدد هستیم ۱۰۰۰ شغل از طریق لایروبی قنات ایجاد کنیم.

حجت‌الله عبدالملکی کارشناس مسائل اقتصادی دبیر شورای اقتصاد سازمان صداوسیما هم گفته بود: زمانی که مقام معظم رهبری سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را ابلاغ فرمودند این خود یک حکم حکومتی برای قوه مجریه است و از این‌سو دولت را نمی‌توان از قصور مبری دانست و گفت در قوانین نیامده است.

ویاظهار کرد: باید اذعان کرد قوانین ما به‌گونه‌ای است که امکان این را می‌دهند تا رئیس‌جمهور به سیاست‌های اقتصادی کلی عمل نکند یا بتواند آن‌ها را دور بزند.

«روح الله ایزدخواه» دکترای اقتصاد دانشگاه شریف در رابطه با شعار سال تبیین شده از سوی مقام معظم رهبری گفت: در واقع تولید قلب تپنده اقتصاد مقاومتی است و هیچ کشور توسعه یافته ای نیست که تولید در آن کشور حرف اول را نزند یعنی شما در توانمندی در اقتصاد امکان پذیر نیست مگر اینکه اول چرخه تولید را در کشور راه بیندازییم زیرا فقط با تجارت اقتصاد پایدار و توسعه یافته نمی شود یعنی اگر ما واقعا توسعه اقتصادی را دنبال می کنیم باید ابتدا تولید را سرو سامان دهیم.

«مجتبی ذوالنور» عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم با اشاره به تاکیدات امام خامنه ای مبنی بر تلاش مسئولان برای تحقق بخشی به اقتصاد مقاومتی در کشور گفت: بیکاری جوانان یکی از مباحثی است که رهبرانقلاب در سال های گذشته بارها از آن انتقاد داشتند و امسال هم با نامگذاری سال ۹۶ به اقتصاد مقاومتی،تولید ملی و اشتغال، نشان دهنده این است که امام خامنه ای بر مقوله رفع بیکاری از کشور تاکید ویژه ای دارند و این موضوع باید سرلوحه مسئولان کشور باشد.

«فریدون احمدی» عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه صنعت درگیر رکود نسبتا سنگینی است و نیازمند تحول اساسی در اداره کشور هستیم مطرح کرد: عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: برای رسیدن به رشد اقتصادی هشت درصد برای اساس سند چشم انداز، باید دو و نیم درصد از طریق بهره وری تامین شود در حال حاضر صنعت درگیر رکورد سنگینی است.

«محسن رضایی» دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تأگید کرده است که ریشه کن کردن فساد و رانت در کشور نیازمند یک انقلاب اقتصادی است.

وی با بیان اینکه مدیریت انقلابی سبب ناکارامدی تحریم‌ها در عرصه‌های علمی و دفاعی شد، افزود:در حوزه‌های اقتصادی و صنعتی و یا روابط خارجی هنوز نتوانسته‌ایم به شکوفایی برسیم و این عرصه نیازمند یک انقلاب اقتصادی است.

«نادر قاضی‌پور» نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه امسال در سال ۹۶بایستی تحقق اقتصاد مقاومتی از شعار خارج و وارد فاز عملیاتی شود افزود: نه اینکه مانند اقدام دولت تنها در حد شعار باقی بماند.

« آیت‌الله سید احمد علم الهدی» نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: مشکلی که امروز برخی مسئولین اجرایی دارند ناشی از عدم شناخت و نداشتن وجدان برای درک اقشار مستضعف و آسیب‌پذیر است، درعین‌حالی که اسان‌های خوبی هستند اما چون در زندگی با امکاناتی بزرگ‌شده‌اند نمی‌توانند در برنامه‌ریزی‌ها فقیران را در نظر بگیرند.

نماینده مردم شهرستان نطنز و بخش قمصر و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: در مورد تحقق شعار سال فقط نباید شعار داد و بنر نوشت بلکه باید به صورت جدی و با مدیریتی فعال وارد این عرصه شد و با عملیاتی کردن راه های تحقق آن مشکل بیکاری و تولید را حل کرده و از رکود خارج شویم.

«عبدالمجید شیخی» یک کارشناس ارشد مسائل اقتصادی با تأکید بر لزوم اصلاح قانون حمایت از کار، گفت: واردات بی‌رویه کالاهای خارجی باعث نابودی تولید داخلی و بیکاری شد.

وی تصریح کرد: مهمترین آسیب بخش تولید داخلی را ورود بی رویه کالاهای نامرغوب خارجی به کشور دانست و افزود: ممانعت از ورود کالاهای خارجی بی کیفیت و افزایش تعرفه کالاهای وارداتی مجوز دار نقش بسزایی در حمایت از تولید واشتغال دارد.

«حجت‌الاسلام والمسلمین کاظم صدیقی» هم با بیان اینکه مشکلات به دلیل ضعف مدیریت‌ها هنوز ادامه دارد، گفت: باید مدیران انقلابی، متدین، کارآمد، شجاع و پرکار در رأس امور قرار گیرند.

چنارانی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز گفت: هر سالی که رهبر معظم انقلاب به اقتصاد مقاومتی تأکید می کنند نشان دهنده اهمیت اقتصاد داخلی و رونق اشتغال برای جوانان است.

«ابراهیم رزاقی» اقتصاددان و استاد هم کم‌رمق‌شدن حرکت اقتصاد ایران در سال گذشته را دلیل افزایش نرخ بیکاری دانست و گفت: با توجه به تجربه رشد اقتصادی در سال‌جاری، احتمال می دادند که این موضوع در نرخ بیکاری نیز تأثیر‌گذار باشد و روند رو به‌رشد آن‌را متوقف کند اما باید دید که آیا محقق شد؟

وی با بیان اینکه دولت یازدهم برای تحقق شعار اشتغالزایی روی کاغذ اعتبارهای خوبی در نظر می گیرد، افزود: تأکید رهبری بر لزوم حل مشکل رکود و اشتغال است.

این اقتصاددان مطرح کشورمان افزود: برنامه‌ریزی درازمدت در قبال مشکلات جاری کشور نداریم.

رزاقی گفت: عملکرد دولت یازدهم در حوزه مهار بیکاری و ایجاد اشتغال بسیار ناموفق و ضعیف بوده چرا که دولتمردان و مسئولین کمتر به مقوله تولید و اشتغال پرداختند در حالی که عمده درخواست مردم از مسئولان اشتغال‌زایی است.

«مینو اصلانی» رئیس بسیج جامعه زنان کشور گفت: متاسفانه نگاه مسئولین به بیرون بیش از نگاه به داخل کشور بوده است، این که تمام مسائل را گره به برجام بزنیم و منتظر باشیم تا پیامدهای برجام اقتصاد ما را نجات دهد یک اشتباه بزرگ بود که اتفاق افتاد.

«احمد امیرآبادی» نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامیبا اشاره به شعار سال مقام معظم رهبری و سخنرانی ایشان در حرم مطهر امام رضا(ع)، اظهار کرد: بیشتر مشکلات اساسی ما از مسئله آغاز می شود که اراده ای برای بحث عملی کردن اقتصاد مقاومتی وجود ندارد.

وی ادامه داد: با شعار که نمی توانیم کشور را اداره کنیم پس باید عمل داشته باشیم.

«امیر خجسته» رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی و اداری گفت: تولید کشور در سال ۹۵ نسبت به سال ۹۴ به شدت کاهش یافته است، زمانی که با سه هزار کانتینر قاچاق در روز روبرو هستیم، این یعنی نابود کردن تولید داخلی و در این بین ۳۰ نفر مفسد اقتصادی در سطح کشور می خورند و می برند اما شاهد برخورد قاطعی با آنان نیستیم.

یک اقتصاددان و استاد دانشگاه هم مطرح کرد: که دولت یازدهم در مهار بیکاری و ایجاد اشتغال ناموفق عمل کردو تلخی کام مردم از مشکلات اقتصادی مانند گرانی و بیکاری مشهود است.

زنگنه

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۲۰۸۴۶/اجماع_مسئولان_و_اقتصاددانان_کشور_بر_یک_جمله_دولتمردان_برای_تحقق_عنوان_سال_شعار_ندهید_ضرورت_از_بین_رفت_فساد_مالی_و_اصلاح_قانون_حمایت_از_کار_و_بانکداری را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی: